vehiculele
Home Piaţa auto Auto rulate Noile reguli pentru vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă poate fi o oportunitate (și o amenințare) pentru cei care le revând

Noile reguli pentru vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă poate fi o oportunitate (și o amenințare) pentru cei care le revând

Probabil în luna septembrie, Comisia Europeană va adopta noi reguli pentru vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă, care vor impune mașinilor noi să includă o pondere tot mai mare de conținut reciclat. Pentru industria de revânzare a vehiculelor, aceasta este o oportunitate, dar poate fi și o amenințare.

Cadrul ELV (noţiune abreviată de la „End-of-Life vehicle”), parte a Pactului Verde European și a Planului de Acțiune pentru Economia Circulară, îi îndeamnă pe producători să își asume o responsabilitate mai mare pentru vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă, impunându-le să includă cel puțin 20% din plastic reciclat în vehiculele noi în termen de șase ani, pondere care va ajunge la 25% în 10 ani.

6,5 milioane de ELV

Aceste obiective sunt concepute pentru a stimula rata actuală scăzută de reciclare a materialelor plastice din vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă și pentru a crea o cerere de materiale reciclate de înaltă calitate, adică de așa-zisa calitate auto. Obiectivele pentru alte materiale, cum ar fi oțelul și aluminiul, ar putea fi stabilite ulterior.

Cadrul, care s-ar aplica celor 6,5 milioane de vehicule din UE care ajung la sfârșitul ciclului de viață în fiecare an, promovează circularitatea prin facilitarea demontării mai ușoare. Vehiculele scoase din uz trebuie să permită îndepărtarea ușoară a pieselor și componentelor, cum ar fi bateriile, airbag-urile, unitățile electronice, cablajele, jantele din aliaj și electronica modulară.

Reguli mai stricte ar ghida recuperarea materialelor periculoase, promovând reciclarea chimică și sistemele cu buclă închisă pentru returnarea materialelor de la ELV către producătorii de echipamente originale. Mai puțin de 10% dintre echipamentele de tratare autorizate din UE îndeplinesc în prezent standardele propuse.

Reciclare și dezmembrare

Noile reguli ar interzice, de asemenea, practicile privind gestionarea sistemelor software care complică reparațiile sau creează uzură morală și ar impune o responsabilitate extinsă producătorilor, obligându-i să acopere costurile colectării și tratării.

Acest lucru are ca scop stimularea proiectelor care maximizează durata de viață a vehiculului și încurajarea parteneriatelor dintre producătorii de echipamente originale și cei care le reciclează și dezmembrează.

De asemenea, controalele mai stricte vor limita exporturile de vehicule uzate în stare de funcționare. Acest lucru va duce la procesarea internă a mai multor ELV în UE. Se estimează că până la 4,7 milioane de vehicule uzate sunt exportate ilegal în afara UE în fiecare an.

A fost luat în considerare, dar nu a fost încă inclus în noile reguli propuse, un „Pașaport pentru Vehicule Circulare”, care ar oferi transparență cu privire la compoziția materialelor, amprenta ecologică, istoricul reparațiilor și conținutul reciclat al unui unui vehicul ajuns la sfârşitul duratei de viaţă. O astfel de certificare s-ar desfășura în paralel sau s-ar suprapune cu inițiativele privind pașapoartele pentru bateriile mașinilor electrice.

Aspecte pozitive privind revânzarea

Deși se referă în principal la producătorii de automobile, noul cadru ELV are multe implicații și pentru industria de de revânzare. Multe dintre acestea sunt potențial pozitive:

– Cantitatea și calitatea pieselor
Dezasamblarea va crește cantitatea și calitatea componentelor destinate reutilizării. Acest lucru va reduce costul recondiționării vehiculelor uzate și ar putea duce la creșteri structurale ale valorii reziduale a acestora.

– Oportunități de parteneriat
Responsabilizarea producătorilor de echipamente originale îi va determina pe aceștia să certifice reutilizarea, creând parteneriate cu aceia care le dezmembrează și cu revânzătorii specializați. Acest lucru va monetiza componente de mare valoare, cum ar fi bateriile și electronicele.

