Potrivit unei analize realizate de Asociaţia Europeană a Producătorilor Auto – ACEA, în statele membre UE unde nivelul PIB/locuitor este sub 29.000 de euro, cota de piaţă a maşinilor electrice este mai mică de 1%.
În 2018, maşinile electrice au avut o pondere de 2% în înmatriculările vehiculelor noi înregistrate în Uniunea Europeană. Cu toate acestea, în jumătate dintre statele membre, cota de piaţă este mai mică de 1%.
„Toate ţările cu o cotă de piaţă a maşinilor electrice mai mică de 1% au un nivel al PIB/locuitor sub 29.000 de euro, adică noile state membre din Europa Centrală şi de Est, dar şi Spania, Italia şi Grecia. La polul opus, o cotă de piaţă de peste 3,5% este înregistrată în ţările unde nivelul PIB/locuitor este mai mare de 42.000 de euro”, se arată în documentul ACEA.
PIB-ul pe locuitor este un indicator derivat pentru evaluarea dimesiunii globale a unei economii, fiind utilizat drept instrument de comparare a nivelurilor de trai în Uniunea Europeană.
Analiza ACEA relevă că Norvegia (ţară non UE), aflată pe primul loc din punctul de vedere al cotei de piaţă pentru maşini electrice în Europa, este o excepţie, şi nu ar trebui considerată o referinţă în domeniu.
„Mulţi consideră piaţa norvegiană drept un punct de referinţă. Dar, la fel ca şi PIB-ul său pe locuitor de 73.200 de euro, mai mult decât dublul mediei UE (30.600 de euro), cota Norvegiei pentru maşini electrice, de 49,1%, reprezintă o excepţie în Europa. Statele care se află pe locurile doi şi trei, Suedia (8%) şi Olanda (6,7%), au unele dintre cele mai mari PIB-uri/locuitor din UE, dar cote de piaţă ale vehiculelor electrice mult mai reduse”, explică ACEA.
La polul opus, în Letonia, au fost vândute anul trecut doar 93 de maşini electrice, cele mai scăzute livrări din UE, însă piaţa cu cea mai scăzută pondere pe acest segment de vehicule este Polonia, cu 0,2%.
Diferenţele între cotele de piaţă nu se înregistrează doar între statele aflate în vestul şi estul Europei, ci şi între cele aflate pe axa Nord-Sud, în condiţiile în care ponderea vehiculelor electrice în Grecia este de 0,3%, iar în Italia, de 0,5%, mult inferioară celei din Suedia şi Olanda.
Cota de piaţă a maşinilor electrice şi PIB/locuitor în Europa
Datele cuprind ţările UE, Norvegia şi Elveţia.
Ţara | Cota de piaţă | PIB/locuitor |
Austria | 2,5% | 43.600 euro |
Belgia | 2,4% | 39.600 euro |
Bulgaria | 0,6% | 8.100 euro |
Croaţia | n.a. | 13.000 euro |
Cipru | n.a. | 23.500 euro |
Republica Cehă | 0,4% | 20.500 euro |
Danemarca | 2,1% | 54.500 euro |
Elveţia | 3,2% | 74.300 euro |
Estonia | 0,5% | 18.800 euro |
Finlanda | 4,7% | 42.200 euro |
Franţa | 2,1% | 36.200 euro |
Germania | 2,0% | 41.000 euro |
Grecia | 0,3% | 17.100 euro |
Irlanda | 1,6% | 63.400 euro |
Italia | 0,5% | 29.000 euro |
Letonia | 0,6% | 14.900 euro |
Lituania | 0,4% | 15.900 euro |
Luxemburg | n.a. | 96.100 euro |
Malta | n.a. | 27.200 euro |
Marea Britanie | 2,5% | 37.600 euro |
Norvegia | 49,1% | 73.200 euro |
Olanda | 6,7% | 44.600 euro |
Polonia | 0,2% | 12.900 euro |
Portugalia | 3,4% | 19.500 euro |
Romania | 0,5% | 10.800 euro |
Slovacia | 0,3% | 16.600 euro |
Slovenia | 0,9% | 22.400 euro |
Spania | 0,9% | 26.200 euro |
Suedia | 8% | 47.900 euro |
Ungaria | 1,5% | 14.200 euro |
Sursa: ACEA
Poate părea surprinzător, însă România, cu un nivel de 0,5%, nu se află printre ultimele
5 ţări cu cele mai reduse cote de piaţă, deşi PIB/locuitor este de numai 10.800 de euro.
