Advertisement

Rusia
Home Miscellanea Financiar Renault, Auchan, Société Générale, Engie… Rusia, o piață importantă pentru 700 de companii franceze

Renault, Auchan, Société Générale, Engie… Rusia, o piață importantă pentru 700 de companii franceze

Pe măsură ce noi sancțiuni se profilează împotriva Moscovei, grupurile franceze cu subsidiare în Rusia monitorizează îndeaproape situația. Nu mai puțin de 35 de mari companii care intră în calculul indicelui bursier CAC 40 sunt prezente acolo, potrivit Guvernului de la Paris.

De la Auchan pe străzile Moscovei până la operațiunile TotalEnergies din Peninsula Yamal, Rusia nu este doar un partener energetic cheie pentru Franța, ci este și o piață importantă pentru multe companii franceze. În timp ce Rusia a anunțat joi o operațiune militară în Ucraina, se pune problema sancțiunilor economice care vor rezulta din aceasta, precum și a impactului asupra companiilor franceze prezente în Rusia. Potrivit Ministerului francez al Economiei și Finanțelor, nu mai puțin de „700 de filiale franceze sunt înființate în Rusia în diverse domenii, inclusiv ale unui număr de 35 de companii care intră în calculul indicelui bursier CAC 40”.

În plus, „Franţa ar fi primul angajator străin din Rusia, cu peste 200.000 de angajaţi. Companiile franceze sunt deosebit de bine reprezentate în industria agroalimentară, finanțe, distribuție, energie, industrie auto, construcții/servicii urbane, transport, aeronautică-spațială și farmaceutică“, a adaugat Guvernul de la Paris.

Dintre marile nume franceze prezente în Rusia, Renault este principalul producător auto, cu marca sa Avtovaz, proprietarul Lada, care reprezintă o treime din înmatriculările de mașini noi din țară, generând venituri de 2,8 miliarde de euro în 2021. Rusia este a doua cea mai mare piață din lume a constructorului auto, după Franța și înaintea Germaniei. Grupul este, așadar, deosebit de afectat de situația geopolitică: joi dimineață, acțiunile Renault s-au prăbușit cu 8,28%, după ce a pierdut peste 10% în timpul primelor schimburi. Contactată de Le Figaro, compania a dat asigurări că există unități de criză formate la nivel intern pentru a analiza foarte atent situația.

Un alt nume important în Rusia, din 1991, este TotalEnergie, care operează multe zăcăminte de petrol și gaze. Compania este partener cu Novatek, primul producător independent rus de gaze naturale, care le permite francezilor să participe la proiecte uriașe, dintre care unele în domeniul gazelor naturale lichefiate.

La rândul ei, compania Engie a cofinanțat controversatul gazoduct ruso-german Nord Stream 2, care ocolește teritoriul ucrainean pentru a livra gaz rusesc în Europa și care a fost suspendat marți de Germania.

În ceea ce privește Société Générale, aceasta este prezentă în Rusia prin filiala sa Rosbank, numărând peste 12.000 de angajați. Cu această filială, ce a generat o cifră de afaceri de peste 600 de milioane de euro, banca franceză pare destul de expusă. ”Activitatea este în principal locală și suntem încrezători, dar situația se schimbă și echipele noastre o analizează îndeaproape”, a spus un oficial al Société Générale. Pe bursă, acțiunile băncii au pierdut 5,02%.

În ceea ce privește sectorul serviciilor, Auchan are în Rusia 41.000 de angajați și 311 magazine.

Prezenți sunt și Decathlon, Leroy Merlin și grupul hotelier Accor, precum și compania agroalimetară Bonduelle. Grupul feroviar Alstom, care deține un pachet de 20% la producătorul rus de căi ferate Transmashholding, a pierdut joi 4,69% la Bursa de la Paris. Prezent în Rusia este și grupul Safran, un partener de lungă durată în aeronautica rusă.

Deocamdată, efectele crizei geopolitice asupra activității acestor companii sunt greu de evaluat, dar Guvernul de la Paris promite că rămâne vigilent. Miercuri, ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, a promis că „IMM-urile și [les] VSE-urile care ar putea fi indirect afectate de consecințele economice ale acestei situații” ar primi „sprijinul necesar din partea statului francez, dacă sancțiunile europene îi penalizează”.

 

CITEȘTE ȘI:

Investițiile în transporturi, discutate de ministrul Dan Vîlceanu și comisarul Adina Vălean

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Akcenta
Financiar

Ce companii au de câștigat din slăbirea EURO în 2024? Prognoza Akcenta

Economia globală a fost surprinzător de rezilientă în 2024, inflația de bază...

Exporturile de mijloace de transport
Financiar

Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 2,3% în primele 5 luni din 2024

Exporturile de mijloace de transport au crescut cu 2,3% în primele 5...

M&A
Financiar

Investitorii strategici și-au menținut poziția dominantă pe piața de M&A din România

Piața românească de fuziuni și achiziții (M&A) a înregistrat 124 de tranzacții...

AEO
FinanciarTransporturi

Facilitățile pentru companiile care dețin certificarea AEO se extind pe aria RO e-Transport

La 30 iunie 2024, a expirat perioada de grație pentru aplicarea de...