Advertisement

flotele
Home Administrare flote Cum sunt finanțate și administrate flotele companiilor din România

Cum sunt finanțate și administrate flotele companiilor din România

Leasingul operaţional este modalitatea preferată de achiziţie a maşinilor pentru 61% dintre companii, rata lunară se evidenţiază drept factorul principal în acest proces, iar mai mult de jumătate dintre companii deţin în flotele lor patru sau mai multe mărci. Acestea sunt câteva dintre concluziile care reies dintr-un studiu exhaustiv privind politica de flote, realizat de compania de leasing operaţional Business Lease.

Schimbările din industria automotive din ultima perioadă au impus numeroase replieri din partea companiilor, managerii de flote fiind nevoiți să se asigure că angajații beneficiază nu doar de mobilitate neîntreruptă, ci și că mențin costurile sub control și iau toate măsurile necesare pentru reducerea amprentei de carbon.
În acest context, Business Lease a derulat un sondaj în rândul a 120 de companii din sectorul privat, care a avut ca obiectiv identificarea tendințelor și parametrilor cheie care definesc preocupările acestora din perspectiva flotelor auto. ”Am vrut să identificăm provocările apărute în urma impactului pandemiei, dar și pe fondul crizei de resurse umane, care a generat, în mod concomitent, o creștere a costurilor asociate administrării flotelor auto. De asemenea, studiul a urmărit să identifice și să analizeze noile soluții și instrumente descoperite de companii din diverse industrii pentru a face față acestor provocări într-un mod eficient și inovator. Ne-am bucurat să aflăm că 83% dintre companiile participante la cercetare au implementată o politică de flotă, iar 86% dintre aceștia o respectă într-o mare măsură sau în totalitate”, a explicat Oana Iancu, director comercial Business Lease România.

De altfel, rezultatele sondajului arată că 54% dintre firmele chestionate și-au actualizat politicile de flotă, ceea ce arată o preocupare semnificativă pentru modul în care sunt gestionate vehiculele de serviciu, în ton cu cerințele și tendințele curente. Acest lucru poate reflecta schimbările în tehnologie, regulamentele privind emisiile sau cerințele utilizatorilor.

Pe de altă parte, 27% dintre respondenți au menționat că au actualizat politica de flotă acum 2-3 ani, iar 19% au recunoscut că au actualizat-o acum mai mult de 3 ani.

Modalitatea de achiziție preferată

Sondajul privind politica de flote a evidențiat că leasingul operațional este modalitatea preferată de achiziție a mașinilor pentru 61% dintre companiile chestionate, în timp ce leasingul financiar, cu o cotă de 25%, rămâne, de asemenea, o opțiune semnificativă. În contrast, achiziția în numerar, care reprezintă 10%, este o alegere mai rară.

”În fața unui mediu economic instabil, finanțarea mașinilor corporative prin leasing operațional a devenit un punct de sprijin pentru mulți actori din lumea afacerilor. Avantajele acestui model devin din ce în ce mai clare: predictibilitate financiară, flexibilitate și beneficii fiscale. Plățile periodice fixe pentru utilizarea mașinilor permit companiilor să-și planifice bugetele în mod eficient și să evite fluctuațiile de prețuri pe termen lung. Ca furnizor de leasing operațional, suntem încântați să vedem că serviciile noastre răspund cerințelor actuale ale companiilor”, a punctat Oana Iancu.

Rata lunară, pricipalul criteriu de achiziție

Majoritatea companiilor participante la sondaj (60%) au arătat că rata lunară este principalul criteriu în procesul de achiziție, acest lucru sugerând că firmele acordă o atenție deosebită gestionării costurilor pe termen scurt și mediu.

Prețul autovehiculului, cu 39% dintre voturi, rămâne, de asemnea, un factor care cântărește semnificativ în decizia de achiziție, în timp ce TCO (Total Cost of Ownership), cu o pondere de 33% în opțiuni, este un indicator important al abordării pe termen lung și al preocupării pentru eficiență.

Totodată, 30% dintre companiile respondente au pus preferința utilizatorului printre criteriile luate în considerare în achiziția autoturismelor de companie. Acest fapt denotă importanța confortului și satisfacției utilizatorilor finali, mașina de companie fiind în continuare o bună modalitate de fidelizare a angajaților.

Nu în ultimul rând, 19% dintre respondenți au menționat și alte criterii care stau la baza procesului de achiziție, criterii care pot fi specifice domeniului lor de activitate sau necesităților individuale. Printre acestea se numără nivelul de emisii CO2, perioada de livrare, culoarea mașinii, dar și calitatea serviciilor puse la dispoziție de compania finanțatoare (număr de service-uri în rețea, flexibilitatea, elementele incluse în rata de leasing etc.).

