Advertisement

RCA
Home Piaţa auto Analize de piață Tendințe în sectorul auto. Revine intenția cumpărătorilor pentru mașini termice?

Tendințe în sectorul auto. Revine intenția cumpărătorilor pentru mașini termice?

Sectorul auto continuă să se confrunte cu un drum dificil, pe fondul evoluției așteptărilor consumatorilor și al adversităților economice. În raportul care examinează tendințele pentru 2024 din industria de autovehicule la nivel global, analiștii Deloitte au ajuns la concluzia că pe o serie de piețe, precum SUA, Germania, Japonia sau Coreea de Sud, adoptarea vehiculelor electrice își pierde din avânt.

În pofida reducerilor de prețuri și a stimulentelor guvernamentale, adoptarea vehiculelor electrice se confruntă cu provocări serioase, precum ratele mai mari ale dobânzilor și prețurile de catalog ridicate. Range anxiety, timpul de încărcare și disponibilitatea infrastructurii de reîncărcare sunt obstacole suplimentare care contribuie la atenuarea cererii de vehicule electrice pe o serie de piețe importante la nivel mondial, relevă Raportul Deloitte „2024 Global Automotive Consumer Study”, care analizează tendințele în sectorul auto, precum interesul consumatorilor pentru adoptarea vehiculelor electrice, intenția de cumpărare, loialitatea față de marcă sau interesul pentru conectivitate.

De exemplu, în SUA, intenția de a cumpăra vehicule dotate cu motoare cu ardere internă a crescut cu 9 puncte procentuale față de 2023 (la 67%), semnalând provocări semnificative pe termen scurt pentru trecerea la electrificare. La nivel global, interesul consumatorilor pentru vehiculele termice a revenit și în Germania (49%), Japonia (34%) și Coreea de Sud (38%). În toate cele trei state, intenția de a cumpăra vehicule dotate cu motoare cu ardere internă a crescut cu 4 puncte procentuale față de anul trecut.

Pe de altă parte, interesul consumatorilor pentru vehiculele electrice cu baterie (BEV) este cel mai mare în China (33%), țară unde preferința consumatorilor pentru mașini termice a scăzut cu 12 puncte procentuale față de 2023, de la 45%, la 33%. Și în India șoferii ar renunța la mașinile termice, intenția de cumpărare scăzând cu 4% față de 2023, de la 53%, la 49%. Japonezii, în schimb, continuă să manifeste cea mai mare preferință față de vehiculele electrice hibride (HEV/PHEV – 41% în total).

„Industria auto continuă să se confrunte cu mai multe provocări în ceea ce privește viitorul adoptării vehiculelor electrice. Ca urmare a prețurilor actuale de catalog și a range anxiety, unii consumatori revin la autovehiculele cu motoare cu combustie internă. Acest lucru reprezintă o provocare pentru o mare varietate de părți interesate din ecosistem, inclusiv pentru autoritățile de reglementare guvernamentale”, arată Masa Hasegawa, director de strategie și operațiuni în cadrul Deloitte Consulting.

Principalele îngrijorări

Pe fondul moderării inflației, timpul necesar pentru încărcare a devenit principala preocupare care împiedică adoptarea vehiculelor electrice în SUA (50% dintre consumatori), Japonia (48%), Coreea de Sud (48%), India (43%) și China (42%). În Germania, principala îngrijorare este autonomia (55% dintre consumatori).

În general, accesibilitatea rămâne o problemă critică pentru sectorul auto din SUA. Majoritatea consumatorilor chestionați încă se așteaptă să plătească mai puțin de 50.000 dolari pentru următorul lor vehicul, indiferent de motorizare. Astfel, această limită maximă de preț este indicată de 81% dintre cei care intenționează să cumpere un vehicul termic, dar și de 74% dintre cei care plănuiesc să cumpere un vehicul electric.

Totodată, majoritatea consumatorilor chestionați sunt îngrijorați de impactul asupra mediului al bateriei unei mașini electrice, în special în India (89%) și Coreea de Sud (69%). În același timp, consumatorii din întreaga lume consideră că o varietate de părți interesate implicate în lanțul valoric al bateriilor ar trebui să colaboreze pentru a dezvolta o soluție de succes pentru colectarea, depozitarea și reciclarea acestora. Astfel, cei mai mulți dintre sud-coreeni (33%) arată că soluția ar trebui dezvoltată de producătorii de automobile, 27% dintre chinezi indică societăți specializate în reciclarea bateriilor, iar cei mai mulți dintre germani (23%) și americani (20%) consideră că problema ar trebui rezolvată de producătorii de baterii.

