Stimulente pentru producătorii de vehicule cu emisii zero şi scăzute

Consiliul miniştrilor Mediului din Uniunea Europeană a aprobat stimularea accesului la vehicule ecologice pentru statele membre unde acestea deţin o cotă de piaţă redusă, a anunţat Ministerul Mediului.



comisia-europeana-flota-verde-a-romaniei-floteauto

Pornind de la propunerea României, s-a inclus un stimulent specific pentru producătorii de vehiculelor cu emisii zero şi scăzute (ZLEV) în statele membre, unde acest tip de vehicule are o cotă de piaţă sub 60% din media UE, raportată la nivelul anului 2021. În acest caz, contribuţia acestora va fi dublată.

În mod concret, potrivit propunerii României, orice vehicul cu emisii reduse comercializat într-un stat membru care se regăseşte în această situaţie va avea o valoare echivalentă cu două vehicule comercializate în statele cu venituri medii ridicate, raportat la îndeplinirea ţintelor impuse industriei. Producătorii vor fi astfel stimulaţi, pentru îndeplinirea ţintelor, să susţină comercializarea vehiculelor la preţuri adaptate la puterea de cumpărare a cetăţenilor din statele cu venituri medii mai mici.

„Principiul de bază de la care a pornit propunerea noastră a fost asigurarea accesului cetăţenilor cu venituri scăzute la vehiculele curate. Acest lucru este demonstrat de cota de piaţă redusă a ZLEV în unele state membre. În cazul României, deşi avem una dintre cele mai generoase subvenţii din UE pentru ZLEV, adică până la 10.000 de euro prin programul „Rabla Plus”, constatăm că este foarte dificil să creştem cota de piaţă pentru aceste autovehicule, care în prezent este peste 0,2%, din cauza puterii de cumpărare mai reduse. Această decizie a Consiliului reprezintă un avantaj real pentru români, deoarece îi va motiva pe producătorii auto să vândă vehicule ecologice la preţuri accesibile în România, pentru a îşi îndeplini ţintele”, a declarat Graţiela Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministrul Mediului, care a reprezentat România la lucrările Consiliului miniştrilor Mediului din UE.

Consiliul miniştrilor Mediului din Uniunea Europeană a aprobat noua formă a Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare. Astfel, a fost menţinută propunerea Comisiei Europene pentru obiectivele de reducere a emisiilor cu 15% pentru anul 2025, pentru ambele segmente de vehicule.

O noutate o reprezintă diferenţierea ţintelor pentru anul 2030 între segmente: 30% pentru vehicule comerciale uşoare; 35% pentru autoturisme.

O altă decizie a Consiliului se referă la modificarea valorii de referinţă pentru 2030, în cazul ZLEV, pentru autoturisme, de la 30% la 35%. De asemenea, a fost recunoscut rolul vehiculelor plug-in-hybrid (PHEV) în tranziţia la electro-mobilitate, prin contribuţia acestora la mecanismul de stimulare pentru creşterea cotei de piaţă a ZLEV.

Consiliul miniştrilor Mediului din UE s-a reunit marţi, 9 octombrie, la Luxemburg. Pe lângă dezbaterile asupra Regulamentului privind standardele de emisii CO2 pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare, agenda reuniunii a inclus şi adoptarea poziţiei comune a UE pentru Conferinţa ONU privind schimbările climatice (COP24) de la Katowice şi, de asemenea, pentru Conferinţa ONU privind diversitatea biologică (COP14 CBD). În ambele cazuri, România a susţinut necesitatea atingerii unui numitor comun între statele membre.

„Pentru a reuşi, trebuie să ne îndreptăm toţi în aceeaşi direcţie. Altfel, eforturile unora vor fi anulate de lipsa de acţiune a altora”, a atras atenţia ministrul Graţiela Gavrilescu.

 

 

Adaugati comentariu