Scandalul RCA. Allianz Ţiriac: Tarifele pentru transportatori depind de frecvenţa daunelor

Directorul General al Allianz-Ţiriac, Remi Vrignaud, consideră că transportatorii dau informaţii false despre tarifele RCA, iar preţul asigurărilor auto obligatorii este calculat în funcţie de ceea ce se întâmplă pe şosele, nu prin intervenţii administrative.



“Apar foarte multe informaţii false în legătură cu tarifele reale RCA pentru transportatori. Se exagerează, plecând de la situaţii particulare. Realitatea arată că, la nivelul portofoliului Allianz-Ţiriac, pentru camioane de mare tonaj, prima medie anualizată aferentă perioadei ianuarie – iunie 2016 a fost de 7.500 de lei, în condiţiile în care acestea înregistrează cea mai mare frecvenţă şi cea mai ridicată severitate a daunelor. Or, preţul RCA este dat de ceea ce se întâmplă pe şosele şi nu de măsuri administrative. Problema nu este la autorităţi şi nici la asigurători. Preţurile pentru
transportatori ar putea scădea semnificativ dacă, de exemplu, din 10 şoferi de autocamioane doar 2, şi nu 4, s-ar face vinovaţi de producerea unui accident în trafic”, a explicat directorul general al Allianz-Ţiriac, Remi Vrignaud.

În prima jumătate a anului, la nivelul portofoliului Allianz-Ţiriac, din totalul vehiculelor aparţinând persoanelor juridice asigurate RCA, mai puţin de 6% sunt autoutilitare de mare tonaj (cu masa maximă de peste 18.000 kg). În schimb, acestea au generat circa o treime din cheltuielile cu daunele întâmplate la nivelul segmentului de vehicule aparţinând companiilor.

Faţă de aceeaşi perioadă a anului 2015, când aceeaşi categorie de autoutilitare a generat 22% din cheltuielile cu daunele întâmplate, situaţia s-a înrăutăţit în acest an.

Reprezentanţii companiei spun că trasportatorii cu autoutilitare de peste 18 tone asigurate RCA la Allianz-Ţiriac au plătit, în medie, o prima anualizată de 7.500 de lei.

“Este adevărat, în interiorul segmentului, nivelul primelor individuale poate varia destul de mult, în funcţie de o serie de factori ce determină profilul de risc. Astfel, de exemplu, pentru calculul primei de asigurare, Allianz-Ţiriac ţine cont atât de caracteristicile vehiculului (masa maximă autorizată etc.), cât şi de obiectul de activitate al societăţii ce deţine respectivul vehicul”, spun reprezentanţii companiei.

Datele Allianz-Ţiriac pe segmentul RCA în primul semestru din 2016 arată că din 10 camioane de transport aflate în circulaţie, 4 provoacă daune. În cazul autoutilitarelor ce operează în domeniul construcţiilor, raportul este de 2 la 10, iar în cazul autoturismelor, frecventa este chiar de 7-8 ori mai mică.

Şi din perspectiva severităţii (dauna medie întâmplată), pentru acelaşi tip de vehicul, statisticile indică diferenţe deloc neglijabile date de obiecte de activitate diferite.

Astfel, autoutilitarele de peste 18 tone aparţinand firmelor de transport provoacă daune de peste două ori mai costisitoare decât cele din dotarea regiilor autonome (13.500 lei faţă de 6.500 lei).

Pe ansamblu, statisticile arată că segmentul reprezentat de vehiculele grele aparţinând firmelor de transport generează cea mai ridicată daunalitate la nivelul portofoliului RCA. Situaţia este determinată atât de dauna medie mult mai mare decât în cazul oricărui alt segment, cât şi de nivelul maxim atins de frecvenţa daunelor.

Un alt indicator ce diferenţiază primele pentru vehicule identice este istoricul de daune, care de altfel este stocat în baza de date comună CEDAM, administrată de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

“După cum este cunoscut, la nivelul pieţei de asigurări obligatorii RCA este funcţional sistemul de bonus-malus. Practic, pentru un autovehicul care nu a înregistrat daune timp de 4-5 ani, prima de asigurare poate fi cu până la 50-60% mai mică decât pentru exact acelaşi tip de vehicul nou înregistrat”, arată Allianz Ţiriac.

