Programul „Prima maşină” ar putea avea în acest an un plafon de garanţii de numai 10 milioane de lei, potrivit unui proiect de hotărâre elaborat de Ministerul Finanţelor Publice (MFP).
De la demararea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi – Prima maşină, în 2018 a fost programat cel mai scăzut volum de garanţii, singurul motiv pentru care MFP nu-l sistează fiind faptul că „menţinerea în portofoliul de programe guvernamentale active cu garanţia statului este importantă pentru asigurarea continuităţii şi coerenţei politicilor publice”, arată reprezentanţii Ministerului.
Potrivit Finanţelor, la stabilirea nivelului plafonului s-au luat în considerare evoluţia Programului şi aspectele relevate de implementarea acestuia, precum şi a gradului redus de utilizare a garanţiilor în 2017.
Conform MFP, din plafonul alocat pentru anul 2017, în valoare de 50 milioane lei, provenind din diferenţa neutilizată aferentă plafonului alocat pentru anul 2016, au fost acordate, până la data de 5 decembrie 2017, un număr de 55 garanţii, însumând o valoare de garantare de 1 milion lei, ceea ce reprezintă un procent de utilizare a plafonului de 2,01%.
Până la data de 5 decembrie 2017 nu a fost solicitată nicio executare a garanţiilor acordate de către finanţatori.
Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi a demarat începând cu luna aprilie a anului 2015, pentru anul 2015 fiind alocat un plafon total al garanţiilor de 350 milioane lei.
Încă de la început, constructorii auto au criticat condiţiile de credit, motivând că acestea sunt foarte apropiate unui împrumut clasic pentru nevoi personale. Ei şi-ar fi dorit ca perioada de rambursare să fie de 7 ani, un lucru însă imposibil de obţinut, în condiţiile în care normele BNR impun o perioadă de maximum 5 ani pentru creditele de consum, în care sunt asimilate şi creditele „Prima maşină”. În plus, condiţiile de colaterizare sunt mai aspre decât în cazul unui împrumt de nevoi personale.
Dintre conditiile de încadrare în program enumerăm :
- la data solicitarii creditului garantat, beneficiarul are vârsta de minimum 18 ani şi capacitate deplină de exerciţiu;
- prin autoturism nou se înţelege autovehicul definit conform OUG 27/2011 privind transporturile rutiere, produs în spaţiul intracomunitar sau provenit din import, care îndeplineşte cel puţin cerinţele minime ale standardului EURO 5, achiziţionat de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor şi al cărui preţ de achiziţie nu depăşeşte suma de 50.000 de lei, la care se adaugă TVA după caz;
- garanţia statului va fi de maximum 50% din finanţarea acordată;
- beneficiarii trebuie să dispună de un avans de minimum 5% din preţul de achiziţie a autoturismului nou;
- beneficiarul se obligă să asigure autoturismul printr-o poliţă de asigurare de tip CASCO.
Totodată, prima de casare obţinută prin programul „Rabla”, poate fi utilizată ca avans pentru „Prima maşină”.
Potrivit Ministerului de Finanţe, prin Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se încurajează achiziţia de autovehicule situate în palierele joase de preţ sau maşinile puţin poluante cu litraj mic şi consum redus de combustibil.
Comentați?