Şi firmele sunt despăgubite cu întârziere de către companiile de asigurări

Românii nu sunt singurele victime ale asigurătorilor rău-platnici. Şi societăţile cu flote auto aşteaptă, în medie, câte 85 de zile ca să-şI primească despăgubirile în baza poliţelor RCA. Pe de altă parte, afectate sunt şi service-urile. Peste 1500 au intrat în faliment în ultimii doi ani.
carte verde

Când se discută despre societăţile de asigurări rău-platnice, singura constantă certă care le caracterizează comportamentul lor este că acţionează “fără discriminare”. Cu alte cuvinte, aplică acelaşi tratament incorect nu numai persoanelor fizice, ci şi firmelor cu flote.

Într-un top al asigurătorilor care plătesc cu întârziere reparaţiile autovehiculelor aflate în proprietatea companiilor pe primele trei locuri se plasează Astra, Euroins şi Carpatica Asigurări”, spune Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Independente (ASSAI). Experienţa acumulată de unităţile afiliate ASSAI arată că sumele datorate pentru lucrările prestate se recuperează de la asigurătorii rău-platnici în aproximativ 85 de zile. “Unica situaţie în care acest tratament poate diferi în sens pozitiv, este atunci când persoana juridică are asigurare CASCO pentru un parc auto important la societatea de asigurări”, precizează Cristian Muntean.

Ce ar fi de făcut?

Răspunsul la întrebare este simplu de dat, însă el nu este sufficient pentru încasarea banilor. Teoretic, persoanele jurdice pot face reclamaţii către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Dar, din păcate, se pare că acţiunea nu reprezintă decât o formalitate inutilă. ŞI asta, pentru că “ASF este o instituţie ineficientă, care transmite sub formă de «copy-paste» răspunsurile oferite de către firmele de asigurări, fără a rezolva, de fapt, fondul problemelor”, este de părere Cristian Muntean. Practic, adaugă acesta, păgubitul nu mai poate face altceva, decât să formuleze o acţiune în instanţă, “aşa cum, în mod cinic, îi este sugerat de către ASF la finalul oricărei adrese”.

Dar dacă luăm în calcul faptul că termenele în instanţă sunt extrem de lungi, vestea mai puţin bună este că obţinerea unei decizii definitive şi irevocabile poate dura lejer trei ani. Vestea şi mai puţin bună este că până la pronunţarea sentinţei service-ul poate să fi intrat demult în faliment. “Unele firme de asigurări se bazează şi pe lentoarea unei acţiuni în instanţă, pornind de la premisa corectă că, din cauza acestor termene de judecată, mulţi clienti renunţă să uzeze de pârghiile legale care le pot repara prejudiciul după trei ani”, mai spune preşedintele ASSAI.

Potrivit acestuia, numai în ultimii doi ani, au fost închise peste 1.500 de unităţi reparatoare din cauza neplăţilor unor societăţi de asigurări. “Cu titlu de exemplu, în luna decembrie 2013, un coleg din Timişoara avea înregistrate restanţe în valoare de peste 200.000 de euro din partea unei singure companii de asigurări”, punctează Cristian Muntean, care nu se arată deloc optimist în ceea ce priveşte remedierea într-un viitor apropiat a unor astfel de situaţii. Ba, dimpotrivă. Consideră că 2014 va fi cel mai greu an din ultimii 20 pentru industria de service auto din România.

Anul trecut a fost fără îndoială cel mai dificil an pentru industria noastră, însă preconizez faptul că 2014 va fi cu adevărat anul “testului de maturitate” pentru service-uri”, punctează preşedintele ASSAI.

Soluţia “insolvenţei”, un succes

“Nevoia te-nvaţă”, spune o foarte bine cunoscută zicală. Şi, ca atare, sufocate de lipsa lichidităţilor şi nemulţumite de pasivitatea ASF, service-urile au început, rând pe rând, să ceară insolvenţa rău-platnicilor, o soluţie care până în prezent a dat rezultate în 100% dintre cazuri. Adică unităţile reparatoare şi-au primit despăgubirile legale într-un termen minim de două ore şi unul maxim de o săptămână de la solicitarea falimentului asigurătorului rău-platnic.

“Nici măcar nu se mai ajunge ca această situaţie să fie rezolvată pe cale judecătorească. În toate aceste cazuri, firmele de asigurări preferă să achite rapid acele obligaţii de despăgubire pentru a evita escaladarea unui conflict mediatic, pentru a evita oferirea unor explicaţii şi primirea unor eventuale sancţiuni din partea acţionarilor externi, precum şi atragerea unui control din partea ASF. De exemplu, colegul meu din Timişoara, care a solicitat falimentul societăţii Astra Asigurări în data de 13 februarie 2014, a primit jumătate din suma reclamată în acea zi şi încă 40%, în următoarele patru zile. Deci, se poate! Societatea Astra Asigurări a recunoscut suma datorată şi a achitat aproximativ 90% din ea până în prezent. Această situaţie se putea evita dacă asigurătorul respecta legea, iar ASF supraveghea cu adevărat piaţa de asigurări din România”, subliniază preşedintele ASSAI.

