Eliminarea timbrului de mediu va produce pierderi de venituri fiscale de peste 500 milioane de lei, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de buget al AFM.
Documentul mai arată că, pentru anul 2016, valoarea totală a veniturilor încasate la Fondul pentru mediu a fost de 1,029 miliarde lei, in crestere cu 23,16% in comparatie cu aceeasi perioada din anul 2015.
Din totalul veniturilor, 1,022 miliarde lei au reprezentat venituri fiscale – timbru de mediu şi alte impozite şi taxe fiscale, în timp ce 7,138 milioane lei, venituri nefiscale (dobânzi la depozitele constituite din excedentul anilor precedenţi).
Eliminarea timbrului de mediu va reduce, însă, la jumătate veniturile fiscale ale Fondului Mediu în acest an, până la aproximativ 555 milioane de lei. Din timbrul de mediu au fost estimate venituri de 4,9 milioane de lei, această sumă fiind încasată până la 31 ianuarie 2017.
Propunerile de bugete pentru Rabla şi Rabla Plus
Potrivit proiectului de buget al AFM, Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional (Rabla) va beneficia, în acest an, de un buget de 180 milioane de lei, în timp ce Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic (Rabla Plus) are bugetate alte 90 milioande de lei.
Finanţarea se va realiza astfel:
- Programul de stimulare a innoirii Parcului auto national
-credite de angajament: 180.000 mii lei
-creditele bugetare: 136.616 mii lei - Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic
-credite de angajament: 90.000 mii lei
-creditele bugetare: 20.000 mii lei
Creditele de angajament reprezinta limita maxima a cheltuielilor ce pot fi angajate in timpul exercitiului bugetar.
Pe de alta parte, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) nu prevede, in 2017, sume pentru derularea de noi sesiuni pentru Programul de realizare a pistelor pentru biciclisti.
În 2016, Programul Rabla a fost divizat în „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus”, extensia dedicată maşinilor electrice şi dezvoltării infrastructurii specifice,
Bugetul iniţial alocat celor două programe a fost de 220 milioane de lei, din care 75 milioane de lei pentru Rabla Plus, atât pentru achiziţionarea de autovehicule noi electrice şi electrice hibride, cât şi pentru finanţarea reţelei de staţii de încărcare a acestora. În interiorul programului Rabla Clasic, de 145 milioane lei, iniţial, 115 milioane de lei au fost alocate persoanelor fizice şi 30 de milioane de lei, persoanelor juridice.
Dar, datorită succesului înregistrat imediat după lansarea din 14 iunie, cele 13.000 de tichete electronice destinate persoanelor fizice fiind rezervate în primele trei săptămâni, Ministerul Mediului a suplimentat numărul de tichete pentru populaţie de trei ori – prima dată în iulie (cu 4.000 de tichete prin realocarea a 10 milioane lei din bugetul persoanelor juridice), a doua oară în octombrie (1.846 de tichete prin realocarea a 12 milioane lei din bugetul persoanelor juridice) şi a treia oară în noiembrie (3.538 tichete prin suplimentarea bugetului cu 23 milioane lei).
Reamintim ca, incepand din 2017, pentru trei ani consecutivi, vor fi introduse praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achizitia carora se poate obtine prima de casare.
Valoarea primei de casare pentru Programul „Rabla” va ramane, in 2017, de 6.500 de lei, conform Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului auto national supus dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului.
Citeşte şi:
Noutate în programul Rabla: Se introduc praguri maxime de emisii de CO2 pentru prima de casare
Pe 25 martie ar putea fi lansate calendarul şi ghidurile pentru Rabla şi Rabla Plus
Comentați?