Produsul de leasing financiar se dovedeşte pe zi ce trece o soluţie de finanţare tot mai potrivită pentru flotele societăţilor mici şi mijlocii, în condiţiile în care lipsa garanţiilor nu le permite acestora calificarea pentru varianta împrumutului bancar.
Marii jucători din industria de leasing financiar rămân în continuare optimişti în ceea ce priveşte creşterea volumelor de finanţări noi în următoarele 6 luni, 90% dintre aceştia apreciind perspectivele drept pozitive. Opiniile au fost prezentate odată cu publicarea rezultatelor sondajului periodic al organizaţiei europeană de profil, LeaseEurope.
Optimismul reprezintă un semnal bun, confirmat şi la nivelul pieţei româneşti de o buna dinamică de creştere a volumelor finanţate în primele 6 luni ale acestui an, comparativ cu perioade similare ale anilor trecuţi”, comentează preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB, Felix Daniliuc.
Potrivit acestuia, companiile de leasing din România sunt angajate “într-un demers menit să transpună acest optimism într-un sentiment de încredere în rândul clienţilor, prin repoziţionarea leasingului ca soluţie de finanţare simplă, cu efect şi beneficii imediate în creşterea afacerii acestora”.
Sondajul LeaseEurope nu s-a limitat doar la perspectivele generale ale industriei, ci a analizat şi o serie de indicatori-cheie. Astfel, în ceea ce priveste nivelul finanţărilor neperformante, aşteptările societăţilor de leasing indică o stagnare în următoarele 6 luni, un fapt care, până la urmă, reflectă mai degrabă încrederea că situaţia economică a clienţilor nu se va înrăutăţi.
Soluţia pentru garanţii insuficiente
De altfel, nicio societate de leasing nu denunţă un contract înainte de a aplica toate măsurile necesare pentru salvare a acestuia.
Conform legislaţiei în vigoare şi normelor BNR, înainte de a denunţa contractul de leasing, societatea de leasing are posibilitatea de a prelungi perioada de finanţare. Clienţii pot primi câteva luni de facilităţi la plată, în aşa fel încât contractul să rămână în vigoare şi să poate fi dus la bun sfârşit. În cazul în care clientul depăşeşte şi termenul de 90 de zile de neplată, contractul va fi denunţat şi obiectul finanţat va fi recuperat de către finanţator”, explică Jozsef Tolnay, directorul general al OTP Leasing.
Compania şi-a oprit activitatea de finanţare în anul 2009, relansând-o ulterior, la începutul acestui an. “Suntem consideraţi oarecum un start-up pe piaţa de leasing în România şi acum ne aflăm în continuă creştere. Noi suntem optimişti în ceea ce priveşte trendul de creştere a pieţei de leasing, dar preconizăm o creştere mai lentă, undeva pe la 10%, pentru partea a doua a anului”, subliniază şeful OTP Leasing, ţinând cont de rezultatele generale ale pieţei pentru primul semestru din 2014, când dinamica a indicat un avans de 22%.
Potrivit lui Jozsef Tolnay, la OTP Leasing Romania predomină cererile de finanşare pe segmentul IMM, un fapt pe care şeful companiei îl explică prin prisma principalei vulnerabilităţi a sectorului în obţinerea finanţărilor: garanţiile. “Acest sector este mai slab pe partea de garanţii, iar leasingul financiar este soluţia ideală pentru finanţarea noilor investiţii. Companiile, în cazul în care în urma analizei financiare rezultă că nu au o situaţie excelentă, au posibilitatea de a modifica structura finanţării în aşa fel încât Soluţia să fie convenabilă pentru finanţator şi acceptabilă pentru client”, conchide directorul general Jozsef Tolnay.
Finanţarea, la un alt nivel: produse complete
Menţinând discuţia despre vulnerabilităţile societăţilor mici şi mijlocii, reprezentanţii RCI Leasing enumeră trei situaţii în care solicitările de finanţare pot fi respinse.
Doar aproximativ 3% din dosarele primite de către noi sunt respinse fără oferirea unei structuri de finanţare alternative. Principalele motive de respingere sunt: situaţie judiciară incertă; incidente de plată la alte credite; indicatori reduşi de lichiditate şi solvabilitate”, arată Aurelia Leoveanu, directorul general al RCI Romania, componenta grupului Renault care sprijină vânzările grupului peste tot în lume.
