Senatorii permit comerţului cu maşini second importate să se desfăşoare fără oprelişti, o situaţie ce include, însă, în multe cazuri, evaziune fiscală prin neplata TVA şi a impozitului pe profit.
Propunerea legislativă care limitează numărul de maşini second hand ce pot fi cumpărate de persoanele fizice într-o anumită perioadă a fost respinsă de plenul Senatului la începutul acestei săptămâni.
Inţiativa legislativă de modificare a Codului fiscal prevede că autovehiculele second-hand achiziţionate din afara ţării şi revândute în România vor fi comercializate doar de firme, iar persoanele fizice nu vor putea cumpăra decât cel mult un singur astfel de automobil în doi ani.
În plus, conform propunerii, doar persoanele juridice pot să achiziţioneze maşini din străinătate şi să le revândă în ţară.
Măsurile propuse în proiectul de lege au ca scop „o colectare mai eficientă a impozitelor la bugetul de stat şi
eliminarea operaţiunilor comerciale nefiscalizate de autovehicule second-hand achiziţionate în spaţiul
intracomunitar şi revândute în România”.
Iniţiatorii legii, un grup de 41 de parlamentari PSD, menţionează că, potrivit Fiscului, tranzacţiile cu maşini second-hand provenite din spaţiul intracomunitar au fost făcute de către persoane fizice sau juridice fără a plăti TVA şi impozit pe profit. Cele mai multe vânzări de acest tip nici măcar nu apar în evidenţele contabile ale firmelor.
În luna februarie 2018, Comisia pentru buget-finanţe din Senat a dat raport de respingere proiectului legislativ, după ce Ministerul Finanţelor a transmis că nu susţine proiectul. Potrivit reprezentanţilor instituţiei, prevederile propuse de iniţiativa legislativă duc la încălcarea aquis-ului comunitar, directiva europeană privind TVA, nu au caracter fiscal şi nu sunt de natură să reglementeze legislaţia în domeniul fiscal.
Proiectul de lege va intra şi în dezbaterea Camerei Deputaţilor, forul decizional în acest caz.
În primele două luni din 2018 au fost înmatriculate în România peste 79.000 de maşini second hand, de
patru ori mai multe decât numărul vehiculelor noi înmatriculate în aceeaşi perioadă, arată datele Direcţiei
Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Anul trecut, după eliminarea timbrului de mediu, tranzacţiile cu maşini rulate (reînmatriculările) au înregistrat
un record de peste 496.000 de unităţi, în creştere cu 99% comparativ cu 2016.
Comentați?