OPINIE. Pregătiri pentru un “Brexit dur”

de Alexander Milcev, Partener, Liderul Departamentului de Asistenţă Fiscală şi Juridică, EY România şi Cristina Galin, Tax Senior Manager EY România




După lungile negocieri pentru încheirea unui Acord privind ieşirea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniunea Europeană, încă fără rezultate clare, autorităţile fiscale din Regatul Unit (“UK”) au început o campanie de informare a societăţilor înregistrate în scopuri de TVA în UK, care sunt implicate în livrări/achiziţii de bunuri cu UE.

Această campanie iniţiată la începutul lunii februarie 2019 are scopul de a atrage atenţia asupra schimbărilor de tratament fiscal şi vamal ale respectivelor operaţiuni desfăşurate în prezent şi subliniază necesitatea pregătirilor pentru un “Brexit dur”.

O măsură importantă în cadrul acestor pregătiri o reprezintă introducerea unei proceduri vamale tranzitorii simplificate, măsură care se poate utiliza pentru importul bunurilor provenite din UE în cazul unui “Brexit dur”. Procedura simplificată prevede amânarea declarării complete a bunurilor în vamă la momentul importului, precum şi amânarea plăţii taxelor vamale. Totuşi, pentru controlul bunurilor este necesară transmiterea anumitor informaţii înainte de importul efectiv al acestora.

În acest context al pregătirilor pentru un “Brexit dur” şi companiile din UE, inclusiv cele din România, trebuie să urgenteze implementarea unor măsuri care să permită continuarea activităţilor desfăşurate după data de 29 martie 2019.

O importanţă majoră trebuie acordată livrărilor de bunuri în lanţ la export, atunci când intervin societăţi care acţionează drept cumpărători-revânzători, pentru care scutirea de TVA poate fi pusă sub semnul întrebării. Mai mult, prevederile vamale pe baza cărora se stabileşte persoana care acţionează drept exportator pot influenţa scutirea de TVA, aşa cum este aplicată la acest moment de autorităţile fiscale din România.

În ceea ce priveşte achiziţia bunurilor din UK, pe lângă formalităţile de vămuire, trebuie avute în vedere costurile suplimentare generate de taxele vamale datorate la import. În lipsa unui acord, se va aplica nivelul standard al taxelor vamale stabilit de UE pentru importul bunurilor. Totuşi, pentru TVA datorată în vamă pentru importul de bunuri provenite din UK pentru care formalităţile vamale de punere în liberă circulaţie sunt efectuate în România, importatorii vor putea aplica în continuare un tratament favorabil similar cu cel al achiziţiilor intracomunitare de bunuri, dacă sunt operatori economici autorizaţi (“AEO”).

Lista acestor măsuri este foarte lungă şi specifică fiecărui tip de activitate al societăţilor implicate în operaţiuni comerciale cu UK.

Aşadar, 2019 este un an plin de provocări, cauzate atât de schimbarea legislaţie naţionale cât şi de Brexit-ul dur care pare inevitabil şi foarte apropiat.

Adaugati comentariu