Iveco Magelys a trecut la Euro 6 cu un motor mai mic și și-a găsit echilibrul. Iveco Bus arată, prin acest vârf de lance, că are cărți bune în domeniul turismului. Este disponibil doar cu două axe și două lungimi. Aici, în testul cu versiunea mare, de 12,80 m.
La fel ca un vin bun – francez din naștere, cum se întâmplă la Annonay dar cu etichetă italiană – Iveco Magelys de la Iveco Bus îmbătrânește frumos, îmbunătățindu-se. El a apărut ca un spumant din 2007, ce aspira la înalta societate cu aere de GT, care a căutat să se interpună cu versiunea cu trei axe a lui HDH care a apărut la scurt timp după aceea. Dar, în primăvara lui 2011, din cauza retragerii gamei Domino, pentru a menține un segment de piață a fost introdusă varianta Magelys Pro. Înțelegem că piața a acceptat să primească un Irisbus – redevenit între timp Iveco Bus – dar i-a îndepărtat sufixul și a renunțat la veleitățile de apartenență la categoria premium (dacă numele tău nu este Setra, nu prea ai altă variantă).
O gamă cu două
Ultima repoziționare a coincis cu evoluția la Euro 6, care a venit cu o înlocuire a vechiului Cursor 10 de 450 CP, cu cel actual de 8,7 litri și 400 CP. Un downsizing care care nu primește note maxime și care exclude o versiune ulterioară mai mare, dedicată exclusiv pentru turism (o versiune de super-linie, mai bine-zis). Astfel, a apărut Magelys care se dovedește că în varianta de 12,8 metri să fie singura opțiune pe lângă cea de 12,2. Ca o curiozitate, randamentul motorului de pe predecesorul său nu oferea o putere mai mare și nu asigura nici o autonomie la fel de bună. Ei bine, cu toate că ajunge la limita de 18 tone, Magelys consumă cu 4,4 l în plus, rezultând o valoare decentă, luând în considerare și nevoia de aditiv puțin peste medie (din cauza că folosește doar un sistem SCR pe toate motoarele Iveco Euro 6). Poate s-ar descurca mai bine cu un raport de transmisie mai lung, deoarece la 100 km/h turația este de 1400 rpm; dar în detrimentul unei vivacități. Dar a surprins pozitiv: Cursor 9 pare cu mult mai mare decât cilindreea sa reală, nu fără discuții, în plus nu necesită tot timpul schimbări de trepte, nici chiar pe pantele de autostradă. În cazul de față trebuie să precizăm că vehiculul testat era echipat cu o transmsie automatizată As Tronic. Pe aceasta am cam acuza-o că schimbă lent treptele de viteze, fapt sesizabil mai ales atunci când vă grăbiți sau când vreți să depășiți la deal. În afară de asta, Magelys se comportă admirabil, ajutat și de ampatamentul lung, oferind o manevrabilitate convenabilă pe viraje, dar necesită ceva atenție în curbele strânse. Postul de conducere este destul de ergonomic deși oferă reglaje limitate pentru coloana de direcție. Iveco Magelys are un design plăcut al tabloului de bord, chiar dacă pare compus din mai multe componente separate.
Ambianță originală ca de obicei
Pasagerii sunt, de asemenea, bine primiți la bordul noului Iveco Magelys. În combinație cu panourile transparente, împreună cu trapele din sticlă de pe plafon, creează o luminozitate foarte bună pentru interior. Pentru confort, există un sistem de aer condiționat, cu patru evaporatoare pe lateralele plafonului, pentru a distribui uniform aerul. Dezavantajul este că se limitează policioarele pentru bagaje de deasupra pasagerilor, și afectează parțial vizibilitatea periferică. Vehiculul de test era dotat și cu lift pentru fotoliile rulante, în spatele axei din față, oferind astfel o poziție avansată, nediscriminatorie, pentru pasagerii cu mobilitate redusă. În multe cazuri, aceștia sunt, oarecum, discriminați fiind amplasați după jumătatea vehiculului. Dar acest avantaj se traduce și printr-o scădere a calelor de bagaje. Dacă la Iveco Magelys 12,8 aceasta nu este o mare problemă, la versiunea de 12 metri ar putea fi. Ieșirile de avarie sunt amplasate deasupra roților și sunt dotate cu balamale, care se deschid scoțând un cui de siguranță: moștenire a “bunicului” FR1 și a unor autobuze Renault. În rest, Magelys pare bine asamblat și finisat, iar zgomotul este amortizat eficient. Prețul de pornire este destul de bun pentru categoria sa, fiind estimat la de 250.000 euro.
Comentați?