Pentru impozitarea mai drastică a vehiculelor second-hand din import, Malta ajunge în fața CJUE

Comisia Europeană a decis să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) cu privire la Malta, din cauza faptului că acest stat impune impozite mai drastice asupra autoturismelor second hand importate din alte state membre decât asupra autoturismelor de ocazie achiziționate de pe piața malteză.
malta

În absența unei armonizări a taxelor pe vehicule, fiecare stat membru își poate stabili propriile măsuri fiscale în conformitate cu propriile evaluări. Cu toate acestea, arată Comisia Europeană, articolul 110 din TFUE impune fiecărui stat membru să selecteze și să organizeze taxele pe vehicule astfel încât acestea să nu aibă ca efect promovarea vânzărilor de autoturisme de ocazie de pe piața națională, descurajând astfel transferul de autoturisme de ocazie similare din alte state membre.

În prezent, autoturismele înmatriculate pentru prima dată în Malta începând cu 1 ianuarie 2009 sunt supuse unei taxe anuale de circulație care este, în general, mai mare decât în cazul celor înmatriculate înainte de data respectivă, din cauza unei diferențe în modul de calculare a taxei, în contextul unei reorganizări a sistemului de impozitare a autovehiculelor din Malta.

Cu toate acestea, sistemul maltez de impozitare a autovehiculelor nu ia în considerare data primei înmatriculări a vehiculului în cazul în care înmatricularea a avut loc într-un alt stat membru, ci numai data înmatriculării în Malta. Prin urmare, vehiculele înmatriculate în alte state membre înainte de 1 ianuarie 2009 și aduse în Malta după această dată sunt supuse unei taxe anuale de înmatriculare mai mari decât vehiculele similare deja înmatriculate în Malta înainte de data respectivă.

”Acest efect discriminatoriu nu este compatibil cu articolul 110 din TFUE, care interzice discriminarea față de produsele importate. La 9 iunie 2021, Comisia a trimis un aviz motivat autorităților malteze, solicitându-le în mod oficial să modifice, în termen de două luni, acest act legislativ. Răspunsul Maltei la acest aviz motivat nu a fost considerat satisfăcător”, a arătat Executivul comunitar.

În prima etapă a declanșării procedurii de infringement (procedura de constatare a neîndeplinirii obligațiilor care le revin statelor membre în temeiul legislației UE), Comisia redactează o “scrisoare de punere în întârziere“ pe care o transmite statului respectiv și în care sunt precizate încălcările legislației comunitare.

Următoareă etapă o reprezintă “Avizul motivat”, adică ultima avertizare a Comisiei Europene înaintea sesizării Curții de Justiție a UE, avertizare ce vine în lipsa observațiilor statului membru sau în cazul în care acestea sunt considerate nesatisfăcătoare.

Potrivit Comisiei Europene, declanşarea procedurii de infringement poate avea loc în trei cazuri:

a) Omiterea notificării actelor normative nationale care transpun și implementeaza directivele – statele membre au obligația de a notifica legislația de transpunere și pe cea care asigură implementarea;

b) Neconformarea legislației nationale la cerintele normelor comunitare – aceasta inseamnă că legislația interna trebuie sa se afle in deplina concordanta cu cerintele Uniunii;

c) Aplicarea necorespunzatoare a actelor normative comunitare – statele membre au, de asemenea, obligatia de a asigura aplicarea dispozitiilor comunitare.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Ecranul auto dezvoltat de Continental are un mod privat ce reduce distragerea atenției șoferului

Sisteme inteligente de transport pe DN 1 și pe autostrăzile A1, A2 și A3

 

 

 

 

Adaugati comentariu