Proiect: Pedepse cu închisoarea de la 2 la 5 ani pentru falsificarea kilometrajului

O iniţiativă legislativă, propusă de un grup de 9 deputaţi în majoritate membri PNL, prevede introducerea pedepsei cu închisoarea de la 2 la 5 ani pentru vânzătorii de autovehicule care falsifică datele sau carateristicile tehnice ale maşinilor.



bord-kilometraj-floteauto

Propunerea legislativă completează Legea 286/2009 privind Codul Penal, însă a primit aviz negativ din partea Guvernului, pe motiv că legislaţia actuală este suficient de cuprinzătoare pentru a sancţiona astfel de cazuri. Totuşi, iniţiatorii au continuat susţinerea proiectului, astfel că, astăzi, acesta ar putea intra în dezbaterea Comisiei pentru drepturile omului din Senat.

În expunerea de motive, iniţiatorii precizează că infracţiunea este introdusă în categoria celor care ţin de siguranţa pe drumurile publice şi nu a celor care ţin de patrimoniu, în condiţiile în care starea proastă a unor vehicule poate reprezenta un pericol grav.

Siguranţa circulaţiei reprezintă unul din domeniile în care România se situează pe ultimele locuri în Europa. Astfel, ultimele statistici arată că în România se înregistrează 259 de accidente mortale la 10 miliarde pasageri-km, în comparaţie cu media UE care se cifrează la 61 de accidente. Cauzele sunt multiple: starea drumurilor, insuficienta pregătire a conducătorilor auto, starea tehnică a autovehiculelor.

„Unul dintre fenomenele care a luat amploare în ultimii ani este cel al înstrăinării de autovehicule de către anumite persoane (samsari) fără a prezenta situaţia tehnică reală a acestora. Astfel, autovehicule cu diferite probleme tehnice ajung să circule pe drumurile publice, fără ca noul deţinător să cunoască acest fapt-generând un pericol la adresa siguranţei circulaţiei pe drumurile publice”, se mai arată în expunerea de motive.

Iniţiatorii mai spun că, de multe ori, procurorii adoptă soluţia NUP şi îndrumă părţile către un proces civil, pe motiv că speţele acoperă doar interese private. De multe ori soluţia se bazează şi pe dimensiunea redusă a prejudiciului ori pe faptul că „samsarul” neagă pur şi simplu că ar fi avut cunoştinţă de adevărata stare tehnică a vehiculului.-kilometrajul dat înapoi, numărul proprietarilor, evenimente rutiere, accidente, modificări.

Propunerea este centrată şi pe buna-credinţă a cumpărătorului/victimei. De aceea, fapta constituie infracţiune independent de conduita clientului păgubit (indiferent dacă acesta a dus sau nu maşina la tester).

Iniţiatorii sunt: Alexe Costel – deputat PNL; Alexe Florin-Alexandru – deputat PNL; Cocei Erland – deputat PNL; Doboş Anton – deputat PNL; Guran Virgil – deputat Independent; Nazare Alexandru – deputat PNL; Paul Maria-Andreea – deputat PNL; Roman Cristian-Constantin – deputat PNL; Tararache Mihai – deputat Independent.

Potrivit unui studiu InspectorAuto.ro, la finalul anului trecut aproximativ 80% dintre autoturisemele la mâna a doua aflate la vânzare în România aveau kilometrajul modificat.

„Datul kilometrajului înapoi generează două mari probleme. Pe de o parte, uzura reală a maşinii nu este cunoscută, iar pe de alta dealerii de maşini rulate nu au cum să facă faţă concurenţei neloiale pe care le-o fac samsarii prin vânzarea maşinilor la preţuri mult mai atractive, deoarece kilometrii sunt daţi înapoi şi pentru că nu au nicio obligaţie privind garanţia sau plata taxelor. Au de pierdut clientul final şi economia ţării”, avertiza Mihai Cune, director general al InspectorAuto.ro.

 

 

Adaugati comentariu