Senatul a adoptat un proiect legislativ care prevede majorarea bugetelor alocate în 2020 pentru programele Rabla, Rabla Plus, dar și Rabla pentru electrocasnice.
Iniţiativa prevede majorarea semnificativă a bugetelor alocate programelor naţionale destinate stimulării înnoirii parcului auto naţional şi echipamentelor electrice şi electronice de uz casnic, precum şi măsuri pentru orientarea opţiunilor de cumpărare către producţia naţională.
Astfel, în scopul revenirii cererii şi sprijinirii producţiei interne, se majorează bugetele alocate pentru anul 2020 pentru programele naţionale destinate înlocuirii autovehiculelor şi echipamentelor electrice şi electronice uzate, gestionate de Adminstraţia Fondului pentru Mediu (AFM):
- bugetul Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional (Rabla) se dublează până la suma de 910 milioane de lei;
- bugetul Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic (Rabla pentru electrocasnice) se majorează la 300 milioane de lei;
- bugetul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic (Rabla Plus), se majorează la 200 milioane de lei.
Pentru a se atinge scopul majorării bugetelor programelor naţionale se propune, pe de o parte, ca primele de casare, ecotichetele şi voucherele pentru bunurile electrocasnice să îşi menţină valoarea la nivelul actual, iar pe de altă parte, acordarea pe lângă primele existente a unei prime de preferinţă pentru cei ce optează pentru cumpărarea unui autoturism din producţie internă.
De asemenea, se propune ca bugetul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, neutilizat la data intrării în vigoare a legi, incluzând şi sumele alocate suplimentar, să se folosească numai pentru acoperirea cererilor instituţiilor publice.
Fac excepţie de la prevederile menţionate persoanele fizice, beneficiare ale Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, care pot în continuare să fie acceptate şi în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, pentru achiziţia unui autovehicul electric.
Pentru acoperirea sumelor suplimentare prevăzute de iniţiativa legislativă, veniturile fondului de mediu gestionat de AFM se suplimentează cu suma de 780.000 mii lei din Fondul de rezervă al bugetului de stat.
Senatul este prima cameră sesizată, forul decizional fiind Camera Deputaţilor.
CITEȘTE ȘI:
Peste jumătate dintre români preferă mașina personală în contextul pandemiei
Salariul sau pensia reprezintă unica sursă de venit pentru 64% dintre români
7 propuneri de modificare pentru Codul Muncii în contextul pandemiei
Comentați?