În plină discuție asupra viitorului industriei auto în Europa, Comisia Europeană lucrează la o propunere care vizează accelerarea tranziției ecologice a mașinilor de companie. Această inițiativă pentru înverzirea flotelor ar putea fi inspirată de modelul belgian în ceea ce privește politica fiscală și dezvoltarea rețelei de încărcare, pentru a stimula cererea de vehicule electrice pe întreg continentul.
„Belgia, iar acest lucru ar trebui să fie aplaudat, și-a triplat vânzările de vehicule cu baterie în doar doi ani. De ce ? Pentru că au adoptat modificări fiscale destinate vehiculele de companie”, a subliniat comisarul european pentru transport, Apostolos Tzitzikostas, în cadrul unui seminar organizat la Parlamentul European de grupurile Renew și Les Engagés.
Belgia a reușit, de fapt, să reducă emisiile de CO2 de la mașinile noi cu aproximativ 40% între 2019 și 2023, datorită impozitării avantajoase și unei rețele dense de stații de încărcare.
Deductibilitate fiscală
În Belgia, achiziția și utilizarea vehiculelor electrice de către companii oferă câteva avantaje fiscale notabile. Costurile aferente mașinilor electrice de companie sunt 100% deductibile fiscal până la 31 decembrie 2026. Pentru vehiculele comandate de la 1 ianuarie 2027, această deducere va fi redusă treptat, ajungând la 67,5% în 2031.
Cheltuielile efectuate pentru instalarea stațiilor de încărcare la sediul companiei sunt de asemenea 100% deductibile până în 2029.
Totodată, pentru angajații care folosesc o mașină electrică de companie în scopuri private, beneficiul în natură se calculează pe baza unui procent minim de 4% din valoarea de catalog a vehiculului.
Un „șoc al cererii” pentru industria auto
În timp ce flotele de companie, publice și private, reprezintă 58% din vânzările de vehicule noi în Europa, Bruxelles-ul speră să se bazeze pe această pârghie pentru a sprijini producătorii de vehicule electrice. „Vom oferi stimulente pentru ecologizarea flotelor cât mai repede posibil și vom crea un șoc al cererii pentru producătorii noștri”, declarase recent Stéphane Séjourné, vicepreședintele Comisiei Europene, responsabil cu Strategia Industrială.
Obiectivul declarat este dublu: asigurarea unei cereri constante pentru producătorii europeni și
structurarea unei piețe second hand dinamice pentru vehiculele electrice.
Un dialog strategic pentru a defini viitorul
Această inițiativă vine ca parte a dialogului strategic privind industria europeană de automobile
lansat pe 30 ianuarie de Ursula von der Leyen. Cu 13 milioane de angajați și responsabil pentru 7% din PIB-ul UE, sectorul se confruntă cu provocări multiple: costuri mari ale energiei, întârzieri în tranziția ecologică, penurie de materii prime și personal calificat, precum și cerere în scădere.
„Sectorul auto este îngrijorat de viitorul său și înțelegem cu toții de ce”, a amintit Apostolos Tzitzikostas, responsabil cu stabilirea planului de acțiune al Europei pentru industria auto, așteptat pe 5 martie.
CITEȘTE ȘI:
Finanțare europeană pentru Studiul de Fezabilitate al Autostrăzii Brașov – Bacău A13
Anul financiar 2024: Bosch a fost afectată de evoluția pieței
Comentați?