În România, RCI este alcătuită din trei filiale: RCI Leasing România pentru leasing financiar, RCI Finanţare România pentru leasing operaţional sau credit şi RCI Broker de Asigurare pentru asigurările încheiate pentru contractele de leasing auto prin RCI.
Pe de altă parte, în cazul clienţilor-persoane juridice care au probleme cu plata ratelor, dar vor să-şi salveze contractul de leasing, compania caută, în primul rând, soluţii amiabile.
“Cele mai utilizate sunt prelungirea contractului până la maximul admis de 60 de luni, oferirea unei perioade de graţie la plata ratelor sau cesionarea contractului către un terţ”, menţionează Aurelia Leoveanu (foto). În primul semestru al acestui an, numărul de vehicule finanţate de RCI Leasing către clienţii persoane juridice a crescut cu 21%, evoluţia volumului de finanţări noi fiind în acord cu previziunile companiei. Totodată, finanţărilor acordate persoanelor juridice au sporit cu 15%.
“Estimăm că tendinţa de creştere se va menţine şi în cea de-a doua parte a anului. Pentru a fructifica acest context favorabil, derulăm campanii promoţionale cu pachete de finanţare adaptate nevoilor utilizatorilor: finanţare şi servicii gratuite (contract de întreţinere), încercând să pregătim astfel clienţii pentru ideea de produs complet, menit să se diferenţieze de produsul de leasing financiar tradiţional”, punctează directorul general al RCI Romania.
Personalizare şi varietate
Ţinând cont de faptul că segmentul IMM a fost puternic afectat de climatul economic actual şi de criza îndelungată prin care a trecut România, şi reprezentanţii Porsche Leasing sprijină finanţarea acestui sector prin produse personalizate.
Avem produse speciale dedicate inclusiv clienților IMM-uri: prin opţiunea Small Fleet, aceştia beneficiază de un bonus financiar de 2% din preţul maşinii, asigurare Casco gratuită timp de 6 luni şi dobânzi preferenţiale. Suntem convinşi că astfel de promoţii dedicate reprezintă cheia către o creştere semnificativă a acestui segment”, spune directorul Diviziei Sales & Marketing Porsche Finance Group, Helian Redai.
Porsche Finance Group, în componenţa căruia intră cinci companii, printre care şi Porsche Leasing, oferă o gamă completă de servicii de finanţare auto.
Am creat produse diferite, disponibile atât în lei, cât şi în euro, funcţie de nevoile clienţilor noştri, care pot alege între un leasing financiar clasic şi leasingul financiar cu valoare reziduală reală, Perfect Leasing. Având, astfel, numeroase posibilităţi de finanţare la dispoziţie, clienţii care aleg Porsche Finance Group au şanse considerabile de a se califica pentru accesarea finanţării”, punctează Helian Redai.
În prima parte a anului, Porsche Leasing şi-a continuat trendul ascendent de creştere, în linie cu evoluţia generală a pieţei de leasing şi a pieţei auto.
“Atât segmentul de maşini noi cât şi cel second hand au înregistrat creşteri în acest an, fapt ce a contribuit la menţinerea Porsche Leasing în topul companiilor de pe piaţa locală de leasing financiar auto”, arată Helian Redai (foto), care punctează că rezultatele se datorează poziţionării solide a brandurilor din holdingul Porsche Finance Group, alături de experienţa vastă în domeniul finanţării si asigurării auto.
În condiţiile în care numărul înmatriculărilor de autoturisme noi în primele opt luni ale anului a înregistrat o creştere de 25,8%, Helian Redai estimează că trendul de creştere al industriei de leasing va continua.
“Procentul de 25,8% este al patrulea cel mai mare din Uniunea Europeană pentru această perioadă, fapt ce ne sporeşte încrederea în piaţa auto locală. Având în vedere legătura strânsă existentă între evoluţia pieţei auto şi cea a pieţei de leasing aferentă, aşteptările noastre sunt moderate, însă pozitive”, conchide reprezentantul Porsche Leasing.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna octombrie)
Comentați?