De ce să cumpăr?

În majoritatea piețelor analizate, principalul motiv pentru care consumatorii intenționează să achiziționeze un vehicul electrificat provine din dorința puternică de a-și reduce costurile de operare, depășind preocuparea pentru schimbările climatice globale. Astfel, dorința de a reduce costurile cu combustibilul este principalul motiv pentru care consumatorii aleg vehiculele electrice în SUA (66% dintre respondenți), Coreea de Sud (64%), Japonia (62%) și Germania (50%). În schimb în India, intenția de cumpărare este determinată de preocuparea pentru mediu (68%), iar în China, motivul principal pentru achiziționarea unui vehicul electric este experiența de conducere (60%).
Pe de altă parte, mulți consumatori la nivel global iau în considerare schimbarea mărcilor pentru următorul lor vehicul. Cu toate acestea, în pofida schimbării comportamentului consumatorilor, prețul, performanța și calitatea continuă să determine deciziile de cumpărare.

Prețul se află în fruntea listei de factori care determină alegerea mărcii de vehicule pentru consumatorii chestionați din SUA (59%), Japonia (58%) și Germania (55%), în timp ce performanța vehiculului este pe primul loc în Coreea de Sud (55%) și China (53%). În India, calitatea produsului este primordială (65%).

Analiza Deloitte mai arată că șoferii din țările dezvoltate sunt mai loiali mărcilor decât cei din statele în curs de dezvoltare. De exemplu, aproape 8 din 10 proprietari de vehicule din India spun că este probabil să treacă la o altă marcă pentru următoarea lor achiziție, iar mult de jumătate (51%) dintre consumatorii din SUA se arată dispuși să facă același lucru.

Dorința de a încerca ceva nou se află în fruntea listei de factori pentru majoritatea consumatorilor de pe tot globul atunci când se gândesc la o schimbare de marcă pentru următorul lor vehicul, inclusiv în SUA (37%) și cu atât mai mult în Asia de Sud-Est (50%). Accesul la funcții noi este principala considerație în India (64%) și China (41%).
Studiul mai relevă că trecerea la achizițiile complet online este un proces dificil în multe piețe studiate, deoarece consumatorii încă spun că trebuie să interacționeze fizic fie cu vehiculul în sine, fie cu oamenii de vânzări. Astfel, interacțiunea cu un vehicul este esențială pentru experiența de cumpărare, în special atunci când vine vorba despre test drive, pentru consumatorii chestionați din India (94%) și SUA (86%). Negocierea cu un dealer pentru a obține prețuri mai bune este importantă pentru șoferii din Asia de Sud-Est (90%), la fel cum este și interacțiunea cu oamenii de vânzări pentru 80% dintre germani. Totodată, interacțiunea fizică cu vehiculul înainte de a face o achiziție este o prioritate pentru consumatorii din China (91%) și cei din Japonia (77%).

Afinitatea mărcii pentru producătorii auto autohtoni este cea mai puternică în rândul consumatorilor chestionați din Japonia (70%) și Coreea de Sud (50%), în timp ce este cel mai puțin răspândită în SUA (35%), fapt ce subliniază provocarea cu care se confruntă unele mărci pe piețele lor de origine.

Cât contează distanța

Așteptările pentru distanța de conducere cu un vehicul electric variază semnificativ în piețele globale analizate. Doar 40% dintre consumatorii intervievați din India cred că vor circula mai mult de 400 de km, în timp ce 67% dintre consumatorii din Germania au așteptări similare pentru a considera un BEV ca opțiune viabilă pentru următorul lor vehicul. În același context, aproape jumătate (46%) dintre americani s-ar aștepta ca un BEV complet încărcat să aibă o autonomie de rulare de cel puțin 400 de mile.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Autostrada A7 Moldova. Patru tronsoane din 13 ar trebui să fie finalizate în 2024

Expoziția interactivă a tehnologiilor Continental pregătește a doua etapă a turneului său european

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

electrice
Analize de piață

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un...

Jocurile Olimpice
Analize de piață

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. ToyotaMotor este partener exclusiv

Prin intermediul Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice și Paralimpice (COJOP) de...

motorizare
Analize de piață

România are în continuare a doua cea mai mică rată de motorizare din UE

Pe șoselele din UE circulau, în 2022, aproximativ 253 de milioane de...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%, în primele...