Advertisement

Home Administrare flote Anvelope Sfatul expertului. Cum se verifică anvelopele de vară

Sfatul expertului. Cum se verifică anvelopele de vară

Cercetările au arătat că la rularea pe anvelope uzate, efectele acvaplanării pot începe să se manifeste la viteze mult mai mici decât viteza normală. De aceea, se recomandă conducătorilor auto o monitorizare regulată a stării şi presiunii anvelopelor lor, şi nu numai la schimbarea acestora.

Pentru a oferi siguranţă, anvelopele de vară trebuie să aibă o adâncime minimă de patru milimetri şi să nu aibă o vechime mai mare de şase ani.

„Anvelopele necorespunzătoare se numără printre principalele riscuri legate de siguranţa traficului în sezonul
de vară. Aderenţa anvelopelor uzate se reduce drastic pe timp de ploaie, ceea ce periclitează siguranţa, în
special în condiţii meteorologice extreme”, afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian
Tyres.

În testele efectuate recent de publicaţia Tekniikan Maailma (5/2018), la anvelopele uzate a început să se
resimtă efectul acvaplanării la viteze de până la 75 km/h, în timp ce la cea mai bună anvelopă nouă din test
efectul acvaplanării a început să se manifeste de abia la 88 km/h.

„Anvelopele testate care s-a constatat că sunt periculoase erau totuşi complet legale, adică aveau o adâncime a
benzii de rulare mai mare de 1,6 mm. Conducătorul auto are responsabilitate integrală în ceea ce priveşte
monitorizarea uzurii anvelopelor. Pe lângă adâncimea benzii de rulare, trebuie verificat şi ca anvelopele să nu
prezinte fisuri; de asemenea, trebui verificat în mod regulat că presiunea din anvelope este corectă. Pe măsură
ce anvelopa îmbătrâneşte, caracteristicile sale scad, de aceea trebuie ţinut cont de faptul ca durata maximă de
viaţă este de 6 sezoane. Pentru cea de-a doua maşină a familiei şi alte maşini care sunt folosite mai rar, trebuie
ca şoferii să se asigure că vechimea totală a anvelopei este mai mică de 10 ani. Acest lucru este uşor de
verificat, pe flancul anvelopei găsindu-se marcat anul de fabricaţie al anvelopei”, completează Morri.

Maximizarea duratei de viaţă a anvelopelor prin schimbarea acestora între punţi

Pentru a spori siguranţa şi a reduce costurile, conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele nu se
uzează în mod anormal. O anvelopă care se uzează cu precădere fie pe flancul interior, fie pe cel exterior,
reprezintă un semn că ceva nu este corect. Adesea este un semn al presiunii extrem de scăzute, a alinierii
incorecte a roţilor sau a uzurii amortizoarelor vehiculului.

„Uzura anormală a anvelopelor are impact direct asupra manevrabilităţii. Dacă nu se acţionează la timp, uzura
poate atinge corpul anvelopei şi o poate distruge complet. De exemplu, se recomandă verificarea presiunii în
anvelope o dată la trei săptămâni. În cazul pregătirii unor deplasări mai lungi sau a transportării unor
încărcături grele, presiunea anvelopelor trebuie mărită în mod proporţional cu sarcina”, adaugă Morri.

Pentru mulţi conducători auto este o curiozitate faptul că dintr-un set de anvelope, două dintre ele se uzează
adesea mai mult decât cealaltă pereche. Potrivit lui Morri, anvelopele de pe puntea tractoare se vor uza
întotdeauna de două ori mai repede decât anvelopele de pe puntea liberă. Prin urmare, se recomandă
schimbarea anvelopelor de pe puntea din faţă pe cea din spate la fiecare 8.000 de kilometri sau ori de câte ori
diferenţa dintre adâncimea benzii de rulare a anvelopelor de pe faţă raportat la cele de pe spate este mai mare de 2 mm.

„Prin schimbarea anvelopelor între punţi, conducătorii auto pot maximiza durata de viaţă a anvelopelor lor,
siguranţa lor şi a celorlalţi participanţi la trafic, reducând, în acelaşi timp, şi costurile. Rotirea anvelopelor între
punţi extinde extrem de mult ciclul de viaţă al setului de anvelope. Uzura anvelopei este, de asemenea,
influenţată în mare parte şi de vehiculul pe care îl echipează, cât şi de stilul de condus al şoferului. Astfel,
conducătorii auto pot reduce costurile cu anvelopele, alegând anvelope de înaltă calitate adecvate vehiculului
lor, cât şi cu stilul de condus al acestora”, concluzionează Morri.

