Formula de calcul prezentată de ASF cuprinde frecvenţa daunelor, dauna medie, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR), inflaţia daunelor şi încărcarea de siguranţă, care determină prima de risc, la care se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare, fixe şi variabile, precum şi încărcarea de Bonus/Malus (15%) şi cota de profit (1%).
AUTOVEHICULE DESTINATE TRANSPORTULUI DE MARFĂ – PERSOANE JURIDICE
Indicatori >=16 tone
Frecvenţa daunelor 22,33%
Dauna medie 16.491
IBNR 15%
Inflaţia daunelor şi încărcare de siguranţă 10,19%
Prima de risc 4.667,02 lei
Cheltuieli de administrare fixe 70 lei/ unit. de expunere
Cheltuieli de achiziţie şi administrare variabile 25%
Încărcare BM 15,03%
Profit 1%
PRIMA MAXIMĂ 7.534 LEI
AUTOVEHICULE DESTINATE TRANSPORTULUI DE PERSOANE
Indicatori >40 DE LOCURI
Frecvenţa daunelor 19,91%
Dauna medie 14.265 lei
IBNR 15%
Inflaţia daunelor şi încărcare de siguranţă 24,90%
Prima de risc 4.080 lei
Cheltuieli de administrare fixe 70 lei/unit. de expunere
Cheltuieli de achiziţie şi administrare variabile 25%
Încărcare BM 15,03%
Profit 1%
PRIMA MAXIMĂ 6.600 LEI
AUTOTURISME PERSOANE JURIDICE
Indicatori 1401-1600 cmc
Frecvenţa daunelor 9,33%
Dauna medie 4.755 lei
IBNR 15%
Inflaţia daunelor şi încărcare de siguranţă 8,49%
Prima de risc 553,7 lei
Cheltuieli de administrare fixe 70 lei/unit. de expunere
Cheltuieli de achiziţie şi administrare variabile 25%
Încărcare BM 15,03%
Profit 1%
PRIMA MAXIMĂ 992 LEI
AUTOTURISME PERSOANE FIZICE
Indicatori 1201-1400 cmc / 31-40 de ani
Frecvenţa daunelor istorică 4,27%
Dauna medie istorică 5.069 lei
Prima de risc model GLM 226 lei
IBNR 15%
Inflaţia daunelor şi încărcare de siguranţă 5,02%
Prima de risc 273,45 lei
Cheltuieli de administrare fixe 70 lei/unit. de expunere
Cheltuieli de achiziţie şi administrare variabile 25%
Încărcare BM 23,87%
Profit 1%
PRIMA MAXIMĂ 610 LEI
Potrivit ASF, cheltuielile de achiziţie şi administrare ale societăţilor de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuţiile asigurătorilor la fondurile de garantare şi compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu reţelele de distribuţie şi/sau intermediarii din piaţă (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2%, şi cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice.
Alţi termeni utilizaţi:
– IBNR este factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, dar neavizate;
– BM – încărcarea aferentă sistemului bonus – malus;
– Prima de risc este determinată ca să asigure acoperirea cheltuielilor cu daunele cu o probabilitate de cel puţin 95%;
– GLM – În cazul autoturismelor deţinute de persoanele fizice, ASF modelează prima de risc utilizând modele liniare generalizate (GLM);
– frecvenţa daunelor şi dauna medie, prin crearea de segmente în funcţie de caracteristicile obiectului asigurat (cilindree) şi ale persoanei asigurate (vârsta).
– frecvenţa daunelor istorică, care reprezintă raportul dintre numărul daunelor şi expunerea la risc (durata de asigurare a poliţei, exprimată în ani, cumulată pentru portofoliul de poliţe care au cel puţin o zi de acoperire de risc în perioada de referinţă);
– dauna medie istorică reprezintă costul daunelor raportat la numărul daunelor, unde costul daunelor include daunele plătite în perioada de referinţă cumulate cu rezervele de daune avizate pentru toate daunele întâmplate şi avizate în perioada de referinţă, dar încă neplătite la sfârşitul perioadei de referinţă;
– Tarifele de primă maxime includ prima la risc, cheltuielile de administrare şi de achiziţie inclusiv taxe RCA, costul capitalului, încărcarea aferentă sistemului bonus-malus, marja de profit.
Comentați?