Advertisement

electrice
Home Piaţa auto Analize de piață Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un scor de 46 de puncte, în creștere cu 7 puncte comparativ cu anul trecut, potrivit studiului EV Charging Index 2024, realizat de compania de consultanță Roland Berger. Potrivit analizei, creșterea notei a avut loc pe fondul îmbunătățirii semnificative a satisfacției șoferilor în ceea ce privește experiența de încărcare. Cu toate acestea, notează autorii studiului, este nevoie în continuare de o puternică de dezvoltare a infrastructurii publice de încărcare pentru a spori suficiența, împreună cu o creștere mai rapidă a adoptării vehiculelor electrice pentru a se atinge pe deplin potențialul României în domeniul mobilității electrice

Ediția din 2024 a studiului EV Charging Index a analizat 32 de piețe din cinci regiuni – Europa, China, America, Orientul Mijlociu și Asia, iar scorurile au fost acordate în funcție de 31 de indicatori. Studiul s-a bazat pe interviuri din industrie, cercetări primare și un sondaj cu peste 15.800 de participanți, realizat în trimestrul al doilea din acest an. Cercetarea s-a concentrat pe patru domenii principale: penetrarea vehiculelor electrice, politica în domeniu, infrastructura și dinamica pieței.

La nivel global, cele mai mari scoruri au fost înregistrate de China (82 de puncte), SUA (70 de puncte), Germania (70 de puncte), Țările de Jos (69 de puncte), Marea Britanie (69 de puncte) și Franța (69 de puncte).

Notele obținute de statele europene

electrice

 

În România, creștere continuă în adoptarea mașinilor electrice

Potrivit studiului, piața de vehicule electrice din România și-a continuat creșterea, deși mai lent decât în anii precedenți. Anul 2023 s-a încheiat impresionant, cu peste 15.000 de vehicule complet electrice noi înmatriculate, cu aproximativ o treime mai mult decât în ​​2022. Subvențiile au rămas un factor cheie, în timp ce concurența pe piață a crescut: din 2022, a existat o diversificare notabilă a modelelor complet electrice (BEV) și a celor hibride plug-in (PHEV), reprezentând aproximativ 40% dintre modelele de autoturisme noi vândute pe piața locală.

Deși rata de adoptare a mașinilor electrice a avut o dinamică redusă, România și-a menținut supremația în adoptarea de vehicule electrice în Europa Centrală și de Est, scorul său fiind doar puțin mai scăzut decât media UE.

electrice

 

Infrastructura de încărcare a României a înregistrat o creștere anuală de 50% a numărului de locații de încărcare. Raportul vehicul-punct de încărcare public este de 14,2, puțin mai bun decât mediile europene și globale, deși s-a deteriorat față de 2022. România a înregistrat o penetrare puternică a infrastructurii de încărcare rapidă, care este dublă față de media europeană. Scăderea ușoară față de 2022 a fost determinată în mare măsură de punerea în funcțiune a numeroase puncte de încărcare AC (curent alternativ) finanțate prin programul guvernamental Electric Up.

Infrastructura de încărcare publică în Europa

electrice

Satisfacție ridicată a șoferilor privind experiența de încărcare

România se numără printre țările europene cu cele mai înalte niveluri de satisfacție pentru experiența de încărcare, aproximativ 87% dintre proprietarii de vehicule electrice constatând o încărcare publică mai ușoară în ultimele șase luni.

satisfactie

Cu toate acestea, au fost menționate frecvent două domenii cheie care ar trebui îmbunătățite:
dimensiunea infrastructurii publice de încărcare (57% dintre proprietarii de vehicule electrice
o consideră insuficientă)
viteza de încărcare publică, deși aceasta s-a îmbunătățit față de anul trecut.

”Deținătorii de vehicule electrice din România sunt din ce în ce mai mulțumiți de experiența generală de încărcare. Cu toate acestea, există încă loc de îmbunătățire a suficienței încărcării publice și a disponibilității încărcării rapide”, arată Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România.

Lansarea continuă a huburilor de încărcare de mare viteză de 150 kW a contribuit și mai mult la abordarea cererii în creștere pentru încărcare rapidă și eficientă.

Ponderea stațiilor publice de încărcare DC în Europa

dc

Încărcarea publică este mai populară în România decât în ​​alte părți din Europa. Această tendință se aliniază cu penetrarea ușor mai scăzută a infrastructurii de încărcare în locuințele din țară față de piața europeană.

Piața mobilității electrice va continua să se maturizeze în 2024

Peisajul din România al mobilității electrice este pregătit pentru evoluții interesante în 2024, notează consultanții Roland berger. O schimbare semnificativă este reducerea la jumătate a subvențiilor guvernamentale pentru vehiculele electrice, de la 10.000 euro la aproximativ 5.000 euro. Deși această reducere indică o trecere către o piață care se susține singură, analiștii se așteaptă la o încetinire temporară a cererii de vehicule electrice, așa cum demonstrează ritmul de creștere mai scăzut al vânzărilor de vehicule electrice în primele cinci luni ale anului.

Rata de penetrare a vânzărilor de mașini electrice (grafic stânga) și ritmul de creștere al vânzărilor de mașini electrice (grafic dreapta)

vanzari

În schimb, infrastructura publică de încărcare rămâne dinamică, condusă de inițiative publice și private ambițioase. Pe măsură ce 2026 se apropie, România trebuie să accelereze instalarea încărcătoarelor publice pentru a-și îndeplini obiectivul ambițios de aproximativ 30.000 de puncte. Sunt deja în derulare proiecte mari, precum cel al unui jucător cheie care asigură finanțare pentru peste 4.000 de puncte de încărcare (Eldrive, n.red.) și cel care vizează 1.000 de puncte până la sfârșitul anului 2024 (OMW Petrom, n.red.).

Numărul de mașini electrice la un punct de încărcare

Între timp, mai arată consultanții Roland Berger, piața vede primele semne de consolidare, după cum arată ultimele mișcări notabile, precum achiziția, la începutul anului 2024, a celui mai mare operator independent de puncte de încărcare de către un grup energetic lider (preluarea Renovatio de către OMW Petrom, n.red).

”Companiile își adaptează și serviciile pe măsură ce piața se maturizează, fapt evidențiat prin eliminarea treptată a serviciilor de încărcare gratuită la nivel național. Chiar și stațiile publice de încărcare municipale, cunoscute anterior pentru oferta lor gratuită, au trecut recent la un model cu plată, marcând un pas important în dezvoltarea unei infrastructuri de încărcare viabile din punct de vedere economic”, conchid autorii studiului EV Charging Index.

 

Sursa foto: Roland Berger

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

CNAIR pregătește lansarea licitațiilor pentru construcția Autostrăzii Paşcani – Suceava

 

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. Toyota, partener exclusiv

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

constructorii auto
Analize de piațăFlotă verde

Noile obiective de CO2 vor forța constructorii auto să vândă vehicule electrice mai ieftine?

Constructorii auto sunt între ciocan și nicovală. Pe de o parte, vânzările...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,35% în primele 8 luni din 2024

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au ajuns, în primele opt luni...

BYD
Analize de piață

Producătorul de mașini electrice BYD ar fi depășit deja Tesla la nivel global, potrivit ABI Research

Potrivit experților de la compania de cercetare ABI Research, meciul dintre chinezii...

vehicule electrice
Analize de piață

Care este noul segment al cumpărătorilor de vehicule electrice. Analiză BCG

Numărul potențialilor cumpărători de mașini de ultimă generație este în creștere, acești...