Vehicule comerciale uşoare: O flotă complexă de la Ford

Ford a avut întotdeauna în ultimii zeci de ani, în gamă, oferte auto pentru vehiculele comerciale. De curând, această nişă de modele a fost dusă la un alt nivel, realizând o îmbunătățire considerabilă a ofertei. Totodată, a fost decisă şi o reorganizare, pe două mari direcţii, Transit şi Tourneo

Într-o industrie în care strategiile marilor producători sunt din ce în ce mai complexe şi  mai complicate, Ford a hotărât o reorganizare a ofertei auto de vehicule cu scop utilitar. S-au trasat în acest sens două mari direcţii: direcţia „Transit”, responsabilă cu vehiculele comerciale de transport marfă şi direcţia „Tourneo”, linie ce va fi compusă din modele destinate transportului de persoaneÎn momentul de faţă ambele game dispun de câte trei modele. În speţă aceleaşi modele la bază, disponibile atât în versiune de cargo, cât şi de pasageri: Courier, Connect şi Custom. Courier este un autovehicul ce va fi lansat în viitorul apropiat şi care este construit pe o platformă de clasă mică (clasă B). Ca să fie mai uşor de înţeles, Courier va fi construit pe aceeaşi platformă pe care este fabricat în momentul de faţă Ford Fiesta. Deci, ân ceea ce priveşte oferta auto, discutăm despre un automobil foarte compact ca dimensiuni, care în declinaţia de persoane va putea găzdui până la cinci pasageri. În versiunea de marfă, Transit Courier, cel mai mic membru al familiei Transit va fi cel mai generos competitor de pe piaţă în materie de spaţiu de stocare; vorbim despre un avantaj de aproximativ 10% faţă de cel mai apropiat competitor.

f_2În oferta auto, lungimea totală a modelului este de 4,16 m, în timp ce înălţimea va atinge 1,74 m. Capacitatea maximă de încărcare este de 2,3 m3, iar sarcina maximă a încărcăturii poate ajunge la 660 kg. Lungimea totală a compartimentului de marfă este de 1,62 m, dar printr-un sistem ingenios ce permite plierea scaunului din dreapta şi încărcarea unor obiecte mai lungi, acestea pot ajunge până la 2,59 m. Un alt aspect important în cazul unui vehicul utilitar este reprezentat de accesul la spaţiul de depozitare. În cazul lui Transit Courier el este uşurat considerabil de montarea a două portiere culisante pe lateral, care permit atât o deschidere generoasă, cât şi posibilitatea de a fi accesate în spaţii înguste, unde portierele clasice ar fi mai greu de manevrat. Familia Courier va fi disponibilă la vânzare în Europa începând cu primăvara anului 2014, iar unul dintre marile atuuri în faţa celor responsabili de parcurile auto va fi reprezentat de costurile de întreţinere scăzute. Asta pentru că şi aceste două modele se aliniază filosofiei Ford, de eficientizare maximă a sistemelor de propulsie. Atât versiunile diesel, adică motorizarea de 1,5 l şi 75 CP (cuplată la o transmisie manuală cu cinci rapoarte), cea de 1,6 l/90 CP şi cinci trepte de viteze, cât şi motorizarea EcoBoost pe benzină de 1 l şi 100 CP sunt foarte economice şi reprezintă soluţii foarte bune pentru eficientizarea costurilor într-un parc auto.

La toate avantajele ofertei auto se mai adaugă şi o serie de dotări preluate de la automobile cu pretenţii, cum ar fi sistemul avansat de conectivitate Ford SYNC, camera video pentru manevrele cu spatele sau sistem ESP oferit ca dotare standard.

Un Focus al utilitarelor

Urcând puţin în gama modelelor utilitare Ford ajungem la oferta auto reprezentantă de Connect, un autovehicul disponibil de asemenea în declinările Transit şi Tourneo şi care este construit pe o platformă de clasă C. Este aceeaşi clasă din care face parte Ford Focus, de exemplu, iar multe elemente ale saşiului sunt comune cu acesta. Diferenţa principală este reprezentată de puntea spate, care din raţiuni lesne de înţeles în cazul unui model utilitar este rigidă. Avantajul acestei înrudiri este evident în momentul în care porneşti la drum cu un Connect, un automobil dinamic, dar confortabil în acelaşi timp, uşor de condus, la volanul căruia poţi parcurge distanţe considerabile fără a te solicita foarte mult şi fără a lăsa urme adânci în conturile firmei. Asta pentru că, în oferta auto, toată gama de motorizări disponibile pe Transit Connect şi Tourneo Connect este una axată, ca şi în cazul lui Courier, pe maximizarea eficienţei. De exemplu, noul propulsordiesel de 1,6 l este cu 30% mai efficient decât predecesorul său în gamă, în timp ce de acum vedeta paletei de motoare Ford, EcoBoost-ul de 1 l este şi el present în oferta celor două versiuni Connect.

f_3Acum vine momentul în care aprofundăm puţin detaliile, pentru că Ford Connect, atât Transit cât şi Tourneo, este disponibil, în oferta auto, în două versiuni de caroserie: SWB (variantă cu ampatament scurt) şi LWB (ampatament lung). Versiunea de marfă, Transit Connect, dispune de un spaţiu de stocare de 3 m3 în cazul caroseriei scurte, în timp ce pentru caroseria LWB sunt disponibili 3,7 m3 şi o sarcină maximă utilă de 1.000 kg. Versiunile de transport pasageri au cinci locuri, în cazul lui Tourneo Connect SWB, şi un portbagaj de 1.029 l (dacă se rabatează bancheta se poate ajunge până la o valoare de 2.410 l). Gran Tourneo Connect, adică versiunea lungă, este prevăzut cu şapte locuri pentru pasageri. Dacă al treilea rând de scaune este pliat, spaţiul disponibil pentru bagaje este de 1.529 l, iar dacă este necesar transportul unei încărcături şi mai mari, se poate renunţa şi la al doilea rând de scaune (la bancheta clasică) şi se poate ajunge la un volum total de 2.761 l.

