Advertisement

SUV
Home Piaţa auto Analize de piață Mașinile noi cresc în lățime cu 1 cm la fiecare doi ani. Studiu Transport & Environment

Mașinile noi cresc în lățime cu 1 cm la fiecare doi ani. Studiu Transport & Environment

În medie, mașinile noi din Europa cresc în lățime cu 1 cm la fiecare doi an, potrivit unui studiu realizat de organizația Transport & Environment (T&E), care subliniază că tendința va continua pe fondul vânzărilor în creștere de SUV-uri.

T&E avertizează că aproximativ jumătate din mașinile noi vândute sunt deja prea late pentru spațiul minim din parcările publice existente în multe țări.

Potrivit organizației, Parisul ar putea fi prima capitală europeană care va aborda această tendință dacă cetățenii vor susține tarife mai mari de parcare pentru SUV-uri, în cadrul unui referendum ce va organizat în data de 4 februare 2024.

Studiul T&E arată că lățimea medie a mașinilor noi a crescut la 180,3 cm în prima jumătate a anului 2023, față de 177,8 cm în 2018. Pentru a ajunge la această concluzie, organizația a comparat primele 100 de mașini vândute în 2018 cu primele 100 din prima jumătate a anului trecut.

De altfel, și datele compilate de International Council on Clean Transportation (ICCT) arată că o tendință similară a vut loc în perioada 2001 – 2020, când lățimea medie a mașinii în UE a crescut de la 170,5 cm la 180,2 cm.

Potrivit reglementărilor UE, lățimea maximă impusă pentru autoturisme este de 255 cm, similară cu aceea pentru autobuze și camioane. Cu excepția cazului în care limita UE de lățime pentru mașini nu este revizuită și administrațiile municipale nu impun tarife de parcare mai mari, SUV-urile și pick-up-urile mari vor continua să se extindă până la limita pentru camioane, se mai arată în studiul T&E .

„Mașinile au crescut în dimensiuni de zeci de ani și această tendință va continua până când vom stabili o limită mai strictă. În prezent, legea permite ca autoturismele noi să fie la fel de late ca și camioanele. drept rezultat, au apărut SUV-uriși pick-up-uri mari, în stil american, care parchează pe străzile noastre și pun în pericol pietonii, bicicliștii și toți ceilalți participanți din trafic”, arată James Nix, Vehicles Policy Manager la T&E

Dintre primele 100 de modele din 2023, 52% dintre vehiculele vândute erau prea late pentru spațiul minim de parcare (180 cm) disponibil pe străzile din orașele mari, precum Londra, Paris și Roma, mai arată cercetarea. Aceste spații abia fac față chiar și pentru o mașină nouă obișnuită (180 cm lățime), în timp ce SUV-urile mari de lux nu mai încap deloc. Măsurând în lățime aproximativ 200 cm, SUV-urile mari de lux lasă prea puțin spațiu pentru ca ocupanții mașinii să intre și să coboare din vehicule și în spațiile din parcările amenajate în afara străzilor (240 cm).

Potrivit T&E, creșterea în dimensiuni este foarte pronunțată în rândul SUV-urilor mari de lux, precum Land Rover Defender și Mercedes X5, care au crescut în doar șase ani cu 20,6 cm și, respectiv, 6 cm. În 2023, Volvo EX90 a crescut cu 4,1 cm.

”Tendința către vehicule mai late reduce spațiul rutier disponibil pentru alte vehicule și pentru bicicliști, în timp ce mașinile parcate pătrund în continuare pe aleile pietonale. Design-urile mai late au permis, de asemenea, să crească și mai mult înălțimea vehiculelor, în pofida datelor privind accidentele care arată că o creștere cu 10 cm a înălțimii fronturilor vehiculelor implică un risc cu 30% mai mare de deces în coliziunile cu pietonii și bicicliștii”, mai arată analiza T&E.

Mai multe orașe europene au introdus deja reguli de parcare mai restrictive pentru SUV- uri. De exemplu, în Lyon, taxele de parcare cresc în funcție de dimensiunea vehiculelor. Astfel pentru SUV-uri se plătește o taxă mai mare cu 15 euro față de o mașină de clasă medie și cu 30 de euro mai mult decât pentru un autoturism electric. Totodată, Asociația orașelor germane sprijină introducerea unor tarife de parcare mai mari în funcție de dimensiunea vehiculului.

Orașul Paris este cel mai recent și cel mai mare oraș european care a abordat tendința mașinilor mai mari și a chemat cetățenii să voteze dacă taxele de parcare ar trebui să fie triplate pentru mașinile deosebit de mari, la 18 euro/oră în cartierele centrale și la 12 euro/oră în celelalte zone. Un sondaj recent realizat de Clean Cities Campaign a constatat că aproximativ două treimi dintre parizieni sunt în favoarea taxelor de parcare mai mari pentru vehiculele mari, grele și poluante. Dacă vor fi aprobate, noile măsuri din capitala Franței ar crea un precedent important pentru multe alte orașe europene care iau în considerare schimbări similare.

T&E consideră că decidenții din UE ar trebui să impună o revizuire a lățimii maxime a mașinilor noi atunci când vor actualiza legislația în lunile următoare. Comisia de transport a Parlamentului UE urmează să voteze, în februarie, un amendament la Directiva privind greutatea și dimensiunile vehiculelor, care ar impune o revizuire a lățimii maxime pentru mașinile noi. Clauza de revizuire nu ar specifica noi limite, dar ar cere Comisiei UE să examineze problema.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Reconstrucţia Planşeului Unirii va fi finalizată în 2027. Lucrările se vor realiza pe porţiuni

ACAROM: În 2023, s-a înregistrat un nou record pentru producția de vehicule din România

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MAE
Siguranţă rutieră

MAE: Recomandări privind trecerea frontierelor bulgare pentru perioada 20 iulie – 15 septembrie

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care intenţionează să călătorească în...

Autostrada A3
Siguranţă rutieră

Trafic închis pe Autostrada A3, în perioada 18-19 iulie. Rutele alternative

Centrul INFOTRAFIC din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române informează că în...

electrice
Analize de piață

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un...

Jocurile Olimpice
Analize de piață

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. ToyotaMotor este partener exclusiv

Prin intermediul Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice și Paralimpice (COJOP) de...