România nu riscă infringementul din cauza Legii RCA

Nu există riscul ca România să fie acuzată de încălcarea legislaţiei comunitare din cauza Legii nr. 132/2017 privind asigurările RCA, a anunţat vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Cristian Roşu.



Totuşi, potrivit oficialului ASF, în prima parte a acestui an, Legea privind asigurările auto obligatorii va fi revizuită, în acord cu Directivele Europene, prin câteva modificări, ce vor aduce mai multă flexibilitate şi vor crea premisele maturizării acestui segment de asigurări.

„Ştiţi că în cursul anului 2018 a apărut o atenţionare din partea Uniunii Europene vizavi de posibilitatea de intrare în infringement a României pe baza prevederilor Legii 132 a RCA. Una dintre provocări este revizuirea aceste legi. Pot să vă spun doar că riscul de infringement la momentul acesta pentru România este exclus. S-a mai discutat cu Uniunea Europeană, am avut un call pe 21 decembrie şi s-au convenit toate acele elemente care au fost discutate cu dumneavoastră şi cu toţi operatorii”, a spus Cristian Roşu la o conferinţă de specialitate.

Potrivit acestuia, în plus faţă de ce s-a discutat, au mai fost nişte reformulări pentru a fi mai clar şi mai limpede ceea ce va fi prevăzut în textele de modificare, iar în prima jumătate a lunii februarie urmează să se ajungă la un acord „ca formulare, nu ca principiu” pe ce a mai rămas de discutat.

De asemenea, Cristian Roşu a menţionat că în primele 6 luni din 2019 este posibil ca modificările să fie finalizate şi să fie aprobate de Parlament.

Comisia Europeană (CE) a decis pe 19 iulie să trimită României o scrisoare de punere în întârziere prin care îi cere să transmită observaţiile cu privire la normele sale naţionale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto.

Potrivit Executivului comunitar, normele naţionale actuale impun o obligaţie de notificare prealabilă a oricărei intenţii de modificare a primelor, precum şi o serie de limitări ale modalităţilor de calculare a primelor de către asigurători. Comisia Europeană consideră că aceste obligaţii contravin dispoziţiilor articolelor 21 şi 181 din Directiva Solvabilitate II, astfel cum au fost interpretate de jurisprudenţa Curţii referitoare la principiul libertăţii tarifare.

Legislaţia naţională cuprinde, de asemenea, dispoziţii care îi obligă pe asigurători să emită, pentru anumite categorii de vehicule, o poliţă valabilă doar pe teritoriul României şi să stabilească cuantumul primei ţinând seama de riscurile asociate. În opinia Comisiei, aceste dispoziţii contravin articolului 14 din Directiva privind asigurarea auto, care impune ca poliţele de asigurare de răspundere civilă auto să acopere întregul teritoriu al Uniunii pe baza unei prime de asigurare unice. În cazul în care România nu acţionează în următoarele două luni, Comisia îi poate trimite un aviz motivat cu privire la această chestiune.

Într-o informare oficială din data de 23 iulie 2018, Reprezentanţa Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană anunţa deschiderea procedurii de infringement privind modalitatea de transpunere în legislaţia naţională a anumitor dispoziţii conţinute în Directiva Solvabilitate II şi în Directiva privind asigurarea auto, cu scopul de a asigura convergenţa legislaţiei naţionale cu directivele europene în materie.

Astfel, Consiliul ASF a aprobat în data de 25 iulie 2018 înfiinţarea Grupului de lucru RCA în vederea analizării aspectelor menţionate, a identificării măsurilor ce se impun în urma analizei şi a formulării de propuneri în vederea modificării legislaţiei RCA. Grupul include reprezentanţi ASF, ai asociaţiilor de protecţie a consumatorilor, ai pieţei de asigurări şi de intermediere în asigurări, ai asociaţiilor de transportatori, reprezentanţi ai unităţilor reparatoare, ai RAR, Consiliul Concurenţei, reprezentanţi ai producătorilor auto şi sistemelor specializate în domeniu.

 

Adaugati comentariu