Operaţiunea „Drumuri judeţene”

În ultimile luni, autorităţile judeţene au pornit într-o cursă contra-cronometru pentru obţinerea fondurilor europene destinate reabilitării drumurilor judeţene. Proiectele lor au obţinut aproximativ 470 mil. euro pentru modernizarea a peste 1.000 km.



drum

Infrastructura rutieră precară nu înseamnă doar lipsa autostrăzilor sau a şoselelor rapide. Înseamnă şi o reţea de drumuri judeţene slab dezvoltată, de o calitate necorespunzătoare circulaţiei şi cu risc ridicat de accidente. În România, reţeaua de drumuri judeţene însumează 35.000 km. Dintre aceştia, doar 9.000 de km se află într-o stare bună (2.200 reabilitaţi prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013), restul ori sunt complet neasfaltaţi – aproximativ 8.750 de km, ori sunt nereabilitaţi de decenii – peste 17.000 de km.

Pe de altă parte, şi siguranţa rutieră reprezintă o problemă. Deşi preiau mai puţin de 25% din traficul total, pe drumurile judeţene au loc mai mult de o treime din totalul accidentelor, iar majoritatea victimelor biciclişti – peste 80% –  este înregistrată în mediul rural.

Acces direct în … Europa

Vestea bună este că în perioada de programare 2014-2020, autorităţile locale pot îmbunătăţi reţeaua rutieră judeţeana prin intermediul aceluiaşi Program Operaţional Regional, Prioritatea de investiţii 6.1 – Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale.

Concret, pot primi finanţare nerambursabilă acele drumuri judeţene care fac legătura cu drumurile europene care traversează România.

De altfel, potrivit autorităţilor de la Bruxelles, lipsa accesului facil la reţeaua transeuropeană de transport (TEN-T) şi, implicit, către oraşe şi municipii afectează dezvoltarea afacerilor, a transporturilor interne şi internaţionale de mărfuri şi piaţa muncii, prin faptul că o parte relevantă din forţa de muncă disponibilă în mediul rural nu are mobilitatea necesară.

Autorităţile au inventariat deja, la nivelul celor 8 regiuni ale României, sectoarele de drum judeţean care asigură conectivitatea directă sau indirectă cu reţeaua TEN-T, ajungând la concluzia că au nevoie de modernizări şi reabilitări aproximativ 14.000 km din totalul celor 23.000 km care fac legătura cu coridoarele europene. După prioritizarea proiectelor la nivel regional, au rămas în discuţie 3.200 km,  însă, pentru început, sunt luaţi în calcul pentru finanţare 2.100 de km.

În actuala perioadă de programare, 2014-2020, alocarea fondurilor europene va fi împărţită pe mai multe apeluri, iar finanţarea se face în ordinea punctajului obţinut de proiectele depuse.

Fondurile disponibile

Cele două apeluri de proiecte – POR 2016/6/6.1/1; POR 2016/6/6.1/2, deschise în perioadele 15 martie – 15 noiembrie 2016 şi 6 decembrie 2016 –  6 iulie 2017, au beneficiat de o alocarea totală de 699,97 de milioane de euro prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) şi de 107,81 milioane de euro de la bugetul de stat (BS).

Indiferent de regiunea de dezvoltare în care se implementează proiectul, beneficiarii asigură din bugetele proprii o cofinanţare de minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Fondurile nerambursabile (FEDR+BS) au fost repartizate pe regiuni de dezvoltare regională, astfel:

  • Nord Est – 139,16 mil.euro;
  • Sud Est – 118,10 mil. euro;
  • Sud – 125,09 mil. euro;
  • Sud Vest – 95,13 mil. euro;
  • Vest – 93,54 mil. euro;
  • Nord Vest – 113,89 mil. euro;
  • Centru – 109,84 mil. euro;
  • Bucureşti Ilfov – 13,03 mil. euro.

Investiţiile au ca obiectiv:

– modernizarea şi reabilitarea reţelei de drumuri judeţene, care asigură conectivitatea, directă sau indirectă, cu coridoarele TEN-T;

– construirea unor noi segmente de drum judeţean pentru conectarea la autostrăzi sau drumuri expres;

– construcţia sau modernizarea variantelor ocolitoare cu statut de drum judeţean, a sensurilor giratorii şi altor elemente pentru creşterea siguranţei circulaţiei;

– construirea, modernizarea sau reabilitarea pasajelor şi nodurilor rutiere, precum şi realizarea pasarelelor pietonale.

Primii câştigători

Pînă acum, din calculele noastre, reiese că au fost semnate contracte pentru reabilitarea a 1020 de km de drumuri judeţene, ce însumează finanţări nerambursabile de  2,12 mld. lei (aproximativ  471 mil. euro). Dar şampania nu poate fi încă deschisă. Urmează etapa licitaţiilor şi apoi cea a lucrărilor de modernizare propriu-zise.

