Pentru drumurile lungi și echipele de patru-cinci persoane care trebuie conduse la întâlniri în diverse locații, sau transportul persoanelor la și de la aeroport, Volkswagen Multivan este una dintre cele mai bune opțiuni.
Multivan este acel gen de vehicul din care, când ai coborât la destinație, nu trebuie nici măcar să te întinzi ca să poți participa la o întâlnire. Relaxat, odihnit după ce ai mers câteva sute de kilometri în 4-5 ore, poți începe liniștit o prezentare fără teama că, în mijlocul frazei oboseala va lovi și vei uita continuarea frazei. Meritul este, desigur, și al speaker-ului dar și al mașinii care-l va transporta în confort la destinație.
Lung-curier
Multivan este derivat din aceeași platformă ca și binecunoscutul Transporter, un vehicul redutabil, utilitar, creat special pentru a face față cu brio drumurilor lungi. Dar, dcă acesta se descurcă fără probleme tehnice după o “excursie” de 4-500 de kilometri, ocupanții ar trebui să fie cel puțin la fel de bine dispuși. În Multivan acest lucru este foarte posibil. Cele două locuri din față plus cele cinci din spate au parte de confort atât datorită amplasării scaunelor la distanțe generoase cât și a modularității interiorului. Două dintre cele cinci se pot roti la 180 de grade, cu spatele spre sensul de mers, astfel încât vor sta față în față cu ocupanții banchetei. Între cele două scaune este disponibilă o măsuță rotundă, pliabilă și pe suport telescopic, ce poate servi atât ca masă cât și ca birou mobil. În baza măsuței se află, de asemenea, câteva compartimente utile pentru snacks-uri sau sticle de băuturi răcoritoare. Prin urmare, dacă platforma tehnică este de lung-curier, și compartimentul pentru pasageri a fost adaptat acelorași cerințe.
Discreție exterioară
Din afară puține lucruri pot da de înțeles că în interior Multivan este o mașină foarte confortabilă pentru drumuri lungi. Geamurile mari, fumurii, pot fi acoperite la interior cu jaluzele perforate ce permit vizibilitatea dinăuntru spre înafară, dar nu și invers. Singurele locuri vizibile sunt cele din față, unde pot lua loc două persoane. Dar discreția aceasta este, deseori, necesară atunci când aveți de transportat, spre exemplu, VIP-uri. Ca și estetică exterioară, Multivan prezintă puține elemente distinctive. Poate tocmai aici este și farmecul mașinii. Ce-i drept, pentru cine vrea mai multă distincție poate opta pentru o caroserie în două culori și jante de 18” cu un aspect special, diferența dintre un Multivan simplu și cel cu aceste două opțiuni fiind de la anonimat la super-star.
Rulaje eco
Cea mai plăcută parte a mașinii, dincolo de discreția afișată, este legată de rulaj. La pornire, cu motorul rece, zgomotul acestuia nu poate fi ignorat complet de pasageri. Dar, pe măsură ce acesta ajunge la temperatura nominală (opțional poate fi comandat și un sistem de încălzire programabilă) lucrurile se îmbunătățesc simțitor. Nici nu ieșisem bine pe autostradă și deja dialogurile din habitaclu se puteau purta pe tonuri de parcă am fi fost în birou, unul lângă celălalt, pe un ton coborât și cu fundal de muzică de Crăciun. Peste 100 km/h singurul zgomot mai evident era cel provocat de vânt, dar este de înțeles.
Cutia de viteze automată, DSG cu 7 trepte, are mai multe moduri de funcționare. Pe modul economic am constatat o utilizare a funcției “coasting” preluată clar din industria vehiculelor grele, când se rulează pe liber, cu motorul la ralanti folosindu-se inerția vehiculului. Această funcție permite economii importante de carburant, desigur dacă șoferul va ști să o folosească eficient. O altă funcție a transmisiei este cea “sport”. Desigur, nu ne așteptăm de la un Multivan să devină vreo “rachetă de șosea”, dar se mișcă destul de bine intrând automat în frâne de motor și retrogradând la fel de repede cum te-ai aștepta de la o mașină sportivă. Desigur, cu un dezavantaj pentru consumul de carburant. Dar, dacă e de grabă, funcția aceasta este destul de utilă. Mai utilă, atunci când este vorba de grabă, este funcția manuală. Cutiile de viteze DSG sunt renumite pentru timpii excelenți de schimbare a treptelor și nici cea de pe Multivan nu se dezminte, deși vorbim despre un vehicul care are la bază o utilitară, totuși, și nu despre Golf GTI.
În condițiile utilizării funcției “Eco”, Multivan ne-a dovedit că în oraș consumă aproximativ 10 l/100 km (trafic aglomerat de București), iar pe autostradă, la regim constant de rulaj de 100-110 km/h se mulțumește cu un consum de sub 10 l/100 km, aerodinamica fiind un real impediment. Dar ce mai contează un asemenea consum, atunci când se oferă un nivel de confort superior unei limuzine?
PLUS
Multitudinea de dotări disponibile pot transforma Multivan într-o adevărată limuzină VIP. Dar, chiar și într-o dotare mai puțin costisitoare, tot este genul de vehicul cu care veți putea alege să faceți transporturi de la și spre aeroport în condiții excelente. Ar putea fi o opțiune interesantă pentru transportul echipajelor pentru liniile aeriene.
MINUS
Prețul de achiziție este destul de ridicat, chiar și la un nivel de dotări destul de scăzut. Manevrarea în spații înguste este stânjenită nu atât de lungimea cât de lățimea mașinii. O altă notă negativă este dată de lipsa semnalizatoarelor încorporate în oglinzile retrovizoare, care sunt o dotare foarte des întâlnită chiar și la nivelul autoturismelor low-cost de pe piață.
VERDICT
Dacă aveți de transportat frecvent pasageri VIP sau pur și simplu aveți nevoie de un vehicul eficient pentru cinci persoane pe distanțe lungi la un preț inferior unei limuzine, v-ați găsit mașina! Iar atunci când nu o aveți antamată pentru vreun transport, o puteți folosi cu succes în vacanțe. Iar dacă doriți o eficiență sporită și pe timp de iarnă, Multivan poate fi comandat cu tracțiune integrală și un diferențial autoblocant! Ce să mai, mașină ideală de mers la ski! Vă schimbați de costumul de ski direct în habitaclu!
Fișă tehnică – VW Multivan | |
Dimensiuni | Valoare |
Lxlxh (m) | 4,90×1,90×1,97 |
Ampatament (m) | 3.00 |
Ecartament față/spate | -/- |
Număr de uși | 5 |
Nr. Locuri | 7 |
Masă proprie/maximă | 2047/3000 |
Sarcină remorcabilă | 760 |
Volum compartiment bagaje (litri) | 657/4.300 |
Rezervor (litri) | 70 |
Anvelope de serie | 215/65R16 |
Grup motopropulsor | |
Tip motor/nr. cil/disp. | TD/4/transv. |
Cilindree | 1968 |
P. Max/rpm (CP) | 150/3.750 |
Cuplu max/rpm (Nm) | 340/1.500 |
Cutie de viteze (tip, nr. rap) | Auto, 7 |
Tracțiune | Față |
Performanțe și consum | |
Demaraj 0 – 100 km/h | 13 |
Viteză maximă (km/h) | 181 |
Consum urban/extra urban/mixt | 6,6/5,4/5,8 |
Emisii CO2 | 156 |
Legendă: TD = turbodiesel; TB = turbo benzină; B = Benzină; H = Hibrid; E = Electric; Auto = automată; Man. = manuală |
GALERIE FOTO
Comentați?