Advertisement

Home Transporturi Neoprotecţionism în transporturile rutiere europene

Neoprotecţionism în transporturile rutiere europene

Franţa a aprobat în data de 9 aprilie 2016 salariul minim de 9,61euro/oră, cu aplicare din 1 iulie 2016, pentru lucrătorii detaşaţi. Valoarea acestuia este mai mare decât în Germania, de 8,5 euro/oră.

Actul legislativ impune ca şoferii străini care muncesc în Franţa să fie plătiţi conform salariului minim francez care se ridică la 9,61 euro brut pe oră – urmare unei cereri formulate de companiile franceze care raportează concurenţa considerată neloială de ţările din Europa de Est.

Legea Macron se aplică atât companiilor de transport marfă, cât şi companiilor de transport călători, pentru şoferii detaşaţi în Franţa, legea fiind similară cu cea deja intrată în vigoare în Germania (MiLoG).

Conform interpretării IRU, noile dispoziţii sunt aplicabile cabotajului, transporturilor bilaterale intracomunitare cu ţara de destinaţie/plecare Franţa, în timp ce operaţiunile de tranzit sunt exceptate.

În acest moment, nu este clar dacă noua lege se aplică tuturor operaţiunilor de cabotaj şi bilaterale de transport pe teritoriul francez, indiferent de condiţionalitatea privind contractul direct aşa cum prevede Directiva privind detaşarea lucrătorilor.

Transportatorii din Franţa şi autorităţile franceze doresc să elimine complet orice competiţie externă în domeniul transporturilor rutiere pe teritoriul Franţei, spre şi dinspre Franţa către alte ţări”, spun reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR.

Potrivit acestora, UNTRR urmează să verifice cu autorităţile franceze dacă noile obligaţii se aplică în momentul în care operatorul traversează frontiera franceză (aşa cum este prevăzut şi în interpretarea extensivă a Directivei privind detaşarea lucrătorilor de către Germania) sau în cazul în care trebuie să existe un contract direct între compania de transport şi clientul său.

Conform legii salariului minim din Franţa, şoferul detaşat are dreptul la salariul minim francez şi la alte elemente, în conformitate cu articolul 3 din Directiva 96/71/CE.

UNTRR reaminteşte şi alte măsuri luate de Franţa în ultimii ani:

  • începând cu iulie 2014 Franţa a interzis efectuarea perioadei de repaus săptămânal normale în cabina vehiculului, deşi nu există spaţii de parcare şi cazare corespunzătoare şi suficiente, de cele mai mult ori camioanele din Europa de Est sunt vandalizate în parcări, iar şoferii ajung să plătească cazarea la hotel, dar să stea lângă camioane să le păzească
  • începând cu 2015 deşi nu au fost publicate niciodată norme de aplicare, autorităţile au început să amendeze transportatorii străini în baza diferitelor interpretări ale legislaţiei muncii şi de transport din Franţa.
  • începând cu 2016, Franţa trimite o singură dată toate amenzile de circulaţie din anul 2015. Nu trimite fiecare amendă după constatarea abaterilor, ci aşteaptă acumularea de-a lungul întregului an, ceea ce confirmă că Franţa nu este interesată de creşterea siguranţei rutiere, ci de aplicarea unui număr cât mai mare de amenzi.
  • începând cu 2016 Franţa amendeaza cu 15.000 euro conducerea in echipaj. Una din primele amenzi fiind aplicată unei firme olandeze.

„Astăzi, autoritatile franceze fac jocul transportatorilor francezi şi îi protejează de competiţia externă, în realitate le reduce competitivitatea, iar în scurt timp transportatorii rutieri de mărfuri din Franţa se vor canibaliza între ei, aşa cum taxiurile din Franţa apelează la autorităţi să îi protejeze de aplicaţii informatice cu impact în transportul local de pasageri”, afirmă reprezentanţii UNTRR.

Aceştia mai spun că UNTRR va continua demersurile la nivel naţional şi european în vederea clarificării de urgenţă a aplicării acestor reglementări naţionale din Germania şi Franţa, în scopul de a furniza transportatorilor români informaţiile de care au nevoie în vederea evitării amenzilor deosebit de ridicate aplicabile în aceste ţări.

În acelaşi timp, UNTRR va continua să susţină că aceste reglementări naţionale ale unor State Membre precum Germania şi Franţa reprezintă măsuri protecţioniste orientate împotriva competitorilor din Estul Europei, pe care le considerăm inacceptabile la nivelul Uniunii Europene, având în vedere că afectează valorile fundamentale ale acesteia, precum libera circulaţie a serviciilor.

„Avertizăm că aplicarea unor astfel de măsuri împinge Europa pe un drum al neoprotecţionismului care în final îi va afecta competitivitatea sa de ansamblu în faţa altor competitori globali”, conchid reprezentanţii UNTRR.

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Exporturile
FinanciarTransporturi

Creștere de 4,6% pentru exporturile de mijloace de transport în 2024

Exporturile de mașini și echipamente pentru transport au crescut, în 2024, cu...

Schengen
Transporturi

Aderarea la Schengen: Cum economisește România 53 mil. euro și reduce 95.000 de tone de CO₂ în fiecare an

Aderarea României la Spațiul Schengen cu granițele terestre reprezintă, pe lângă o...

afacerile din transporturi
BusinessTransporturi

Afacerile din transporturi, în scădere cu 7,6% în primele 11 luni din 2024

În primele 11 luni din 2024, faţă de perioada corespunzătoare din 2023,...

Transporturi

Ghid complet despre trailere: tipuri, utilizări și avantaje

Trailerele sunt vehicule ce joacă un rol esențial în transportul de bunuri,...