Un număr de 17,1 milioane de autoturisme și camionete electrice au fost vândute la nivel mondial în 2024, un rezultat înregistrat după patru recorduri lunare succesive, potrivit datelor anunțate de Rho Motion, companie de consultanță și de cercetare a pieței de profil.
În decembrie 2024 au fost vândute peste 1,9 milioane de unități, cu 5% mai multe față de recordul din luna precedentă, iar majoritatea regiunilor analizate au înregistrat creșteri atât în decembrie, cât și în întreg anul 2024. Per total, vânzările globale de vehicule electrice au crescut cu 25% în 2024 comparativ cu 2023.
Piața europeană a încheiat anul în scădere cu 3% față de 2023, dar cea din SUA și Canada a crescut cu 9%. În China, vânzările de vehicule electrice au avansat cu 40% , după ce în decembrie au înregistrat un alt record lunar, cu peste 1,3 milioane de unități vândute.
Vânzările de vehicule electrice în 2024 față de 2023
– Global: 17,1 milioane unități, +25%
– China: 11 milioane unități, +40%
– UE, EFTA și Marea Britanie: 3 milioane unități, -3%
– SUA și Canada: 1,8 milioane unități, +9%
– Restul lumii: 1,3 milioane unități, +27%
„După 2023, un an record pentru vânzările de vehicule electrice, am intrat în 2024 cu un oarecare optimism cu privire la piață, în pofida provocărilor ce se prefigurau. În timp ce, în general, piața globală a crescut, avanzând cu un sfert pe parcursul anului, disparitățile regionale s-au adâncit și ele. Piața Europei s-a redus cu 3%, iar a Chinei a crescut cu 40%. Este clar că stimulentele și penalitățile guvernamentale funcționează. În America de Nord, creșterea de 9% poate fi atribuită în mare parte subvențiilor pentru consumatori, iar în Marea Britanie, mandatul ZEV a stimulat puternic producătorii să-și impulsioneze vânzările de mașini cu emisii reduse. Între timp, eliminarea subvențiilor în Germania a avut un impact devastator asupra întregii piețe europene, iar dacă SUA îi urmează exemplul, s-ar putea să vedem același lucru și acolo”, a comentat directorul general al Rho Motion Data, Charles Lester.
UE, EFTA și Marea Britanie
Piața UE, EFTA și Marea Britanie au încheiat anul 2024 în scădere cu 3% după ce au vândut peste 300.000 de unități electrice în decembrie 2024. Piața din Marea Britanie a avut cele mai multe vânzări de vehicule electrice cu baterii (BEV), în creștere cu 20%, cu peste 400.000 de unități vândute, depășind livrările din Germania spre sfârșitul anului. Piața germană de vehicule electrice a scăzut în 2024 față de 2023 după eliminarea subvențiilor, care a avut în cele din urmă un impact negativ asupra vânzărilor. Norvegia continuă să aibă cea mai mare rată de penetrare din lume și a atins o pondere lunară a vânzărilor de autoturisme și camionete electrice de peste 90% spre sfârșitul anului 2024.
China
Piața chineză a crescut cu 2% în decembrie față de noiembrie 2024 și cu 36% comparativ cu decembrie 2023. În general, acest rezultat a dus la un avans de 40% pe întreg anul 2024. O mare parte a creșterii în China a provenit de la hibridele plg-in, cu o creștere de 81%, în condițiile în care avansul vânzărilor de mașini electrice cu baterie a fost de 19%. Creșterea cererii de vehicule electrice cu extindere a autonomiei (REEV) a jucat un rol semnificativ în majorarea vânzărilor de hibride plug-in în China, o tehnologie care încă nu a ajuns în masă pe piețele occidentale. Vânzările BYD au continuat să crească pe tot parcursul anului, producătorul livrând cele mai multe vehicule electrice în China, unde aproximativ o treime din modele noi vândute sunt BYD. Constructorul auto are peste 40 de modele unice în China și intenționează să înceapă, în 2025, producția la uzina sa din Ungaria, deoarece urmărește să câștige cotă de piață în Europa, după introducerea taxelor vamale suplimentare.
SUA și Canada
Piața din SUA și Canada a încheiat anul la un nivel maxim, cu vânzări record de vehicule electrice în decembrie 2024, de peste 185.000 de unități. Piața nord-americană a crescut constant cu aproximativ 10% pe tot parcursul anului și a încheiat cu un total de 1,8 milioane de unități vândute în 2024. Piața din SUA va fi testată în 2025, în condițiile aplicării noilor standarde de emisii EPA sau a eliminării creditului fiscal, ambele măsuri fiind factori esențiali ai adoptării vehiculelor electrice.
CITEȘTE ȘI:
3 avantaje ale mochetei auto personalizate: confort, estetică și protecție
Dacia Duster va avea sistem 4×4 cu punte spate electrificată
Comentați?