Poluarea produsă de navele de croazieră în jurul porturilor a depășit cu mult nivelul pre-pandemic și, în pofida introducerii de către ONU, în 2020, a unui plafon pentru emisiile de sulf, cele 218 nave de croazieră din Europa au emis, anul trecut, la fel de mulți oxizi de sulf (SOx) ca 1 miliard de mașini, arată un studiu realizat de organizația non-guvernamentală Transport & Environment (T&E).
Datele T&E arată că, în portul Veneției, poluanții au scăzut cu 80% după ce autoritățile locale au interzis acostarea navelor de croazieră mari.
„Pandemia a oferit un răgaz orașelor-port, dar acum s-a încheiat. Croazierele au revenit, iar punctele de interes turistic, precum Barcelona și Atena, sunt din nou sufocate de poluarea toxică a aerului. Veneția a arătat că o combatere a poluării provenită de la navelor de croazieră este posibilă, dar interdicțiile nu sunt singura cale. Porturile pot reduce semnificativ nivelurile de poluare, forțând navele să se conecteze la electricitatea din port, în loc să-și pornească motoarele și să sprijine adoptarea combustibililor cu emisii zero”, spune Constance Dijkstra, activist de transport maritim în cadrul T&E.
Comparativ cu 2019, numărul navelor de croazieră, timpul petrecut de acestea în porturi și combustibilul pe care l-au consumat au crescut cu aproximativ 25%. Acest lucru a dus la o majorare cu 9% a emisiilor de SOx, cu 18% a emisiilor de NOx și cu 25% a emisiilor de PM2,5.
Navele de croazieră au poluat mai mult decât toate mașinile care circulau prin orașele-port
Anul trecut, Barcelona a fost cel mai poluat port din Europa, urmat de Civitavecchia, un port de coastă la nord-vest de Roma și de portul atenian Pireu.
În Barcelona, navele de croazieră au emis de aproape trei ori mai mult SOx decât toate autovehiculele din oraș. Limitele SOx pentru mașini în Europa sunt de 100 de ori mai stricte decât cele pentru nave.
Veneția, pe de altă parte, și-a îmbunătățit semnificativ calitatea aerului. Devenit cel mai poluat port de croazieră în 2019, orașul s-a clasat anul trecut pe locul 41, în urma interdicției de acostare a navelor mari de croazieră, introdusă în 2021, ceea ce a dus la o scădere cu 80% a emisiilor de SOx.
Cele mai poluate porturi din Europa
Totuși, acest lucru nu a împiedicat Italia să depășească Spania ca țara cea mai poluată din Europa de navele de croazieră. Deși Mediterana suportă cea mai mare parte a poluării, Norvegia a ocupat locul patru în clasament și chiar a avut cel mai mare trafic de croazieră, deși cu nave mai mici.
Cel mai poluant operator de nave de croazieră a fost compania MSC Cruises – ale cărei vapoare au emis aproape la fel de mult SOx ca toate vehiculele de pasageri din Europa.
Mulți operatori de croazieră, precum MSC, investesc în utilizarea gaze naturale, de exemplu GNL, ca o alternativă mai curată. Până în acest an, peste 40% dintre navele de croazieră comandate erau alimentate cu GNL. Potrivit T&E, aceste nave sunt mai bune în ceea ce privește poluarea aerului, dar sunt extrem de dăunătoare din punct de vedere climatic, din cauza scurgerilor de metan din motoare – un gaz care încălzește atmosfera de peste 80 de ori mai mult decât CO2.
„Trecerea de la petrol la gaze este ca și cum ai schimba fumatul cu alcool. Poate ajuta industria navelor de croazieră să reducă poluarea aerului, dar este îngrozitor din perspectiva climatică”, a avertizat Constance Dijkstra.
CITEȘTE ȘI:
Renault a livrat o flotă de 110 vehicule Master destinate transportului elevilor din mediul rural
Comentați?