Obiceiurile cumpărătorilor de maşini din Europa variază de la o ţară la alta, deoarece oamenii diferă semnificativ în ceea ce priveşte puterea de cumpărare şi aşteptările pe care le au de la un vehicul, arată o analiză realizată de carVertical. Cu toate acestea, există un lucru care îi uneşte pe toţi şoferii care sunt în căutarea unui vehicul second hand – dorinţa de a beneficia de un preţ cât mai mic.
Pentru şoferii români, preţul este şi mai important – 44,8% dintre cumpărătorii de pe piaţa auto second hand consideră preţul ca fiind cel mai important criteriul atunci când iau o decizie de cumpărare. Un nou studiu carVertical analizează îndeaproape obiceiurile de cumpărare ale românilor pe piaţa maşinilor la mâna a doua.
Conform documentului, intervalul în care românii îşi schimbă cel mai des maşina este de 4-6 ani de la achiziţionare, marjă care se încadrează în media ţărilor din regiune. 36,5% dintre români tind să-şi cumpere un alt vehicul la 4-6 ani, ceea ce este exact la fel ca în Franţa (36,5%) sau în Polonia (36,6%).
Fiecare al zecelea cumpărător român caută să-şi schimbe vehiculul între 7 până la 10 ani, interval de timp cu procentaj foarte asemănător cu Ungaria (10,4%). Un sfert dintre români schimbă vehicule la fiecare 1-3 ani, ceea ce este foarte asemănător cu obiceiurile şoferilor din Franţa (25,9%).
„Mai mult de o cincime dintre respondenţii din România ne-au spus că sunt în proces de cumpărare a primei lor maşini, ceea ce înseamnă că ţara ar putea avea o pondere mai mare de şoferi noi în comparaţie cu pieţele învecinate”, spune Matas Buzelis, şeful departamentului de comunicare al carVertical.
Mai mult, 6,1% dintre şoferii români tind să-şi înlocuiască maşina mai rar decât la fiecare 10 ani ceea ce face România mai puţin conservatoare la acest capitol decât Franţa (12,9%), Cehia (10%) sau chiar Italia (7,9%).
În funcţie de marcă, model, anul de fabricaţie şi starea actuală, un vehicul second hand poate costa de la câteva sute până la câteva zeci de mii de euro. Cât sunt dispuşi românii să cheltuiască pe un vehicul?
Aproape 9% dintre şoferii români decid să-şi achiziţioneze un vehicul de până la 4.900 de lei. În acelaşi timp, în ţări precum Polonia şi Cehia aproximativ 10% dintre şoferii se aşteaptă să cheltuiască nu mai mult de 4.900 de lei pentru o maşină, în timp ce în Ungaria, această pondere este de 10,3%, precizează comunicatul.
Totuşi, cea mai populară categorie de preţ pentru o maşină second hand în România este cea cuprinsă între 4.900 şi 14.800 lei. Mai mult de un sfert dintre proprietarii de maşini (25,6%) decid să cheltuiască o sumă care se încadrează între aceste limite pentru următoarea lor achiziţie. 15,5% dintre cumpărătorii de maşini second hand au un buget cuprins între 14.800 şi 24.600 lei, în timp ce 16,8% dintre şoferi vizează maşini cu preţuri de 24.600-49.200 lei.
Când vine vorba de vehicule mai scumpe, 12,2% dintre cumpărătorii de maşini cheltuiesc sume între 49.200 şi 73.900 de lei. Capitolul la care românii excelează în raport cu restul europenilor este cel al maşinilor de lux – 5,1% dintre şoferii din România au declarat că aleg vehicule care costă între 221.600 şi 295.400 de lei iar 5,6% vehicule de peste 295.400 lei.
Situaţia economică dintr-o anumită ţară reflectă cât de mult doresc şoferii să plătească pentru un vehicul second hand. În România, Polonia, Ungaria şi Cehia, majoritatea cumpărătorilor cheltuiesc până la 14.800 de lei pe maşini. Aceste cifre sunt mult mai mari în ţările vest-europene, cum ar fi Italia, Marea Britanie şi Franţa, unde majoritatea se încadrează între 24.600 şi 73.900 de lei când achiziţionează un vehicul second-hand, arată comunicatul.
Atunci când aleg o maşină, majoritatea şoferilor români sunt îngrijoraţi de starea sa tehnică. Istoricul coliziunilor şi preţul sunt de asemenea printre priorităţile principale. Emisiile de carbon sau ţara de origine a unui vehicul sunt factorii cei mai puţin importanţi.
Cumpărătorii unui vehicul second hand acordă prioritate lucrurilor similare în toate ţările chestionate. Starea tehnică, preţul şi siguranţa sunt cei mai importanţi factori pentru şoferii din Ungaria, Italia şi Spania. Cu toate acestea, pentru majoritatea şoferilor români, siguranţa nu este printre priorităţile de top.
„Aspectul unei maşini nu este important în majoritatea ţărilor, totuşi, este unul dintre factorii cei mai semnificativi pe care şoferii români îi iau în considerare atunci când caută un vehicul. În timp ce cumpărătorii din fiecare ţară îşi doresc o maşină de încredere, priorităţile şi preţurile pe care şi le pot permite variază”, explică Matas Buzelis.
CITEȘTE ȘI:
Restricţii de circulaţie prin Pasajul Unirii din Capitală, începând de joi
Proiect de modificare a Legii RCA, prin care se promite ieftinirea polițelor
Comentați?