Pe de altă parte, încheierea unor convenţii între service-uri şi societăţile de asigurări nu pare o soluţie pentru diminuarea problemelor legate de întârzierea despăgubirilor. Ba mai mult, aceste înţelegeri ar putea deveni chiar nocive pentru asiguratul ghinionist care şi-a accidentat maşina. Cristian Muntean explică: “Problema adevărată este cea a «rodului» produs de aceste contracte. Toate firmele de asigurări invocă «presiunea costurilor pentru reparaţii» şi despăgubesc doar un anumit procent din valoarea preţului de listă al pieselor originale. Or, dacă asigurătorul decontează între 30-75% din valoarea acestui preţ al piesei originale, cu tot discountul obţinut de către service din partea furnizorului de piese, achiziţia unei piese originale devine imposibilă. Singura variantă posibilă fiind piesele after-market, de proastă calitate sau piesele din dezmembrări, adică cele second – hand”.

În concluzie, clientul este păcălit în acest mod simplu atât de firma de asigurări, cât şi de “service-ul partener” al acesteia, reparaţia maşinii fiind, în final, una de slabă calitate, devalorizând astfel autovehicul prin montarea unor piese care nu l-au echipat niciodată.
“Deja s-a atins acel prag periculos prin care reparaţiile autovehiculelor decontate pe sume foarte mici de către firmele de asigurări pun în pericol siguranţa în trafic”, avertizează Cristian Muntean.

Retenţia maşinii poate fi o infracţiune

Unele service-uri încearcă să-şi recupereze contravaloarea reparaţiilor făcute prin metode “neortodoxe”. Una dintre acesteaa este sechestrarea maşinii până la plata lucrărilor. Preşedintele ASSAI recunoaşte astfel de obiceiuri şI spune chiar că asemenea situaţii au loc tot mai des în ultimii doi ani. “Sfătuiesc clienţii să citească bine contractele încheiate între ei şi service-ul auto care le efetuează reparaţia, pentru că în situaţia în care se stipulează în contract dreptul de retenţie a autovehiculului până la efectuarea integrală a plăţii reparaţiilor, atunci service-ul poate reţine maşina. În situaţia în care nu există o astfel de prevedere, iar service-ul auto reţine maşina după terminarea reparaţiei, îi sfătuiesc să sesizeze de urgenţă Poliţia, pentru că aceasta este o infracţiune”, conchide Cristian Muntean.

Capcana preţului mic

La fel cum mulţi români au căzut de-a lungul timpului în capcana preţului mic şi au cumpărat poliţe RCA de la rău-platnici, nici firme le nu au făcut notă discordantă, cele mai “active” fiind societăţile de distribuţie şi cele de taximetrie.

În schimb, marile firme de leasing operaţional care administrează flote de sute de maşini au încercat să evite astfel de asigurări ieftine. De exemplu, după plasarea sub supraveghere specială a companiei Astra Asigurări, reprezentanţii LeasePlan ne-au precizat că pentru autovehiculele din flota proprie nu au încheiat contracte cu liderul pieţei de profil. Însă au precizat că nici pe ei problemele nu i-au ocolit dacă paguba a fost produsă de un terţ cu asigurare la Astra. “Soluţia în astfel de cazuri a fost să reparăm autovehiculele pe CASCO”, au conchis reprezentanţii LeasePlan.

Pentru autovehiculele administrare de Porsche Mobility, responsabilii companiei spun că încă mai există contracte încheiate cu Astra Asigurări, dar nu au mai avut nicio dificultate cu plata reparaţiilor după ce au încheiat un protocol încă de acum doi ani. Conform documentului, contravaloarea lucrărilor din service se deduce din cuantumul primelor pe care Porsche Mobility le are de plată.

Membrii ASSAI acoperă 20% din piaţă

Asociaţia Societăţilor de Service Independente reuneşte 280 de service-uri auto, cota de piaţă a membrilor fiind de 20%.Pentru aceste societăţi de reparaţii auto, parteneriatul cu asigurătorii este foarte important pentru că volumul de activitate prestat de acestea în baza poliţelor de asigurare ajunge la 85% din totalul business-ului membrilor ASSAI. Din acest volum, aproximativ 75% sunt reparaţiile, în special la caroserie, efectuate în baza unei poliţe de asigurare RCA, iar 25% reprezintă lucrări acoperite de o poliţă CASCO.

 
(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna martie 2014)

Adaugati comentariu