România primește 875,5 mil. euro din Fondul de Coeziune pentru Autostrada Sibiu-Pitești

Comisia Europeană a aprobat o investiție din Fondul de coeziune în valoare de 875,5 milioane euro pentru construirea primei etape a autostrăzii Sibiu-Pitești, secţiunile 1, 4 şi 5,
credite cu dobândă zero

Potrivit Executivului comunitar, aceasta va fi prima autostradă care traversează Munții Carpați, permițând o conectivitate permiţând o mai bună conectivitate în România de-a lungul coridorului Rin-Dunăre.

Coridorul va oferi o legătură neîntreruptă între România, din portul Constanța de la Marea Neagră la Nădlac, la granița cu Ungaria, legând centrul și vestul României de rețeaua europeană de autostrăzi.

„Acest proiect va rezolva un blocaj major în rețeaua de transport din România. Acesta va crește siguranța rutieră, va scurta timpul de călătorie și va reduce costurile pentru pasageri și mărfuri. Va avea un impact foarte pozitiv asupra economiei și asupra calității vieții populației locale”, a afirmat comisarului pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira.

Se așteaptă ca proiectul să fie operațional din 2026.

Cele 5 secţiuni de pe Autostrada Sibiu-Pitești

Autostrada Sibiu-Pitești, care va traversa judeţele Sibiu, Vâlcea şi Argeş, va avea o lungime de 122,11 km cu 71 de poduri, 58 de viaducte, 10 pasaje, 9 tuneluri si 8 noduri rutiere.

De-a lungul întregii sosele Sibiu-Pitești se vor monta garduri inalte de 3 metri, care sa nu permita accesul pe carosabil al animalelor mari, cum ar fi ursii.

Realizarea şoselei de mare viteză a fost divizată în 5 secţiuni.

Secţiunea 1 Sibiu – Boiţa (14,15 km)

Prima secţiune din Autostrada Sibiu – Piteşti a fost împărţită, iniţial, în 2 loturi:

  • Lot 1 (13,7 km). CNAIR a semnat la finalul lunii martie 2020 ordinul de începere a lucrărilor. Contractul de proiectare şi execuţie pentru acest lot, cu o valoare de 612,64 milioane de lei, fără TVA, a fost încheiat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR şi compania Porr Construct. Potrivit prevederilor contractului, a fost stabilită o perioadă de 12 luni pentru proiectare, 36 de luni ca perioadă de execuţie a lucrărilor şi 120 de luni perioadă de garanţie. Potrivit ministrului Transporturilor, în prezent progresul fizic este de peste 20%.
  • Lot 2 (980 m). Despre Lotul 2, se ştie doar că studiile sunt incomplete, iar CNAIR a hotărât construcţia sa împreună cu cea secţiunii 2.

Secţiunea 2 Boita – Cornetu (30,35 km) şi Secţiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,4 km)

Cele două secţini sunt cele mai dificile din întregul proiect, din cauza complexităţii lucrărilor.

Aceste sectoare traverseaza Valea Oltului, Valea Baiasului si Valea Topologului, reprezentand zona cea mai dificila din punct de vedere geologic din autostrada. În acest moment de abia se alege strategia de abordare a construcţiei.

Astfel, la finalul anului 2019 – începutul anului 2020, CNAIR, prin experţii desemnaţi de către Ministerul Fondurilor Europene în cadrul Acordului BEI PASSA, a beneficiat de asistenţă tehnică în materie de tuneluri. Cu participarea experţilor externi cooptaţi, a fost definită o strategie de promovare a secţiunii 3, precum şi a unui Lot din secţiunea 2 în baza documentaţiei existente.

Pe celălalt lot din Secţiunea 2, pe care traseul IPTANA a fost modificat în anul 2015, experţii BEI PASSA au considerat oportună efectuarea unor investigaţii suplimentare.

„Pentru a se asigura premisele implementării unor soluţii tehnice de actualitate, CNAIR a considerat fezabilă această abordare”, au explicat reprezentanţii instituţiei.

Reamintim că, anul trecut, CNAIR a încercat sa realizeze o serie de studii geotehnice pentru cele două secţiuni ale autostrăzii Sibiu-Pitești, pentru a oferi potentialilor constructori o imagine cât mai clara a conditiilor din teren. Din păcate, la licitaţia organizată în data de 15 martie 2019 nu s-a depus nicio ofertă pentru că valoarea estimata de CNAIR pentru contract a fost insuficienta.

Astfel, cele 3 companii interesate initial s-au retras, procedura a fost anulata automat in SICAP la finalul lunii mai, iar CNAIR s-a acoperit, din nou, de „glorie”.

În acel moment, institutia chiar cocheta cu ideea ca alegerea experţilor pentru realizarea studiilor geotehnice să aibă loc doar printr-o procedura de negociere fără publicare prealabilă.

Potrivit ministrului Lucian Bode, în prezent procedurile de achiziţie sunt lansate, termenul pentru secţiunea 3 fiind 10 septembrie, iar pentru secţiunea 2, octombrie 2020.

Secţiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeş (9,86 km)

În data de 29 august 2019, a avut loc depunerea celor 10 oferte pentru atribuirea contractului, valoarea acestuia fiind de 2 mld. de lei fără TVA. Durata este de 60 luni din care 16 luni perioada de proiectare şi 44 luni perioada de execuţie.

Pe traseul Secţiunii 4 se va construi Tunelul Momâia (1,35 km), care implică alte lucrări tehnice complexe.
Din august 2019 şi până acum, CNAIR nu a mai reuşit să evaluze ofertele şi să desemneze un câştigător al licitaţiei.

Secţiunea 5 Curtea de Argeş – Piteşti (30,35 km)

CNAIR a semnat la începutul lunii mai 2020 contractul de proiectare şi execuţie cu Astaldi (Italia).

Valoarea contractului este de 1,7 miliarde de lei (fără TVA), finanţarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Traseul Secţiunii 5 de pe Autostrada Sibiu – Piteşti este amplasat în judeţul Argeş şi are o lungime de 30,35 km.

În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestui contract este de 60 luni, respectiv 12 luni perioada de proiectare și 48 de luni pentru execuţia lucrărilor.

Perioada de garanţie a lucrărilor ofertată de Astaldi este de 120 de luni (10 ani.)

Traseul acestei secţiuni începe în zona localităţii Curtea de Arges si contiuă paralel cu râul Argeş până la actuala centură a Municipiului Piteşti.

Viteza de proiectare este de 120 km/h, iar platforma autostrăzii este de 26 m lăţime.

Principalele lucrări de artă constau în construcţia a 12 poduri, 1 viaduct, 6 pasaje, 3 noduri rutiere, 1 spaţiu de Servicii, 1 Centru de Întreţinere şi Coordonare, 1 parcare de scurtă durată.

 

CITEȘTE ȘI:

Peste 6.500 de companii au fost înființate în sectorul transport&depozitare

Cine cercetează accidentul în care a fost implicat ministrul Transporturilor

 

Adaugati comentariu