Top 5 state cu cele mai reduse cote de piaţă
- Polonia – 0,2%; 1.324 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 12.900 euro)
- Slovacia – 0,3%; 293 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 16.600 euro)
- Grecia – 0,3%; 315 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 17.100 euro)
- Republica Cehă; 0,4%, cu 981 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 20.500 euro)
- Lituania – 0,4%; 143 maşini electrice vândute în 2018 (PIB/loc. – 15.900 euro)
Ponderea maşinilor electrice în Top 5 pieţe auto europene
- Germania – 67.658 maşini electrice; 2% din 3,4 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 41.000 euro)
- Marea Britanie – 59.947 electrice; 2,5% din 2,4 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc – 37.600 euro)
- Franţa – 45.623 electrice; 2,1% din cele 2,2 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 36.200 euro)
- Italia – 9.731 maşini electrice; 0,5% din 1,9 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 29.000 euro)
- Spania – 11.810 maşini electrice; 0,9% din 1,3 mil. autoturisme vândute în 2018 (PIB/loc. – 26.200 euro)
ACEA cere stimulente din partea tuturor statelor
Instituţiile UE au aprobat recent noua reglementare privind emisiile de CO2 pentru autoturisme, stabilind obiective de reducere cu 15% şi 37,5% pentru anii 2025 şi, respectiv, 2030. Aceste obiective vor fi aplicate de la nivelul de 95g CO2 / km în 2021, stabilit în anul 2013.
În acest context, reprezentanţii ACEA spun că vânzările de maşini electrice şi alte vehicule cu propulsie alternativă vor trebui să crească puternic dacă aceste obiective privind emisiile de CO2 trebuie realizate.
„Pe lângă investiţiile în infrastructura de alimentare a vehiculelor electrice, guvernele statelor membre UE trebuie să introducă stimulente semnificative şi durabile pentru a încuraja mai mulţi consumatori să treacă la maşini cu propulsie electrică”, explică secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert. Oamenii din întreaga UE ar trebui să aibă posibilitatea de a lua în considerare achiziţionarea unui vehicul electric – indiferent de ţara în care trăiesc – la nord sau la sud, la est sau la vest. Disponibilitatea celor mai recente tehnologii cu emisii scăzute şi cu emisii zero trebuie să fie abordată de guverne în mod prioritar”, a subliniat acesta.
Deşi măsurile fiscale pentru a stimula vânzările de maşini electrice sunt prezente în aproape toate statele UE, natura şi valoarea monetară a acestor beneficii variază foarte mult.
Potrivit ACEA, în timp ce majoritatea ţărilor acordă simple reduceri sau scutiri de taxe pentru autoturismele electrice, doar 12 state membre ale UE oferă prime sau bonusuri cumpărătorilor acestor vehicule. Acestea sunt Austria, Belgia, Finlanda, Franţa, Germania, Irlanda, Italia, România, Slovenia, Spania, Suedia şi Marea Britanie.
CITEŞTE ŞI:
Rabla. Peste 400 de vehicule pentru companii şi instituţii
La frontiera cu Ucraina, Vama Racovat ramane inchisa. Explicatia Finantelor
Autostrada Unirii. Se pregateste licitatia pentru sectiunea Targu Mures – Targu Neamt
Comentați?