Alba

Transalpina de Apuseni DJ 107I Aiud (DN1) – Aiudul de Sus – Rîmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bîrleşti Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bîrleşti – Mogoş – Valea Albă – Ciuculeşti – Bucium – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu). Vor fi modernizaţi 78,42 km, vor fi amenajaţi 6,7 km de piste pentru biciclete, 12.610 mp de trotuare, 21 de staţii de autobuz şi se va asigura o semnalizare rutieră modernă. Finanţare nerambursabilă – 183,99 mil. lei.

Arad

DJ 709E Sânpetru German – limita de judet Timiş, cu o lungime de 6,9 km. Finanţare nerambursabilă – 15,4 mil. lei.

DJ 709 Arad – Pâncota şi DJ 792 C. Vor fi modernizaţi 61,09 km. Finanţare nerambursabilă – 137,86 mil. lei.

Bistriţa-Năsăud

DJ 172D Mureşenii Bârgăului (DN17) – Lac Colibiţa – Colibita – Bistriţa Bârgăului (DN17) – (DN17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică (DN17D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva  mare – Lunca Ilvei – limita jud. Suceava. Vor fi modernizaţi şi reabilitaţi 49,92 km, situaţi în proximitatea drumului european E 58, se vor construi 42 de staţii de transport public şi 12,819 km de piste pentru biciclişti. Finanţare nerambursabilă – 167,68 mil. lei.

Braşov

Drumul de sub munte DJ 104A, DJ 105C, DJ 105P, ce străbate localităţile Şinca-Veche, Şercăiţa, Bucium, Mărgineni, Sebeş, Recea, Gura Văii, Lisa, Sâmbăta de Sus, Drăguş, Viştea de Sus, Victoria, Ucea de Sus, devenind o poartă de acces mai simplă către Staţiunea Sâmbăta şi către întreaga porţiune a munţilor Făgăraş din jud. Braşov. Potrivit autorităţilor, “Drumul de sub munte” – 49 km – poate deveni o alternativă pentru aglomeratul DN 1, facilitând legătura între Braşov şi Sibiu. Finanţare nerambursabilă – 141,5 mil. lei.

Brăila

Coridorul Brăila – Buzău format din patru tronsoane de drum judeţean, în lungime de 61,12 km, care traversează localităţile Gulianca, Ariciu, Mihail Kogălniceanu, Boarca, Racoviţa, Custura, Grădiştea, Suteşti, Ianca, Bordei Verde, Viziru. Finanţare nerambursabilă – 90 mil. lei.

Buzău

DJ 203K tronson Vadu Paşii – Săgeata – Robeasca, în lungime de 36,68 km, arteră conectată la drumul eropean E 85. Proiectul presupune şi construirea a 24 km de piste de biciclete, înlocuirea unui pod, refacerea unui pasaj suprateran, precum şi realizatea de trotuare şi staţii de transport public. Finanţare nerambursabilă – 89,20 mil.lei.

Călăraşi

DJ 402, tronson DN4 – Curcani – Măriuţa – limită judeţ Ialomiţa şi DJ 302, tronson DN3 – Belciugatele – Măriuţa – limita de judeţ Ialomiţa.  Prin modernizarea celor 69 km, timpul de călătorie va fi redus cu 40% , iar siguranţa circulaţiei rutiere va creşte cu 15%. Finanţare nerambursabilă – 125,8 mil. lei.

Dâmboviţa

DJ 720, DJ 720B, DJ 711 şi DJ 101B, pe traseul de 62 km: limită de judeţ Prahova – Moreni – Gura Ocniţei – Răzvad – Ulmi – Târgovişte – Comişani – Bucşani – Băleni – Dobra – Finta – Bilciureşti – Cojasca – Corneşti – Butimanu – Niculeşti – limită judeţ Ilfov. Finanţare nerambursabilă – 207 mil. lei.

Dolj

DJ 552 Craiova – Mofleni – Bucovăţ – Terpeziţa – Sălcuţa-Vîrtop – Cărăula – Cetate. Vor fi reabilitaţi 67,57 km şi se vor construi 21,23 km de piste pentru biciclişti, 14 staţii de autobuz, precum şi elemente destinate creşterii siguranţei rutiere. Finanţare nerambursabilă – 165,4 mil. lei.

Galaţi

DJ 242 Vârlezi – Tg. Bujor – Umbrăreşti – Viile – Fârţăneşti – Folteşti, un traseu de 30,7 km. Finanţare nerambursabilă – 67,95 mil. lei

DJ 252 Buciumeni – Nicoreşti – Cosmeşti – Movileni – Barcea, un traseu de 21,5 km. Finanţare nerambursabilă – 41,7 mil. lei.

DJ 251 Matca – Valea Mărului – Cudalbi – Slobozia Conachi – Smârdan. Proiectul de modernizare a 28 km prevede şi amenajarea a 1,6 km de piste pentru biciclişti şi construirea a 6 staţii de transport public. Finanţare nerambursabilă – 66,9 mil. lei.

Hunedoara

DJ 687 Sântuhalm – Hunedoara – Călan. Proiectul vizează modernizarea a 9,74 km (inclusiv poduri şi podeţe) şi a pasajului ce supratraversează Magistrala de cale ferată 202 Simeria – Petroşani. Finanţare nerambursabilă – 32,5 mil. lei.

