Advertisement

electrice
Home Piaţa auto Flotă verde Producătorii auto nu reușesc să livreze mașini electrice la prețuri accesibile

Producătorii auto nu reușesc să livreze mașini electrice la prețuri accesibile

Doar 17% dintre mașinile electrice (BEV) vândute în Europa sunt în segmentul „B”, mai accesibil ca preț, comparativ cu 37% dintre automobilele noi cu ardere internă. În plus, oferta de modele electrice mari și de lux depășește numărul mașinilor ”verzi” mai mici, raportul fiind de 3 la 2. Astfel, pentru a crește cota totală de piață a BEV, analiștii spun că este necesară accelerarea electrificării mașinilor de companie.

Vânzările de maşini electrice au crescut, anul trecut, la nivel european, cu 28% şi cu peste o treime numai în Uniunea Europeană (UE), comparativ cu datele din 2022, însă constructorii de automobile nu au reuşit să livreze pe piaţă modele accesibile, potrivit unei analize realizată de organizaţia Transport&Environment (T&E).

Raportul relevă faptul că vânzările de BEV în UE se ridică, în prezent, la 1,5 milioane de unităţi, iar cota de piaţă a acestui segment s-a majorat la 14,6%, în 2023 faţă de 12,1%, în anul anterior.

În ceea ce priveşte cota vânzărilor de maşini electrice 100%, pentru unii producători auto aceasta a stagnat (Stellantis, VW) sau chiar a scăzut (Renault, Ford, JLR).

La nivel global, Europa se află în urma Chinei, unde vânzările şi creşterea vânzărilor de BEV-uri sunt mai mari, astfel că acestea au reprezentat 24,7% din vânzările de automobile din China în 2023, în creştere de la 21,3%, în 2022.

„Stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 ale automobilelor până în 2025 impuse de regulamentul privind emisiile de CO2 pentru vehiculele premium şi mari a permis constructorilor de automobile să limiteze oferta de BEV-uri şi nu au reuşit să livreze pe piaţa UE modele accesibile, de nivel de bază, în număr mare. Din 2018, constructorii auto au lansat doar 40 de BEV-uri mici de tip A şi B, comparativ cu 66 de modele electrice de dimensiuni mari de tip D şi E. În prezent, impactul este deosebit de evident în ceea ce priveşte divergenţa cotei de piaţă a automobilelor compacte din segmentele B şi D între pieţele BEV şi ICE (Internal Combustion Engines). Segmentul compact B este responsabil pentru 37% din vânzări în 2023. Cu toate acestea, în cazul BEV-urilor, acesta deţine mai puţin de jumătate din această cotă de piaţă (17%)”, precizează autorii analizei.

De ce prețurile sunt ridicate?

Potrivit analizei T&E, constructorii auto s-au concentrat pe vânzarea de maşini full electrice mai mari, din categoria premium pe segmentul D, care deţin o cotă de piaţă mai mult decât dublă (28%) în comparaţie cu cele din segmentul D al modelelor termice (13%), iar acest trend a dus la preţuri ridicate pentru BEV-uri în Europa. Astfel, în timp ce preţul mediu al BEV-urilor a scăzut în China cu peste 50% din 2015, datorită, în parte, unei mai mari concentrări pe vehiculele electrice de masă accesibile şi integrării lanţului de aprovizionare, preţul mediu european al BEV-urilor a crescut cu 18.000 de euro.

Statistica oficială arată că în China sunt disponibile 75 de modele BEV la un preţ mai mic de 20.000 de euro, dar numai unul se comercializează Europa. În acelaşi timp, preţul mediu în Europa rămâne ridicat chiar şi în segmentele compacte: 34.000 de euro (A), 37.200 de euro (B) şi 48.200 de euro (C).

„Aceste preţuri ridicate înseamnă că BEV-urile nu sunt competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni atenţi la acest aspect, deoarece există multe modele termice pe motorină disponibile la preţuri mai mici de 20.000 de euro, cum ar fi Citroen C3 sau Skoda Fabia. Concentrarea constructorilor auto europeni pe SUV-uri (54% dintre modelele BEV lansate începând cu 2018), a avut, de asemenea, un impact asupra accesibilităţii, deoarece aceste vehicule au un preţ semnificativ mai mare în comparaţie cu modelele non-SUV din segmentele compacte B (+6.100 de euro) şi C (+12.100 euro). Deşi au existat unele semnale din partea constructorilor auto europeni care au anunţat că în perioada 2024-2027 vor apărea modele compacte mai ieftine, cum ar fi Renault 5 şi VW ID.2, se preconizează că mai puţin de 50.000 de automobile din modelele ieftine anunţate vor fi produse pentru Europa în 2024, ceea ce este puţin probabil să satisfacă cererea”, se arată în analiza T&E.

China, cu ochii pe Europa

Sesizând un decalaj pe piața europeană, multe mărci chineze au început sau plănuiesc să vândă modele electrice pe tot continentul, adesea la prețuri mai accesibile. Analiștii T&E consideră că producătorii auto chinezi ar putea chiar să vândă unele modele în pierdere pentru a câștiga recunoașterea mărcii și cotă de piață.
”Chiar dacă reglementările stagnează, stimulentele sunt anulate și climatul economic nu este ideal, producătorii de automobile europeni se înșală dacă cred că încetinirea de acum le va sprijini competitivitatea sau supraviețuirea. În loc să se retragă, concurența acerbă pentru cumpărătorul de pe piața de masă a mașinilor electrice din Europa înseamnă că este timpul să accelereze, să îmbunătățească tehnologia și să continue să investească”, se arată în analiză.

