Moţiunea simplă iniţiată de PNL şi USR pe tema infrastructurii de transport a fost respinsă miercuri de plenul Camerei Deputaţilor, cu 104 voturi „pentru”, 155 „împotrivă” şi şase abţineri.
Deputaţii PNL şi USR i-au solicitat premierului Mihai Tudose, prin moţiunea intitulată „Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD. Deziluzie, demagogie şi descurajare”, să-l demită pe ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, şi luarea unor măsuri în acest domeniu.
Potrivit semnatarilor moţiunii, Răzvan Cuc „a sufocat” un minister care avea nevoie de o viziune, a blocat investiţiile în infrastructura de transport de care ţara avea nevoie, autostrăzi, căi ferate, aeriene, navigabile.
Transportul rutier
În prezent, România însumează doar 747 km de autostradă, cu 70 de km mai mult decât Bulgaria şi cu 600 km mai puţin decât Ungaria sau Polonia. În 1992, în ţară erau construiţi mai puţin de 200 km de autostradă (când au fost de fapt realizaţi?). Tot atât avea şi China. Azi noi avem aproximativ 750 de km, iar China, peste 91.000 km.
Transportul feroviar
Lungimea căilor ferate este de 11.000 km, a opta din Europa, dar în România se circulă cu o viteză medie de 30 km/oră, precum în perioada interbelică. Cauza? Lipsa de investiţii în infrastructura de transport feroviar şi gradul redus de electrificare a liniilor, de numai 37% faţă de o medie europeană de 60%.
Transportul maritim
În 1990, România totaliza 311 nave de transport maritim şi alte 80 în diverse stadii de construcţie. Eram a patra flotă comercială a Europei. Azi nu mai avem nicio navă sub pavilion românesc.
Transportul fluvial
În ceea ce priveşte transportul fluvial pe Dunăre, situat la un nivel de 25 milioane tone mărfuri, acesta este în continuă scădere, în condiţiile în care în 2010, se înregistrau 32 milioane tone transportate. Cauza? Lipsa investiţiilor în dragare şi amenajare a şenalului navigabil. În lunile de vară adâncimea apei scade la 1 metru
faţă de 2,5 metri adâncime minimă conform reglementărilor internaţionale.
Transportul aerian
Tarom, o companie identitară României, înregistrează sute de milioane de lei pierdere în fiecare an şi o pierdere semnificativă a cotei de piaţă. Din 15 milioane pasageri înregistraţi în 2016, Tarom a trasportat doar 2,5 milioane faţă de 5,5 milioane pasageri pe Wizzair sau 3,5 milioane pe Blue Air. Cauza? Lipsa investiţiilor, managementul păgubos şi cedarea unor rute profitabile.
Comentați?