Advertisement

electrificarea flotelor
Home Piaţa auto Flotă verde Tendințe în electrificarea flotelor din România

Tendințe în electrificarea flotelor din România

Pentru majoritatea companiilor din România, electrificarea flotelor este o decizie locală, nefiind influențată de modelele vest-europene. Totodată, firmele consideră că principalul avantaj al deținerii unui autovehicul electric îl reprezintă costurile mici de utilizare, dar autonomia limitată, lipsa posibilităților de încărcare și prețul mare de achiziție sunt principalele dezavantaje al deținerii unei mașini ecologice. Acestea sunt câteva dintre concluziile care reies dintr-un studiu exhaustiv privind politica de flote și tendințele în înverzirea parcurilor auto, realizat de compania de leasing operațional Business Lease.

Potrivit Planului Național Integrat în Domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021- 2030, elaborat de Ministerul Energiei, România are ambiții mari în ceea ce privește înverzirea parcului auto național. Astfel se estimează că, până în 2050, 65% din autoturisme vor fi electrice și 20% vor fi alimentate cu hidrogen, în timp ce restul parcului de autoturisme va fi împărțit între cele de tip plug-in hibrid (13%) și cele alimentate pe benzină (2%). La atingerea acestor ținte generoase, o contribuție semnificativă o va avea electrificarea flotelor corporative, atât datorită numărului foarte mare de mașini din parcurile lor auto, cât și prin contribuția ulterioară la dezvoltarea unei piețe second hand de vehicule electrice.

În acest context, studiul realizat de Business Lease privind politica de flote auto din România ne poate oferi o primă dimensiune a acestui demers național.

„Astăzi, noi, producătorii şi toţi cei implicaţi în mobilitatea electrică şi tranziţia la vehicule electrice, înţelegem importanţa acestui fenomen. Maşinile care funcţionează cu baterii sunt viitorul, dar trebuie să schimbăm şi modul în care producem energie electrică. Toate acestea se vor întâmpla – nu ne mai întrebăm dacă se vor întâmpla şi în România, ci când se vor întâmpla. Maşinile electrice şi panourile solare devin noua normalitate, inclusiv în România“, consideră Diamantis Economu, New Initiatives Manager Business Lease Group.

Pentru a înţelege importanţa adopţiei maşinilor electrice, este important de precizat că, în medie, o maşină care funcţionează cu benzină sau motorină produce 5 tone de CO2 pe an, iar pentru a neutraliza această cantitate de dioxid de carbon este nevoie de 200 de arbori. În prezent, la nivel european, Norvegia este ţara cu cel mai mare grad de adopţie a vehiculelor electrice, ponderea acestora în totalul înmatriculărilore de maşini noi fiind de 82%. „Către acest nivel trebuie să tindem şi în România, să îl atingem şi chiar să îl depăşim în viitor“, a subliniat Diamantis Economou.
Astfel, compania de leasing operaţional Business Lease susţine tranziţia către electromobilitate prin includerea treptată în flota sa a vehiculelor electrice. În prezent, compania deţine o flotă de aproximativ 4.500 de maşini, iar pentru 2024 estimează o creştere de circa 11% a flotei totale.

„Maşinile electrice reprezintă momentan doar 3% din totalul flotei. Ne propunem să creştem odată cu piaţa. Clienţii noştri au început să solicite tot mai multe oferte pentru maşini electrice, să îşi cumpere, iar oamenii se obişnuiesc cu ideea de a conduce maşini electrice“, a adăugat Oana Iancu, director comercial al Business Lease.

Cum se adoptă decizia

Sondajul privind Tendințele în înverzirea flotelor a evidențiat că pentru cele mai multe companii participante la studiu, electrificarea parcului auto este o decizie independentă, neinfluențată de modelele occidentale. Astfel, la întrebarea ”Cum simțiți curentul care vine din vest cu privire la înverzirea flotei auto?”, 47% au arătat că decizia este una locală, 19% spun că au o țintă stabilită de grup privind un anumit număr de mașini electrice în flotă, iar 34% consideră că nu sunt impactate de tendințele din vestul Europei.

Pe de altă parte, doar 13% dintre companiile intervievate consideră varianta de car sharing o posibilitate viabilă pentru mobilitatea electrică, în timp ce peste jumătate (59%) resping această soluție, iar 28% cred că ar putea fi un model de urmat.

