Taxa de autostradă propusă de Germania i-ar putea discrimina pe şoferii străini, chiar dacă la Comisia Europeană au fost acceptate unele modificări ale iniţiativei, spun deputaţii europeni într-o rezoluţie votată săptămâna trecută.
Ei susţin că schema de taxare ar încălca legislaţia UE, permiţând şoferilor germani de a deduce costurile de taxare din impozitul pe vehicul, în timp ce străinii nu pot face acest lucru.
Potrivit europarlamentarilor, propunerea Germaniei privind sistemul de taxă rutieră, modificat la cererea CE în decembrie 2016, conţine în continuare elemente care constituie o încălcare a legislaţiei Uniunii şi a principiilor fundamentale ale tratatelor, în special principiul nediscriminării pe motiv de cetăţenie sau naţionalitate.
Deputaţii europeni susţin că schema de taxare („Pkw-Maut”) ar încălca legislaţia UE, permiţând şoferilor germani să deducă, din impozitul pe vehicul, costurile de taxare, în timp ce străinii nu pot face acest lucru.
Practic, compromisul parafat la 1 decembrie 2016 nu elimină nici taxa pe autostrăzi, nici posibilitatea ca şoferii germani să-si deducă aceste costuri din impozitul auto, ci reducea doar cuantumul acesteia. Potrivit presei germane, preţul vignetei va fi de 2,5 euro pe 10 zile, în loc de 5 euro, cât prevedea proiectul iniţial. “Autostrăzile germane vor rămâne uşor accesibile tuturor cetăţenilor europeni şi în special navetiştilor transfrontalieri. Preţul vignetei pe termen scurt – cumpărate în special de şoferii nerezidenţi – va fi redus în mod substanţial în raport cu rata anuală, în timp ce reducerea fiscală aplicata vehiculului va recompensa cele mai curate vehicule”, afirma la momentul respectiv, comisarul european pentru transporturi, Violeta Bulc.
Ca atare, PE solicită Comisiei să pună la dispoziţie toate detaliile juridice şi tehnice ale acordului din 1 decembrie 2016 dintre preşedintele Comisiei şi ministrul transporturilor şi infrastructurii digitale din Germania şi să clarifice toate aspectele juridice şi politice relevante care explică de ce acest acord, care, în continuare, nu impune nicio sarcină suplimentară pentru utilizatorii germani şi, astfel, menţine discriminarea indirectă pe motiv de cetăţenie sau naţionalitate, a fost considerat ca fiind suficient pentru a suspenda procedura de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor (infrigement) împotriva Germaniei.
Procedura de infringement a fost lansată în data de 18 iunie 2015 tocmai pe baza acestor îngrijorări privind discriminarea şoferilor străini.
În calitatea sa de gardian al tratatelor, Comisia trebuie să monitorizeze punerea în aplicare corectă a legislaţiei adoptate”, a subliniat preşedinta Comisiei pentru Transport şi Turism din Parlamentul european, Karima Delli (Verzii/EFA, Franţa).
Totodată, Parlamentul european solicită Comisiei să pună la dispoziţie şi să divulge informaţii relevante din partea Direcţiei Generale Mobilitate şi Transporturi (DG MOVE) privind examinarea noilor măsuri referitoare la „Pkw-Maut” prezentate de către autorităţile germane, precum şi privind respectarea de către acestea a legislaţiei UE.
Orice sistem naţional de taxare rutieră care discriminează în mod direct din motiv de cetăţenie sau naţionalitate sau este combinat cu măsuri de taxare naţionale care sunt favorabile doar resortisanţilor ţării respective, „de exemplu, o reducere de la impozitul pe autovehicule, urmărind astfel obiectivul de a taxa în principal utilizatorii străini, reprezintă o încălcare a principiului nediscriminării consacrat la articolul 18 din Tratatul de Funcţionare al UE”, se mai arată în Rezoluţia Parlamentului European.
În concluzie, deputaţii îndeamnă Comisia să aibă în vedere revizuirea legislației şi a cadrului armonizat privind Eurovigneta şi serviciul european de taxare rutieră electronică, cu scopul de a stabili un astfel de cadru şi de a monitoriza şi stimula asigurarea respectării adecvate a acestei legislații.
Practica europeană
Luând în considerare principiul utilizatorul/poluatorul plăteşte, o serie de ţări europene au introdus taxe de drum pentru vehiculele care circulă pe anumite tronsoane ale infrastructurii rutiere ale acestora. În pofida diferenţelor dintre tarife, aceste sisteme se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor utilizatorilor.
– Irlanda, Franţa, Spania, Portugalia, Polonia, Croaţia, Grecia şi Italia aplică tarife în funcţie de distanţă.
– Austria, Slovenia, Slovacia, Republica Cehă, Ungaria, Bulgaria şi România au sisteme de vignette în funcţie de perioadă (1 zi, 1 săptămână etc).
– Germania, ţările nordice şi cele baltice, Belgia, Olanda, Luxemburg şi cea mai mare parte a Marii Britanii nu taxează utilizarea infrastructurii rutiere.
Comentați?