Printr-un Memorandum ce va fi adoptat în ședința Guvernului de miercuri, Ministerul Economiei va elabora o schemă de ajutor de stat pentru producția bateriilor destinate mașinilor electrice.
Astfel, potrivit Guvernului, prin Memorandum se propune ”mandatarea Ministerului Economiei în vederea identificării oportunităților de finanțare printr-un mecanism de schemă de ajutor de stat în ceea ce privește producția bateriilor pentru electromobilitate; parcurgerea etapelor tehnice în ceea ce privește analiza oportunității inițiativelor de investiții în domeniul bateriilor; analiza și cooperarea cu potențiali investitori străini în vederea dezvoltării ecosistemului de baterii și a lanțului valoric în România”.
Guvernul consideră că pentru România, producerea de baterii este un imperativ strategic pentru tranziția către o energie curată, pentru modernizarea și competitivitatea industriei. Acest aspect va stimula crearea de locuri de muncă și creștere economică, va impulsiona cercetarea și inovarea și va pregăti industria românească în vederea respectării angajamentelor și obiectivelor de combatere a schimbărilor climatice stabilite de UE, ținând cont și de prevederile Acordului de la Paris. În plus, obiectivul „Noii strategii pentru politica industrială” a Comisiei Europene este ca UE să devină lider mondial în materie de inovare, digitizare și decarbonizare.
Totodată, printre prioritățile Ministerului Economiei se regăsește și accelerarea integrării României în lanțul valoric al bateriilor la nivel european în conformitate cu politicile și reglementările europene astfel încât sa creeze cadrul optim de dezvoltare pentru electromobilitate, parte a obiectivelor Green Deal.
Potrivit Guvernului, unitățile de producție bateriile pot oferi posibilitatea concretă pentru a crea noi locuri de muncă și pentru a spori producția economică. Acestea pot deveni un factor-cheie al competitivității industriale și în special în cazul industriei automotive din România. ”Sunt necesare investiții considerabile pentru producția de baterii, investiții destinate contrucțiilor de gigafabrici, iar ecosistemul aferent acestora va trebui să fie consolidat în mod considerabil. Având în vedere amploarea și viteza investițiilor necesare, mobilizarea rapidă a investițiilor private va fi un factor de reușită fundamental”, se arată în Memorandum.
În acest context, Guvenul consideră că se evidențiază necesitatea coagulării unor măsuri de sprijinire a eforturilor naționale pentru construirea unui lanț valoric al bateriilor în România și UE, înglobând extracția, procurarea și prelucrarea materiilor prime, materialele pentru baterii, producția de celule, sistemele de baterii, precum și reutilizarea și reciclarea.
În prezent, există peste 4 milioane de vehicule electrice aflate în circulație la nivel mondial. Se preconizează că acest număr va crește la 50-200 de milioane până în 2028 și că va ajunge la 900 de milioane până în 2040. Bateriile reprezintă până la 40% din valoarea unui autovehicul.
CITEȘTE ȘI:
Producţia de autoturisme din România a crescut cu peste 10%, în primele două luni
Propunerea Comisiei Europene privind standardul Euro 7 are tot mai mulți opozanți
Comentați?