Toţi aceşti factori – caracteristicile vehiculului, obiectul de activitate al societăţii, istoricul de daune – determină tarife de prime individualizate ce pot varia semnificativ, pentru diverse cazuri.

“Dacă ne uităm în statisticile Allianz-Țiriac, vedem că, pentru un acelaşi tip de autovehicul – de exemplu camion de 18 tone -, preţul plătit de firma deţinătoare pentru un RCA valabil 12 luni poate varia de la simplu la triplu, sau chiar mai mult. Nu este nicio discriminare, în spate stau calcule actuariale care iau în considerare parametrii diferiţi de frecvenţă, severitate, istoric de daune etc.”, a afirmat directorul de asigurări generale al companiei, Aurel Badea.

Într-una din zilele lunii iulie, de exemplu, poliţele RCA emise de Allianz-Ţiriac pentru autoutilitare din segmentul de tonaj 18 – 20,5 tone au avut prime anuale cuprinse între 4.700 si 25.000 de lei.

Cel mai mic preţ (4.700 lei) a fost achitat de o companie din domeniul producţiei (segment cu frecvenţă de două ori mai mică şi cu severitate cu peste 30% mai redusă decât cel reprezentat de vehiculele de transport), cu o încadrare în clasa de bonus B10, respectiv 5 ani fără daune (ce a generat un coeficient de reducere a primei de bază de circa 60%).

În schimb, prima anuală de 25.000 de lei a fost plătită de o firmă de transport, care a înregistrat şi daune în anii anteriori.

“Acestea sunt extremele. Dacă extindem analiza la toate poliţele RCA vândute în acea zi pentru camioane de 18 – 20,5 tone, constatăm că asiguraţii au achitat o primă medie anualizată de circa 13.000 de lei şi circa 60% din clienţi au plătit o primă mai mică decât această valoare medie. Important de menţionat este faptul că peste 83% dintre asiguraţi au fost companii de transport. Situaţia poate fi extrapolată la întreg portofoliul de RCA al Allianz-Ţiriac şi al pieţei: sunt cazuri în care costul unei poliţe RCA este de 20 – 25 mii lei, însă acestea nu pot avea o pondere semnificativă, atât timp cât prima medie pentru camioane de transport de mare tonaj se situează la 7.500 lei (cazul Allianz-Ţiriac), respectiv la circa 8.500 lei la nivelul pieţei (conform cifrelor oficiale)”, a mai spus Badea.

Şeful companiei spune că, faţă de 2014 şi 2015, preţurile la poliţele RCA în acest an s-au reaşezat.

“Greşite însă nu sunt tarifele curente, ci bătălia pentru câştigarea de clienţi din trecut. Falimentele, situaţiile de insolvenţă, infuziile semnificative de capital înregistrate la nivelul pieţei arată că cei care greşesc, plătesc, în cele din urmă. O întoarcere în timp, pe vremea în care preţurile RCA erau stabilite administrativ nu mai este posibilă. De fapt, în opinia mea, niciun fel de măsură administrativă nu va avea efecte relevante. Piaţa se autoreglează, iar factorii cei mai importanţi care determină preţurile RCA sunt severitatea şi frecvenţa accidentelor auto pentru diferitele segmente de clienţi; în aceste zone trebuie să se caute solutii, să se concentreze eforturile. Iar pârghiile pentru scăderea severităţii, dar mai ales a frecvenţei accidentelor auto nu sunt, nicidecum, la îndemâna firmelor de asigurare”, punctează Remi Vrignaud.

Potrivit acestuia, limitarea administrativa a primelor de asigurare ar putea genera noi pierderi seminificative pentru companiile de asigurări. O subvenţionare din partea asigurătorilor cu nu mai mult decât 500 de lei a primelor RCA (echivalentul a aproximativ 6% din prima actuala medie) pentru cele 850.000 de autoutilitare înmatriculate în anul 2015, ar putea produce o pierdere de aproximativ 100 milioane de euro.

“Această pierdere ar trebui suportată integral fie de către companiile de asigurare, putând genera un nou faliment pe piaţa RCA, sau ar trebui transferată în preţul RCA al altor categorii de vehicule. Dacă ne gândim la autoturisme, ar însemna creşterea primelor medii cu circa 20 de euro (90 lei) lei, adică o majorare de aproape 20% a primelor medii RCA pentru autoturisme aparţinand persoanelor fizice”, conchid reprezentanţii Allianz Ţiriac.

 

Adaugati comentariu