Într-un pas semnificativ către decarbonizarea transportului rutier, Fondul Național pentru Protecția Mediului și Gospodărirea Apelor (NFOŚiGW) din Polonia a lansat, pe 31 martie 2025, două programe pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii de încărcare a vehiculelor cu emisii zero din țară.
Cu o alocare combinată de 2 miliarde PLN (468,7 milioane de euro), inițiativele vor fi finanțate din Fondul de modernizare al UE și sunt concepute pentru a accelera conformitatea cu Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) și pentru a sprijini obiectivele mai ample ale Pactului Verde European.
Infrastructură de încărcare pentru transportul greu
Primul program, ”Construirea sau extinderea rețelelor electrice pentru stații de încărcare de mare putere”, vizează infrastructura fundamentală necesară pentru a susține stațiile de încărcare de mare putere accesibile publicului. Operatorii de sisteme de distribuție sunt eligibili să solicite granturi care acoperă până la 100% din costurile de investiții eligibile.
Această inițiativă se concentrează pe electrificarea nodurilor logistice și de transport cheie și se așteaptă să fie înființate cel puțin 50 de locații de alimentare cu energie electrică. Cerințele minime de alimentare cu energie electrică variază în funcție de tipul de locație:
- 3.600 kW pentru Zonele de Servicii din rețeaua TEN-T centrală (core)
- 1.500 kW pentru instalațiile din rețeaua TEN-T centrală extinsă (extended core) sau rețeaua TEN-T cuprinzătoare (comprehensive)
- 350 kW pentru centre logistice, depozite sau terminale intermodale
Apelul va rămâne deschis până la 31 decembrie 2025, cu un buget de 1 miliard PLN pentru prima rundă.
Stații de încărcare pentru vehicule grele
A doua inițiativă, ”Sprijin pentru construcția sau extinderea stațiilor de încărcare pentru transport greu”, este deschisă antreprenorilor și își propune să finanțeze amplasarea a 550 de stații de încărcare accesibile publicului pentru camioane cu emisii zero.
Finanțarea poate ajunge până la 100% din costurile eligibile pentru proiectele standard și până la 85% pentru structurile de finanțare a proiectelor.
Locațiile includ:
- Drumuri în rețeaua centrală TEN-T sau la o distanță de 3 km de punctele de acces
- Centre logistice, baze operaționale și terminale intermodale
Cererile sunt deschise până la 31 august 2025, fiind alocat 1 miliard de PLN pentru runda curentă.
Măsuri complementare
Aceste programe se bazează pe eforturile continue ale Poloniei în domeniul electromobilității, inclusiv programul NaszEauto lansat pe 3 februarie 2025. Această inițiativă, cu un buget de 1,6 miliarde de PLN din cadrul Programului de Redresare și Reziliență, sprijină persoanele fizice și comercianții individuali în achiziționarea de noi vehicule electrice pentru pasageri (categoria M1). În primele cinci săptămâni, au fost depuse 1.326 de cereri, solicitându-se 38,9 milioane de PLN (aproximativ 9 mil. de euro), reflectând interesul tot mai mare al consumatorilor.
O a treia schemă majoră este așteptată în trimestrul 2 al anului 2025 pentru a sprijini achiziționarea sau leasingul de vehicule cu emisii zero N2 și N3, vizând astfel electrificarea flotei de marfă și aliniindu-se la obiectivele UE pentru logistică durabilă.
„Aceste trei programe majore de electromobilitate, cu o alocare totală de 6 miliarde PLN, sunt concepute pentru a răspunde provocărilor legate de protecția aerului și pentru a implementa prevederile Regulamentului privind infrastructura pentru combustibili alternativi”, a subliniat Dorota Zawadzka-Stępniak, președinta Fondul Național Polonez pentru Protecția Mediului și Gospodărirea Apelor.
CITEȘTE ȘI:
Cum se îmbunătățește performanța unei flote
CNIR a preluat contractul lotului Chiribiș – Biharia, parte din Autostrada A3
Comentați?