Șoferii de mașini electrice vor stații publice de încărcare. Câte sunt în România?

Peste jumătate (54%) dintre șoferii europeni de mașini electrice sunt îngrijorați de numărul insuficient de puncte de încărcare, aceștia preferând o rețea publică de stații rapide. În România sunt amenajate 782 de locații publice de încărcare pentru vehicule electrice, cele mai multe aflându-se în județe cu putere economică ridicată, precum București-Ilfov, Timiș sau Cluj.
stații de încărcare

Potrivit unui sondaj realizat la nivel european de compania NewMotion, filiala grupului Shell specializată în soluții de încărcare pentru vehicule electrice, mai mult de jumătate dintre șoferii de vehicule electrice chestionați (54%) sunt îngrijorați de o posibilă lipsă viitoare de puncte de încărcare, un procentaj în creștere cu 9 puncte față de 2020.

În timp ce 84% dintre cei care conduc un vehicul ecologic au parcare privată, doar 68% dintre ei au stație de încărcare acasă. Pe de altă parte, 38% au acces la o astfel de facilitate și la locul de muncă: în Olanda au, în principal, acces la terminalele puse la dispoziție de angajatorul lor 50% dintre respondenți, în Marea Britanie, 44%, în Franța și Belgia, 38%, iar în Germania, 32%. Cei 15% dintre șoferii care nu-și pot încărca mașina electrică acasă sau la serviciu folosesc o priză de uz casnic sau utilizează contra-cost stații publice de încărcare în timp ce se deplasează prin oraș.

Cum aleg șoferii stațiile de încărcare

În ceea ce privește instalarea stațiilor de încărcare, 10% dintre conducătorii de vehicule ”verzi” nu au fost nevoiți să-și instaleze o stație, deoarece aceasta era deja preinstalată pe proprietate, iar 8% au primit-o la cumpărarea mașinii. În schimb, cei care au instalat o stație de încărcare au ales-o în funcție de diferite criterii: ușurința utilizării (47% față de 52% în 2020), costul de achiziție (32% față de 33% în 2020), viteza de încărcare (30%, față de 25% în 2020), recomandarea dealerului sau a angajatorului (32%față de 26% în 2020) și prezența unor funcții inteligente (21% față de 19% în 2020).

Potrivit sondajului NewMotion, 61% dintre șoferii care își încarcă vehicule electrice la domiciliu au devenit mai atenți la prețurile energiei electrice, iar 77% dintre aceștia sunt interesați să stabilească, prin contract cu furnizorul de electricitate, un tarif specific pentru vehiculul lor.

Frecvența reîncărcării

Studiul analizează, de asemenea, și frecvența reîncărcării. Astfel, 22% dintre deținătorii de mașini electrice cu stație de încărcare personală spun că nu trebuie să-și încarce vehiculul zilnic. Cu toate acestea, același procentaj de șoferi efectuează mai multe sesiuni de încărcare decât era anticipat atunci când se deplasează la volan. În acest caz, majoritatea (62%) folosesc stațiile publice de pe stradă, comparativ cu 46% care utilizează terminalele din parcările centrelor comerciale și de agrement.

Conform rezultatelor studiului, conducătorii de mașini electrice care circulă mai mult folosesc stații de încărcare rapidă mai frecvent decât aceia care călătoresc mai puțin. De fapt, 14% dintre șoferii care conduc mai mult de 1.000 km pe săptămână folosesc stații de încărcare rapidă în fiecare zi. În schimb, 39% dintre cei care conduc mai puțin de 100 km pe săptămână nu le utilizează niciodată.

În plus, 57% dintre respondenți recunosc că disponibilitatea stațiilor de încărcare influențează locurile în care își fac cumpărăturile. „Companiile trebuie să investească în infrastructura de încărcare pentru a-și păstra clienții”, subliniază NewMotion, care încurajează interoperabilitatea rețelelor de încărcare. De altfel, majoritatea șoferilor au încă nevoie de mai multe carduri de reîncărcare pentru a putea călători la volanul vehiculului ecologic: 59% au nevoie de două sau mai multe carduri de reîncărcare, un procentaj în scădere cu 3 puncte față de 2020.