– Sisteme cu buclă închisă
Pentru a îndeplini obiectivele, producătorii de echipamente originale vor lucra cu firme de reciclare și revânzători pentru a crea sisteme cu buclă închisă care pot furniza materiale reciclate fiabile. Aceasta este o oportunitate pentru inovare și integrarea lanțului de aprovizionare, contribuind la maximizarea valorii pe durata de viață a vehiculului.

– Schimbarea cererii consumatorilor
Din cauza costului integrării unui conținut mai mare reciclat, precum și din cauza noilor reguli privind responsabilizarea producătorilor, prețul vehiculelor noi ar putea crește. Acest lucru ar putea schimba și accelera cererea consumatorilor pentru mașini second-hand.

– Etichetă ecologică
Trasabilitatea îmbunătățită a componentelor va permite o gestionare mai inteligentă a stocurilor și o stabilire a prețurilor. De asemenea, va permite revânzătorilor să își promoveze mai bine comportamentul ecologic, oferindu-le un avantaj competitiv în fața cumpărătorilor preocupați de mediu.

Aspecte potențial negative

Pe scurt, noile reguli privind vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă vor permite revânzătorilor să diversifice și să extindă serviciile pe care le oferă, oferindu-le acces la noi fluxuri de venituri. Cu toate acestea, cadrul propus introduce, de asemenea, o complexitate considerabilă, presiuni asupra costurilor și perturbări ale pieței. Iată câteva aspecte negative potențiale:

– Restricții la export
Regulile mai stricte privind exportul de ELV vor limita opțiunile, vor forța prelucrarea internă și ar putea satura piața mașinilor second-hand din UE cu modele mai vechi.

– Costuri și povara conformității
Producătorii de echipamente originale își pot transfera cheltuielile crescute pentru reciclare asupra prețurilor vehiculelor noi. Respectarea noilor reguli va fi complexă și costisitoare, crescând presiunea consolidării asupra operatorilor mici și independenți.

– Provocări legate de evaluare și inventar
Regulile mai stricte pot îngreuna revânzarea vehiculelor vechi second-hand, reducând marjele pentru furnizorii care dețin astfel de stocuri. În special în revânzarea vehiculelor electrice, regulile și documentele privind reciclarea ar putea crea blocaje sau costuri suplimentare, reducând prețurile din cauza incertitudinilor privind starea bateriei.

Schimbare structurală

Pe termen lung, noul cadru privind vehiculele ajunse la sfârşitul duratei lor de viaţă face parte dintr-o schimbare structurală care va afecta întreaga industrie de revânzare și, în general, industria auto, prin trecerea către vehicule circulare.

Câștigătorii acestei schimbări vor fi revânzătorii care sunt capabili digital, certificați și pregătiți să se integreze cu producătorii de echipamente originale (OEM) în ceea ce privește reciclarea componentelor.

 

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

DKV Mobility lansează noul aparat de taxare 4G

 

Opel Grandland Electric AWD, tracțiune integrală electrică

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Volkswagen
Analize de piațăIndustrie auto

Prognoze sumbre pentru cei trei giganți auto germani – Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz

Piața auto germană, cândva un simbol al preciziei, prestigiului și puterii tehnologice,...

Industrie autoJuridic

Noul standard EURO 6e-bis. Pentru hibridele plug-in, emisiile de CO2 cresc, în medie, cu 200%

Sfârșitul anului 2025 se apropie și, odată cu el, obligația producătorilor auto...

industria auto
Analize de piațăIndustrie auto

Industria auto europeană se pregătește pentru o redresare treptată. Estimări pentru 2026

După un 2025 dificil, marcat de mai multe avertismente privind scăderea profitului...

inundații
Auto rulate

Cum se recunosc mașinile second-hand avariate de inundații

În fiecare an inundațiile provoacă pagube semnificative în Europa, ploile abundente și...