Avantaje

Mai mult de o treime dintre companiile participante la sondaj (37%) consideră că principalul avantaj al deținerii unui autovehicul electric îl reprezintă costurile mici de utilizare. Altă treime dintre entitățile intervievate (34%) spun că electrificarea flotei este parte a politicii interne ESG (Environment, Social and Governance), în timp ce pentru 16% înverzirea parcului auto este o chestiune de imagine. Totodată, 12% dintre companii achiziționează vehicule ecologice pentru consumul lor redus, iar 1%, pentru manevrabilitatea acestora.

Dezavantaje

În ceea ce privește dezavantajele deținerii unui autoturism full electric, 35% dintre companii au indicat autonomia limitată, 28%, lipsa posibilității de încărcare, iar 25%, prețul de achiziție mare. Pe de altă parte, 7% au spus că se confruntă cu neîncrederea utilizatorilor, iar 5%, cu un spațiu limitat pentru deținerea unei mașini electrice.

6 pași pentru reducerea emisiilor de CO2

Fără doar si poate, flotele auto joacă un rol crucial în eforturile de scădere a emisiilor de CO2. Iar pentru a sprijini companiile în acest demers, Business Lease are șase recomandări-cheie pentru monitorizarea și reducerea amprentei de carbon.

1. Creați o echipă de monitorizare
Primul pas pentru o abordare corectă a procesului de monitorizare și reducere a emisiilor de CO2 este formarea unei echipe de sustenabilitate care să supravegheze întregul proces. Acest lucru va asigura că toate aspectele cheie sunt luate în considerare și că angajamentul față de reducerea emisiilor este implementat la toate nivelurile în organizație.

2. Stabiliți obiective clare
Definiți obiective clare, măsurabile și realizabile pentru reducerea emisiilor de CO2. Asigurați-vă că aceste obiective sunt aliniate cu strategia globală de sustenabilitate a companiei.

3. Urmăriți progresul
Utilizați telematica pentru a urmări consumul de combustibil în timp real. Acesta vă poate ajuta, de asemenea, să urmăriți indicatori-cheie de performanță (KPI), cum ar fi utilizarea vehiculelor, întreținerea acestora, comportamentul șoferilor și multe altele.

4. Evaluări periodice
Cea mai bună modalitate de a urmări progresul este să efectuați măsurarea periodică a emisiilor. Instrumentele periodice de urmărire a emisiilor și calcularea amprentei de carbon vor menține eforturile companiei pe direcția clară.

5. Comparați rezultatele cu standardele industriei
Comparând rezultatele pe care le obțineți cu standardele din industrie veți putea să înțelegeți unde vă aflați în comparație cu competitorii dvs. și să identificați zonele care necesită îmbunătățiri.

6. Utilizați aceste date în campaniile pe care le implementați
Evaluările vor furniza date care vor oferi idei acționabile. Spre exemplu, pregătirea șoferilor poate ajuta la eliminarea anumitor comportamente costisitoare din punct de vedere al consumului de combustibil (și al emisiilor de CO2).
Potrivit Business Lease, există și o modalitate ușoară prin care se pot estima emisiile de CO2, calculând consumul lunar de combustibil și cunoscând faptul că fiecare litru de motorină creează 2,68 kg de CO2, în timp ce fiecare litru de benzină adaugă 2,31 kg de CO2 în atmosferă. Acesta este, însă, doar un calcul aproximativ, deoarece consumul de combustibil variază în funcție de stilul de conducere, de marca și modelul vehiculului.

”Monitorizarea și reducerea emisiilor de CO2 în flote reprezintă nu numai o responsabilitate față de mediu, ci și o oportunitate de a economisi costuri, de a crește eficiența și de a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale companiei dvs. Așadar, începeți urmărirea și integrați aceste practici în modul dvs. de business pentru un viitor mai verde și mai eficient”, a conchis Philip Aasrsman, Managing Director Business Lease Romania.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Bogdan Chirițoiu: Susţinem proiectul de modificare a Legii RCA iniţiat de ASF

Consiliul Concurenţei doreşte o liberalizare a pieţei de taximetrie

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutoturismeFlotă verdeIndustrie auto

Sunt SUV-urile electrice o investiție bună?

Nu mai este o noutate faptul că piața autoturismelor electrice este în...

2035
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană menține 2035 ca termen limită pentru interzicerea vânzărilor de mașini termice noi

După realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, Ursula von...

Rabla Plus
Flotă verdeFonduri publice

Începe o nouă etapă de înscrieri în Programul Rabla Plus 2024

Începând de luni, 22 iulie 2024, ora 10:00, Administrația Fondului pentru Mediu...

Primăria Sectorului 3
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Sectorului 3 și-a bugetat 3,1 mil. lei pentru achiziționarea a 28 de vehicule electrice

Primăria Sectorului 3 al Capitalei a lansat licitația pentru achiziția unui număr...