Implicarea utilizatorilor în achiziție

Rezultatele referitoare la măsura în care utilizatorii pot decide marca, modelul și motorizarea mașinii de companie au adus în prim-plan o perspectivă interesantă asupra implicării acestora în procesul de achiziție a mașinilor de serviciu. Un aspect notabil este faptul că aproximativ 45% dintre respondenți au menționat că utilizatorii pot alege dintr-o listă restrânsă de modele preconfigurate, ceea ce sugerează o anumită flexibilitate, dar cu anumite limite.

În contrast, 27% dintre companii au indicat că utilizatorii nu au nicio influență în alegerea mașinii, ceea ce poate reflecta o abordare mai rigidă în achiziția de vehicule de serviciu, iar 19% au menționat că utilizatorii au libertate totală în alegerea mașinii, cu condiția ca aceștia să se încadreze în bugetul aprobat, ceea ce arată o încredere mai mare în capacitatea utilizatorilor de a face alegeri responsabile. Diversitatea de răspunsuri subliniază complexitatea procesului de achiziție a mașinilor de companie și diversitatea modurilor în care companiile permit utilizatorilor să contribuie la această decizie.

Dacia, cea mai vizibilă marcă în flotele din România

Potrivit sondajului, 59% dintre companiile chestionate utilizează o flotă compusă din 4 sau mai multe mărci, un rezultat care trebuie corelat însă și cu dimensiunea entității. Astfel, companiile cu flote mici, de până la 25 de autovehicule, au un parc auto format din 1 – 3 mărci.

Atunci când vine vorba despre mărcile pe care le utilizează în flote, preferințele companiilor includ o gamă largă de autovehicule. Topul celor mai vizibile mărci este condus de Dacia, o opțiune pentru 16% dintre respondenți, urmată de Volkswagen, cu 13% dintre respondenți, iar Ford și Skoda sunt la egalitate, pentru 10% dintre aceștia. În clasamentul celor mai utilizate mașini de flotă se regăsesc, de asemenea, Toyota, Hyunday, BMW, Iveco, Mercedes, Volvo. Alte mărci prezente în parcurile auto ale companiilor sunt Fiat, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Opel și Peugeot.

Dieselurile domină flotele

Studiul relevă că 52% dintre mașinile de flotă sunt alimentate cu motorină, un rezultat care poate fi atribuit eficienței energetice și puterii motoare a autovehiculelor diesel, ceea ce le face potrivite pentru o varietate de aplicații.

Pe de altă parte, cu 41% dintre mașinile de flotă alimentate cu benzină, acest combustibil nu a pierdut încă din popularitate. Poate fi preferat în cazul unor vehicule mai mici, aplicații urbane și situații în care eficiența costurilor este un factor important.

Segmentul hibridelor, cu 6% din total, indică o creștere a preocupării pentru eficiență energetică și reducerea impactului asupra mediului. Vehiculele hibride combină avantajele motorinei și ale benzinei cu tehnologia electrică, oferind astfel o soluție versatilă pentru flotele care caută să minimizeze emisiile de carbon.

Cu doar 1% din mașinile de flotă alimentate electric, există un spațiu semnificativ pentru creșterea utilizării vehiculelor electrice. Deși pot prezenta costuri inițiale mai ridicate, acestea oferă zero emisii de gaze cu efect de seră și pot fi o alegere viabilă pentru flotele care doresc să-și îndeplinească obiectivele de sustenabilitate.

”La nivelul parcurilor auto, lideri rămân combustibilii fosili și, chiar dacă motorina a rămas preferata companiilor, ponderea autovehiculelor pe benzină a crescut semnificativ față de anii precedenți. Rezultatele sunt în linie cu tendințele pe care le observăm în ultimii ani în comportamentul de achiziție al clienților Business Lease, care s-au îndreptat tot mai mult către motorizările pe benzină sau hibrid”, arată Oana Iancu.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2024)

 

 

CITESTE SI:

6 sfaturi pentru reducerea costurilor în flotele de vehicule utilitare ușoare

Noi norme rutiere privind încălcarea regulilor de circulație în străinătate

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Administrare floteFlotă verde

Cum a redus HP emisiile de CO2 și costurile flotei

Adoptarea vehiculelor hibride, reducerea numărului de furnizori și dimensionarea corectă a flotei...

flote auto
Administrare flote

Dimensionarea corectă a unei flote auto în 5 pași simpli

Dimensionarea corectă a unei flote auto este un exercițiu strategic important care...

Flote Auto
Administrare flote

A apărut revista FLOTE AUTO, mai 2024

A apărut numărul 100 al revistei FLOTE AUTO, mai 2024, cu un...

emisiile
Administrare floteFlotă verde

Majoritatea flotelor europene riscă să rateze obiectivele obligatorii privind emisiile de CO2

Majoritatea companiilor europene sunt cu mult întârziate în ceea ce privește obligațiile...