Iaşi – Suceava

Axa rutieră strategică 1 Iaşi – Suceava în lungime de 170 km. Localităţile ieşene care vor beneficia de investiţie sunt Rediu, Movileni, Gropniţa, Coarnele Caprei, Cotnari, Focuri, Belceşti, Cepleniţa, Scobinţi, Lespezi, Sireţel, iar cele sucevene, Ipoteşti, Bosanci, Udeşti, Stroieşti, Dărmăneşti, Todireşti, Moara, Şcheia, Dolhasca Liteni şi Suceava. Finanţare nerambursabilă – 261 mil. lei.

Maramureş

Drumul Nordului, ce traversează localităţile Oarţa de Jos, Băseşti, Ariniş, Sălsig, Gârdani, Fărcaşa, Ardusat, Satulung, Şomcuta Mare, Remetea Chioarului, Coaş, Copalnic Mănăştur şi Şişeşti. Investiţia vizează reabilitarea a peste 70 km şi construcţia sau modernizarea a 49 alveole şi staţii pentru transport public şi a peste 10.000 mp de trotuare. Totodată, vor fi montate 82 indicatoare rutiere cu celule fotovoltaice pentru treceri de pietoni şi peste 18.000 m. de benzi rezonatoare. Finanţare nerambursabilă – 220,5 mil. lei.

Mehedinţi

DJ 562A – Gruia (int. DN 56C) – Rogova (int. DN 56A); DJ 563 – int. DN 56A – Oprisor (int. DJ 561 A); DJ 561A – Oprişor (int.DJ 563) – Bălăciţa (int.DJ 606) – Gvardiniţa – Bicleş – int. DJ 606A (Plopi); DJ 606 – int. DJ 561A – Plopi – Izvoralu (int. DJ 561A); DJ 561A – (int. DJ 606A – Timna – int DN6); DJ 607 – int. DN 67A (Strehaia) – Grozeşti – Păsărani – lim. jud.Gorj, un traseu de 112,525 km. Finanţare nerambursabilă – 207,36 mil. lei.

Olt

DJ 546 Dăneasa – Drăgăneşti-Olt – Mărunţei – Coteana – Brebeni – Valea Mare – Slatina – Curţişoara – Teslui – Verguleasa, un traseu de 58,37 km. Finanţare nerambursabilă – 121 mil. lei.

Satu Mare

DJ108R Beltiug – Beltiug Băi – Dobra – Hurezu Mare – DJ108P – DJ196 Corund – Bogdand – Hodod – limita de judeţ Sălaj. Vor fi modernizaţi 38,14 km, iar viteza medie va creşte de la 48 km/h la 60 km/h. Finanţare nerambursabilă – 112,7 mil. lei.

Sălaj

DJ 108A limita jud. Cluj – Bogdana, un traseu de 11,6 km. Finanţare nerambursabilă – 51,6 mil. lei.

DJ 191C Nusfalău – Crasna – Zalău – Creaca. Vor fi reconstruiţi/ modernizati 36,82 km, se vor reabilita podurile şi podeţele, se vor  realiza elementele de stabilizare a terenului şi a celor de colectare şi dirijare a apelor. Finanţare nerambursabilă – 118 mil. lei.

Tulcea

DJ 229 Valea Teilor – Nicolae Bălcescu, în lungime de 22,8 km. Proiectul mai cuprinde construirea unor piste de biciclişti şi modernizarea sau construirea staţiilor de transport public. Finanţare nerambursabilă – 96 mil. lei.

DJ 222B Stejaru – Cerna. Modernizarea celor 54 km creşterea gradului de accesibilitate la coridorul TEN-T Constanţa – Tulcea – Brăila – Galaţi. Finanţare nerambursabilă – 50,9 mil. lei.

Vrancea

DJ 205R Gologanu – Slobozia Ciorăşti – Coteşti. Proiectul presupune modernizarea a 17 km, construncţia a 1200 m. de trotuare şi montarea bordurilor teşite, pentru a permite accesul la proprietăţi. Mai sunt prevăzute şi modernizarea unui pod peste pârâul Ramna, amenajarea a aproximativ 29 km de rigole şi şanturi, a 53 de podeţe de descărcare şi a 170 mp de spaţii verzi. Finanţare nerambursabilă – 26 mil. lei.

DJ 202E Voetin – Sihlea – Obrejiţa – Timpoeşti – Bordeşti. Alături de modernizarea a 23 km, vor fi reabilitate 2 poduri; 40 de treceri de pietoni vor fi prevăzute cu dispozitive de avertizare reflectorizante; vor fi montate  568 metri de parapet metallic, indicatori rutieri şi benzi rezonatoare. Finanţare nerambursabilă – 47 mil. lei.

DJ 205C Focşani – Goleşti – Vârteşcoiu – Odobeşti, un traseu de 15 km. Finanţare nerambursabilă – 39 mil. lei.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2017)

Adaugati comentariu