Initiațiva celor Trei Mări I3M este o platformă politică lansată în 2015, al cărei scop constă în susținerea unei mai bune cooperări și interconectări a economiilor statelor situate între cele trei mări – Adriatică, Baltică și Neagră, în domenii precum energia, transporturile, telecomunicațiile și protecția mediului.
I3M reunește state membre ale Uniunii Europene – Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia, Slovenia, Ungaria și Grecia, care, din 6 septembrie 2023, a devenit cel de-al 13-lea membru. Totodată, Ucraina și Republica Moldova au devenit state asociate.
În cadrul summit-ului Initiațiva celor Trei Mări, desfășurat la București în perioad a 6 – 7 septembrie, a fost
susținută dezvoltarea unor proiecte majore cu scopul de a întări și îmbunătăți accesul, mobilitatea și transportul, prin realizarea unei noi axe de legătură rutieră și feroviară.
Proiecte de infrastructură de transport care au fost analizate sunt:
– Coridorul multimodal nord – sud (rutier și feroviar – cu ecartamentul standard + conexiuni navale) ce va conecta Marea Neagră cu Marea Baltică de la Constanța – București – Ploiești – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret – Cernăuți – Liov – Portul Gdansk, cu o posibilă ramificație spre Kiev;
– Coridorul multimodal pe ruta Mariupol – Odessa – Ismail – Reni – Galați – Brăila – Isaccea – Tulcea – Constanța – Mangalia – Burgas, utilizând noul pod suspendat peste Dunăre din zona Brăila/Galați – Tulcea
– Via Carpatia – o rețea de autostrăzi de 8.800 km lungime, ce va face legătura între Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee, iar pe teritoriul României va avea 1.200 km lungime și două direcții:
- spre portul Constanța, pe ruta Borș – Constanța
- spre frontiera româno-bulgară la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Borș –
Calafat.
În Via Carpatia sunt incluse și sectoarele de drum de mare viteză Oradea – Arad și Lugoj-Calafat.
De asemenea, prin utilizarea duală a Infrastructurii civile și militare, va facilita transportul rapid pe flancul estic al trupelor aliate.
– Rail2Sea – proiect în domeniul feroviar, care va asigura conexiuni noi între frontiera vestică și Portul Constanța (Calea Ferată Cluj- Episcopia Bihor și Brașov-Sighișoara), dar și pe traseul sudic (Calea Ferată Arad- Timișoara- Caransebeș-Craiova- Calafat).
Tot la summitul I3M de la București s-a mai discutat și despre dezvoltarea unei infrastructuri eficiente de graniță, care cuprinde 14 puncte de frontieră ale României cu Ucraina și construirea unor poduri noi peste Prut pe relația cu Republica Moldova
Mai mult, a fost analizat și Intercoridorul Pașcani – Iași – Odessa, care va conecta Republica Moldova cu Europa Centrală prin România și a fost prezentată strategia Ministerului român al Transporturilor pentru finalizarea rețelei TEN-T Core până în 2030, din care fac parte Autostrada Unirii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni) și Autostrada Moldovei A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – ) Suceava – Siret.
CITEȘTE ȘI:
Renault a livrat o flotă de 110 vehicule Master destinate transportului elevilor din mediul rural
Pasajul Doamna Ghica a fost deschis circulației. Lucrările au durat 4 ani
Comentați?