Astfel, pentru a-și îmbunătăți experiența de încărcare, șoferii își doresc o încărcare mai rapidă (52%), o disponibilitate crescută a stațiilor publice (48%) și un singur card de încărcare pentru toate terminalele publice (38%).

Cât de convinși sunt de ”electrice”

Potrivit NewMotion, 62% dintre conducătorii de mașini electrice intenționează să cumpere un vehicul electric în viitor. În schimb, doar 4% dintre actualii proprietari de vehicule electrice din Europa declară că următoarea lor mașină va fi benzină sau motorină, în scădere cu 10 puncte față de 2020.

Șoferii chestionați sunt conștienți de urgența adoptării unor stiluri de viață mai ecologice, 58% dintre aceștia aleg un vehicul ”verde” din motive loegate de protejarea mediuli și doar 24% din rațiuni financiare.
Dintre mărcile preferate, Tesla a întrunit 83% din voturi, Nissan – 73%, Renault – 71%, Hyundai – 67%, Volkswagen – 61%, Opel / Vauxhall – 54%, BMW – 50%, Audi – 44%, Toyota – 38%, Mercedes-Benz – 37%.
Potrivit șoferilor participanți la sondaj, o autonomie mai bună, o disponibilitate crescută a stațiilor de încărcare și costuri reduse ale vehiculelor electrice ar contribui la adoptarea lor în masă.

Aproape 800 de stații publice de încărcare în România

În România sunt amenajate 782 de stații publice de încărcare pentru vehicule electrice, cele mai multe aflându-se în județe cu putere economică ridicată, precum București-Ilfov, Timiș sau Cluj, arată datele publicate de Lektri.co, unul dintre cei mai importanți jucători în domeniul mobilității electrice de pe piața locală.
În intervalul august 2020 – aprilie 2021, numărul de locații publice de încărcare pentru vehicule electrice la nivel național a crescut cu 44%, de la 542, la 782. Topul este dominat de Capitală, în care se regăsesc 158 de locații, urmată de Timiș, cu 53 de locații, Ilfov (42), Cluj (41) și Constanța (40). Cele mai puține sunt în Sălaj (1 locație), Ialomița (2), Giurgiu (3), Brăila (3) și Teleorman (4).

„Cifrele prezentate reflectă, de altfel, o evoluție direct proporțională cu efervescența economică a centrelor urbane menționate, ceea ce este și normal. Pentru a veni în întâmpinarea cererii crescute din anumite orașe, noi am demarat deja procesul de suplimentare a stațiilor electrice. Astfel, în prezent avem deja 3 hub-uri de încărcare în Timișoara, Pitești și Cluj și vom menține ritmul de implementare a noilor stații în funcție de evoluția cererii”, a explicat Claudiu Suma, CEO Lektri.co.

Raportat la creșterea per regiuni, cele mai mari cifre s-au înregistrat în Muntenia, unde în opt luni s-au adăugat peste 90 de noi locații, urmată de Transilvania, cu 60 de locații, respectiv Banat și Dobrogea, cu câte 20 de noi locații. Cea mai mică creștere a fost în Maramureș, cu doar trei noi locații de încărcare. În intervalul menționat s-au remarcat câteva județe care au avut o creștere de peste 10 locații: Cluj, Constanța, Brașov, Ilfov, București și Timiș. Deși în Capitală se regăsesc cele mai multe stații, creșterea înregistrată a fost de doar 16%.

Cele mai multe locații de încărcare a vehiculelor electrice cu acces liber aparțin de supermarketuri (143), retaileri (125) sau sunt locații publice (101), însă pot fi găsite și în spațiile hotelurilor (97), companiilor private (81), benzinăriilor (73), restaurantelor (25), service-urilor auto (7) sau în spații personale ale conducătorilor auto (19).

Preponderent, s-a observat o evoluție a numărului de locații de încărcare în zona montană, dar și aproape de mare. Astfel, la pensiunile sau hotelurile din județul Brașov se pot regăsi cele mai multe locații care dețin stații de încărcare (16), urmate de cele din Constanța (10), București (7), Prahova (6) și Cluj (6).

 

CITEȘTE ȘI:

Salariile din transporturi s-au situat, anul trecut, cu 9,6% sub media pe economie

Permisele auto din Germania sunt disponibile și în format digital

 

 

Adaugati comentariu