Custom, membru de drept al familiei Transit

Pentru toţi cei care au interacţionat până acum cu vehicule utilitare mari, Ford Transit este unul dintre clasici. Mai nou, ân oferta auto, acesta are un frate mai mic în gamă, care vine să completeze locul dintre el şi Connect. Este vorba despre Custom. Şi, păstrând noua strategie de nume adoptată de Ford, avem şi un Custom Transit şi un Custom Tourneo.

f_4Transit Custom este o utilitară construită pe platforma mare Ford. Ca şi în cazul lui Connect, Custom va fi disponibil – SWB, cât şi într-o versiune cu ampatament mărit – LWB. Marele atu al noului Transit Custom printre competitori este că dispune de cel mai mare spaţiu de stocare la interior şi de cele mai mari guri de acces la spaţiul pentru încărcătură. Concret, versiunea cu ampatament scurt poate depozita nu mai puţin de 6 m3 de încărcătură, adică poate găzdui fără probleme trei euro paleţi. Niciunul dintre concurenţii direcţi ai lui Transit Custom nu poate găzdui mai mult de doi euro paleţi, avantajele ce rezultă din acest fapt fiind multiple.

De asemenea, spaţiul dintre arcadele roţilor spate este cel mai generos în clasă, adică 1.390 mm, iar deschiderea uşii laterale culisante este de 1.030×1.320 mm (lxh). Obiectele de până la 3 m lungime pot încăpea fără probleme într-un Transit Custom SWB, dar dacă e nevoie de transportarea unora mai lungi, de până la 3,4 m, în peretele despărţitor dintre habitaclu şi spaţiul de depozitare este prevăzută o uşiţă de vizitare cu dimensiunea de 596×205 mm, în care pot fi stocate obiectele mai lungi. Versiunea LWB asigură o capacitate de încărcare de 6,8 m3.

Tourneo Custom poate fi configurat fie cu opt locuri, fie cu nouă şi, conform ofertei auto, este disponibil de asemenea în două versiuni de ampatament: 2.933 mm (adică o lungime totală a autovehiculului de 4,97 m) şi 3.300 mm (în acest caz Tourneo Custom măsurând 5,34 m). Diferenţa principală dintre cele două versiuni de caroserie este reprezentată de spaţiul disponibil pentru bagaje în spatele celui de-al treilea rând de scaune. Propulsorul noului Custom este o versiune îmbunătăţită a motorului TDCi Duratorq de 2,2 l, care poate produce 100, 125 sau 155 CP şi vine la pachet cu o transmisie manuală cu şase rapoarte şi cu sistem Auto-Start-Stop.

Modularitatea interiorului:
Versiunile Tourneo se bucură de o modularitate sporită a compartimentului pentru pasageri. Spre exemplu, Custom poate fi configurat fie cu opt locuri, fie cu nouă, acestea putând fi dispuse în diferite aşezări, în funcţie de necesităţi. Pentru Grand Connect există şapte locuri, cea de-a doua banchetă fiind pliată în portbagaj. Trebuie precizat că şi pe locurile de pe ultimul rând din Tourneo Connect pot călători fără probleme doi adulţi.

Motorizări:
Ford mizează şi în cazul vehiculelor sale utilitare pe motorizări de ultimă generaţie. Pentru Custom a fost pregătită o versiune optimizată a unităţii TDCi Duratorq de 2,2 l, în timp ce motorizarea cea mai surprinzătoare disponibilă pe modelele Connect este unitatea EcoBoost de 999 cmc, fabricată şi la Craiova, care se achită bine de sarcinile trasate.

Spaţiul pentru transport:
Accesul la spaţiul de depozitare al noului Transit Connect se poate face fie prin spate, fie prin cele două portiere laterale care sunt culisante, pentru un plus de flexibilitate. Pentru varianta scurtă există un spaţiu total disponibil de 3 m3, în timp ce pentru versiunea cu ampatament lung sunt disponibili nu mai puţin de 3,7 m3. Pentru transportul obiectelor ceva mai lungi se poate apela la o portiţă prevăzută în peretele ce desparte habitaclul de spaţiul de cargo.

Spaţiul disponibil:
Transit Custom poate găzdui o încărcătură de până la 6 m3 în cazul versiunii cu ampatament scurt şi de până la 6,8 m3 în cazul versiunii LWB. Deschiderea usilor laterale este cea mai mare din clasă

Capacitate:
Transit Custom poate transporta trei Euro paleţi în ambele versiuni de ampatament: SWB şi LWB.

Artificiu:
Dacă încărcătura depăşeşte lungimea de 3 m, o uşiţă permite transportul obiectelor de până la 3,4 m

Tourneo Connect:
Este un automobil cu o calitate deosebită a fabricaţiei. Deşi poate fi catalogat drept un vehicul utilitar, este mai potrivit să fie privit ca un automobile de familie, care poate găzdui până la şapte pasageri, cărora le oferă spaţiu din belşug şi o sumedenie de spaţii de depozitare ingenioase. Ca de exemplu, acest spatiu de deasupra volanului, foarte bine camuflat şi care înglobează o priză de 12 V.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, decembrie 2013 – ianuarie 2014)

 

Adaugati comentariu