Starea optimă a anvelopelor de vară

Se recomandă monitorizarea următoarelor aspecte pe parcursul
sezonului:

  • Verificaţi adâncimea benzii de rulare. Adâncimea minimă a benzii de rulare care oferă siguranţă este de 4
    milimetri; sub această valoare, riscul de acvaplanare creşte substanţial. Anvelopele de vară Nokian Tyres
    facilitează monitorizarea adâncimii benzii de rulare prin indicatorul de uzură a benzii de rulare (Driving Safety Indicator – DSI) patentat care afişează în cifre adâncimea rămasă a benzii de rulare.
  • Verificaţi flancurile şi suprafaţa de rulare a anvelopelor. Se recomandă inspecţia vizuală a acestor suprafeţe pentru identificarea fisurilor, spărturilor, perforărilor sau umflăturilor anormale, deoarece acestea pot afecta durabilitatea anvelopei.
  • Verificaţi canelurile principale. Dacă există pietre de dimensiuni mari blocate în canelurile principale, acestea vor pătrunde mai adânc în anvelopă în timpul rulării, putând cauza deteriorarea acesteia. Pentru îndepărtarea pietrelor se poate utiliza, de exemplu, o şurubelniţă.
  • Verificaţi modelul de uzură al anvelopei. Anvelopele uzate neuniform sau anormal de repede pot reprezenta un semn al unor probleme legate de aliniamentul roţilor vehiculului. Anvelopele uzate anormal vor afecta, în afară de confortul la rulare, şi siguranţa, astfel că în acest caz trebuie verificat aliniamentul vehiculului.
  • Verificaţi dacă toate anvelopele sunt uzate uniform. Pentru ca anvelopele să se poată uza cât mai uniform posibil, acestea trebuie rotite de pe o punte pe alta. Acesta va îmbunătăţi manevrabilitatea vehiculului. În general, anvelopele de pe puntea tractoare se uzează mai repede decât anvelopele de pe puntea liberă. Dacă anvelopele sunt uzate uniform, acestea trebui schimbate de pe puntea faţă pe cea din spate la aproximativ 8.000 de kilometri. Dacă două dintre anvelope sunt într-o stare mult mai bună decât celelalte, acestea trebui montate pe puntea din spate din motive de siguranţă.
  • Verificaţi vechimea anvelopelor. Recomandarea privind durata de viaţă a anvelopelor utilizate intens este de 6 ani, iar recomandarea maximă pentru durata de viaţă totală este de 10 ani. Flancul anvelopei prezintă un cod din patru cifre care marchează data de fabricaţie, primele două cifre indicând săptămâna de fabricaţie, iar ultimele două indicând anul. Exemplu: codul 1717, înseamnă că anvelopa a fost produsă în săptămâna 17 din 2017.
  • Verificaţi presiunea din anvelope. Verificarea presiunii anvelopelor trebuie făcută la trei săptămâni, anvelopele cu o presiune corectă îmbunătăţind manevrabilitatea vehiculului şi contribuind la reducerea distanţei de frânare. Rularea cu anvelope cu presiune scăzută este mai costisitoare, deoarece în acest fel se pune o povară suplimentară pe structura anvelopei, care are ca rezultat un consum semnificativ mai mare de carburant.

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Anvelope

Bridgestone lansează anvelopa Potenza Sport A, care încorporează 55% materiale reciclate și regenerabile, certificate ISCC PLUS

Bridgestone, lider global în anvelope premium și soluții de mobilitate sustenabilă, introduce...

GSR2
Siguranţă rutieră

Regulamentul general de siguranță: Mașini mai sigure, dar posibil mai scumpe

În conformitate cu Regulamentul general de siguranță, din luna iulie 2024, mașinile...

MAE
Siguranţă rutieră

MAE: Recomandări privind trecerea frontierelor bulgare pentru perioada 20 iulie – 15 septembrie

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care intenţionează să călătorească în...

Autostrada A3
Siguranţă rutieră

Trafic închis pe Autostrada A3, în perioada 18-19 iulie. Rutele alternative

Centrul INFOTRAFIC din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române informează că în...