CE i-ar putea amenda direct pe constructorii auto

Scandalul legat de Volkswagen - care implică manipularea testelor de emisie - a expus punctele slabe ale sistemului actual de certificare UE a maşinilor. Săptămâna trecută, Comisia pentru piaţa internă din Parlamentul European a adoptat propuneri menite să facă acest lucru mai dificil, inclusiv posibilitatea ca Executivul de la Bruxelles să-i amendeze direct pe constructorii auto. 
Parlamentul European

Propunerile vor trebui să fie aprobate de către toţi eurodeputaţii în timpul unei sesiuni plenare viitoare.

„Orice sistem am avea, nu îi poţi opri pe cei care încalcă regulile. Cheia este să facem aceste reguli cât mai stricte posibil”, arată europarlamentarul britanic responsabil cu aceste planuri, Daniel Dalton.

Acesta a explicat că modificările adoptate de membrii Comisiei pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor au legătură cu modul în care aceste teste sunt efectuate: modul în care testul este certificat, modul în care este autorizat laboratorul de testare pentru a da o certificare pe care apoi le-o dau autorităţii naţionale care spune că această maşină este certificată şi poate fi condusă pe şoselele din Europa.

Daniel Dalton spune că, în plus, va fi înăsprit şi sistemul de testare.

„Vechiul test presupunea testarea maşinii în interior, dar nu o testa pe diferite condiţii de drum. Este vorba aşadar de un nou test, mai robust, care deja a fost votat şi va intra în vigoare în următorii ani”, punctează eurodeputatul britanic.

Concret, Comisia Europeană (CE) va putea să verifice agenţiile naţionale de control, iar acestea, la rândul lor, vor avea la dispoziţie, un forum pentru a împărtăşi cele mai bune practici.

„Odată ce maşina este pe şosele, autorităţile naţionale vor trebui să facă verificări neanunţate, lucru care nu se întâmplă în acest moment.”, explică Daniel Dalton.

Iar pentru producătorii de automobile care încalcă regulile, în raportul Parlamentului European este propusă posibilitatea ca Executivul de la Bruxelles să dea amenzi.

Propunerile adoptate săptamâna trecut de Comisia pentru piaţa internă din Parlamentul European fac parte din proiectul realizat de comisarul european pentru industrie, Elzbieta Bienkowska.

„Statele membre au eşuat în aplicarea legii. Senzaţia mea e că încearcă să tragă de timp. Vedem amânare după amânare”, a spus Elzbieta Bienkowska, într-un discurs ţinut în faţa europearlamentarilor.

Pe fondul frustrărilor cu privire la ceea ce oficialii UE cataloghează drept înţelegeri între guverne şi constructorii auto, Executivul UE a decis să folosească singurul instrument aflat la dispoziţia sa pentru a pune lucrurile în mişcare. În luna decembrie, Comisia a demarat acţiuni în justiţie împotriva Germaniei, Marii Britanii şi a altor cinci state membre UE.

Elzbieta Bienkowska a avertizat că noi acţiuni în justiţie vor fi demarate în lunile următoare.

„Însă, acestea sunt instrumente foarte limitate. Avem nevoie de un nou sistem de aprobare”, a subliniat comisarul european.

După ce Volkswagen a recunoscut că a utilizat un sistem software care maschează nivelul emisiilor poluante ale automobilelor sale, mai multe state europene au demarat propriile lor anchete. Acestea au scos în evidenţă emisii de azot de 15 ori mai mari decât limita admisă, precum şi utilizarea pe scară largă a dispozitivelor care manipulează emisiile poluante. Utilizarea acestor dispozitive este ilegală, potrivit legislaţiei europene, însă producătorii auto au invocat o portiţă legală care le permite să le utilizeze atunci când consideră că sunt necesare pentru a proteja motorul autovehiculelor.

În dorinţa de a elimina această portiţă legislativă, Comisia Europeană a publicat luna trecută o serie de linii directoare cu privire la modul în care statele membre ar trebui să aplice aceste prevederi.

 

 

Adaugati comentariu