Chinezii au lansat primul tramvai fără șine. Acesta a fost dat în folosință în orașul Sichuan și poate transporta 25.000 de călători zilnic.Imaginați-vă toate tramvaiele din București, care zgâlțâie și zdrăngăne, înlocuite cu un nou tip de tramvai fără șine. Pe lângă marele avantaj al silențiozității și al rulării line, acesta ar avea și alte atuuri mult mai importante. De pildă, inserarea în șosea a senzorilor care permit rularea complet autonomă și vopsirea pe asfalt a șinei virtuale costă 19-26 milioane euro pe kilometru, în timp ce amenajarea de la zero a unui kilometru de șină clasică ar costa cu 6,4-12,8 milioane euro mai mult.
Culoar unic pentru tramvaiele 19, 23 și 27 pe B-dul. Camil Ressu
Șina are o lățime de 3,75 m, iar traseul inițial se întinde pe distanța a 17,7 km și, deși actualmente inovativul tramvai fără șine transportă doar 10.000 călători zilnic, în viitorul apropiat va fi conectat la capătul liniei de mare viteză, fapt care va mări capacitatea de transport la 25.000 de pasageri.
Noul tramvai fără șine este înzestrat cu senzori LIDAR și GPS care ”citesc” ruta și evită obstacolele, și astfel rulează complet autonom, chiar dacă în cabină are un vatman: acesta este doar o soluție de back-up. Poate transporta simultan 300 de călători cu o viteză maximă de 70 km/h și are sistem de propulsie electric. Totuși, pentru că nu există o legătură directă care să permită alimentarea permanentă cu electricitate (ca la tramvaie și troleibuze), bateria este încorporată în garnitura de tren și se încarcă în 10 minute la capăt de linie. Trenul este modular, deci îi pot fi adăugate sau retrase vagoane (poate avea între două și patru compartimente).
Sigur, de ce un tramvai fără șine, care presupune costuri suplimentare legate de infrastructură, și nu un autobuz electric ieftin și mult mai simplu de implementat? În sprijinul chinezilor vin două argumente: rularea complet autonomă, de care un autobuz nu este capabil și modularitatea, care îi permite creșterea sau scăderea numărului de vagoane. În final, însă, revoluționarul tramvai fără șine rămâne, în esență, doar un autobuz electric articulat și complet autonom.
Comentați?