Electrificarea flotelor, o soluție

Cota de piață a BEV din UE ar putea fi deja de 22% dacă segmentul de mașini de companie, care au cea mai mare pondere în vânzările de autoturisme noi, ar fi lider la electrificare, mai arată analiza T&E. În prezent, cu un procentaj de 14%, sectorul corporativ este în urmă față de piața privată (15%).

Fiscalitatea joacă un rol important în stimularea adoptării mașinilor electrice, dar în țări precum Germania, producătorii de automobile s-au opus reformei taxelor pentru mașinile de companie, care ar crește povara fiscală pentru modelele pe benzină și diesel. Analiștii T&E consideră că stabilirea unor obiective obligatorii de ecologizare pentru flotele corporative va fi cheia pentru accelerarea electrificării în Europa și, drept urmare, solicită UE să stabilească ținta ca, până în 2030 cel mai târziu, parcurile auto ale firmelor să fie 100% electrice.

„Mașinile corporative sunt candidatul perfect pentru electrificarea accelerată. Sunt puternic subvenționate prin reduceri de taxe, iar companiile au puterea financiară de a investi în vehicule electrice. De aceea, UE trebuie să prezinte o lege care să acopere o mare parte a pieței auto corporative, prin reglementarea giganților de leasing și a companiilor cu flote mari de mașini”, subliniază Anna Krajinska, director în cadrul T&E.

La începutul lunii februarie, Comisia Europeană a deschis o consultare publică amplă privind ecologizarea parcurilor auto ale companiilor. De altfel, în Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă din 2020, Executivul comunitar și-a declarat intenția de a propune acțiuni pentru a stimula adoptarea vehiculelor cu emisii zero în flotele corporative.
Comisia a observat că vehiculele ușoare și grele ale companiilor au un kilometraj anual ridicat și le sprijină puternic afacerile. Prin urmare, acestea pot fi potrivite pentru a accelera trecerea către mobilitatea cu emisii zero. Acțiunile posibile pentru a accelera această adoptare ar putea completa punerea în aplicare a normelor existente privind emisiile din transportul rutier. Consultarea, care este deschisă până la 30 aprilie 2024, ia în considerare diferențele semnificative dintre diferitele tipuri de flote corporative, cum ar fi cele de închiriere, mașini de companie, autovehicule pentru taxi, flote mari de camioane, etc. Pe de altă parte, în comparație cu persoanele fizice, clienții corporativi au adesea criterii diferite atunci când achiziționează un vehicul, au cerințe operaționale diferite și nevoi specifice pentru infrastructura de încărcare. Toate aceste aspecte sunt reflectate în consultare, pentru diferitele tipuri de vehicule și de flote.

Ce ar fi de făcut

În viziunea specialiştilor, sunt necesare politici naţionale şi europene inteligente pentru a accelera dezvoltarea pieţei BEV de masă accesibile, ceea ce va oferi 18 milioane de automobile electrice compacte şi accesibile, fabricate în Europa, până în 2030.

Printre politici se numără menţinerea obiectivului de vânzări cu emisii zero de 100% în 2035 şi evitarea renegocierii standardelor de CO2 pentru automobile în 2026; să se propună un regulament UE pentru electrificarea tuturor vânzărilor noi de automobile pentru flote de autovehicule corporative până cel târziu în 2030 şi să stabilească mai devreme obiective pentru flotele mari; să se asigure vehicule electrice de mici dimensiuni şi la preţuri accesibile pentru piaţa UE prin sprijinirea leasingului social prin intermediul Fondului Social pentru Climă al UE şi să se introducă un nou standard de mediu pentru vehiculele electrice. Nu în ultimul rând, UE ar trebui să integreze cerinţele de mediu şi „Fabricat în UE” în sistemele de subvenţionare a vehiculelor electrice şi în alte sisteme de achiziţii publice.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Autostrada Unirii A8. CNAIR a pregătit licitația pentru Lotul Pipirig – Vânători Neamț

Cum sunt finanțate și administrate flotele companiilor din România

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

leasing operațional
Flotă verdeLeasing operaţional

Rabla Plus. Accesul companiilor de leasing operațional la eco-tichete va fi extins

Autoritatea Fondului pentru Mediu va extinde, în exerciţiul financiar 2025 – 2030,...

Flotă verde

Competiția Best Electric Car in Romania a desemnat câștigătorul ediției din acest an

Renault Scenic E-Tech a primit titlul Best Electric Car in Romania pentru...

Mercedes-Benz
Flotă verdeIndustrie auto

Mercedes-Benz renunță la proiectul unei linii de producție pentru modele electrice high-end

Scăderea vânzărilor de de mașini electrice atât în ​​Europa, cât și în...

emisiile
Administrare floteFlotă verde

Majoritatea flotelor europene riscă să rateze obiectivele obligatorii privind emisiile de CO2

Majoritatea companiilor europene sunt cu mult întârziate în ceea ce privește obligațiile...