Lovitură pentru samsarii de maşini diesel din Germania

Mai multe state europene, sufocate de importurile de maşini second hand, în special diesel, au cerut Consiliului Europei impunerea unor reglementări prin care aceste vehicule să fie "modernizate" înainte de a fi vândute peste graniţă.



piaţa auto

Concret, delegaţiile Bulgariei, Slovaciei şi Poloniei au cerut la ultima reuniune a Consiliului Europei impunerea unor standarde pentru vehiculele diesel second hand exportate de statele europene cu venituri medii ridicate. Una dintre aceste ţări este Germania, care a exportat anul trecut 239.541 de vehicule second-hand, cel mai mare nivel din ultimii 10 ani.

Delegaţiile bulgare, poloneze şi slovace au atras atenţia Consiliului Uniunii Europene asupra necesităţii adoptării de măsuri la nivelul UE şi pentru combaterea poluării aerului cauzată de importul de autoturisme uzate.

Reprezentanţii celor trei state au arătat că, în pofida măsurilor legislative adoptate la nivel naţional, continuă să crească numărul autoturismelor cu motoare cu ardere internă (în special diesel) importate din statele membre bogate, care au adoptat măsuri interne de restricţionare a circulaţiei acestora. Numărul oraşelor din Europa de Vest care adoptă interdicţii, restricţii sau impun taxe noi referitoare la circulaţia autovehiculelor cu ardere internă, inclusiv a celor cu motor diesel, este în continuă creştere. De exemplu, în Bulgaria, în perioada iulie 2017 – aprilie 2018, numărul total de autovehicule diesel, inclusiv cele noi şi cele uzate, a crescut cu 7%.

Potrivit însă delegaţiilor celor trei state, problema exporturilor de maşini diesel vechi nu poate fi soluţionată prin impunerea unei interdicţii directe asupra importului, deoarece ar aduce atingere principiilor fundamentale ale funcţionării Uniunii Europene şi, în special, a pieţei unice.

Ca atare, Bulgaria, Slovacia şi Polonia consideră că o abordare corectă presupune că acela care denaturează piaţa să-şi asume responsabilitatea pentru astfel de acţiuni. Aceasta înseamnă că statele membre care introduc interdicţii de circulaţie pentru autovehiculelor cu ardere internă, inclusiv a celor cu motor diesel, nu ar trebui să
poată exporta maşinile care nu sunt „modernizate” şi nu îndeplinesc anumite standarde. Dar pentru a fi operaţională, această responsabilitate trebuie stabilită la nivel supranaţional, european.

„Bulgaria, Polonia şi Slovacia ar dori să alerteze Consiliul, statele membre şi Comisia Europeană cu privire la gravitatea acestei probleme şi la necesitatea de a discuta şi de a lua măsuri, inclusiv legislative, pentru a rezolva problema la nivel european”, au subliniat reprezentanţii celor trei state.

Germania este unul dintre statele europene cu venituri medii ridicate care exportă maşini diesel de ocazie într-un ritm record, vânzările urcând cu 20% anul trecut.

Potrivit unui studiu realizat de Universitatea de Ştiinţe Aplicate din Wuerzburg-Schweinfurt, cele mai mari importuri din Germania au fost realizate de Italia şi Austria, România plasându-se pe locul 7 în topul ţărilor unde au ajuns maşinile vechi, cu 11.500 de automobile diesel second-hand. În acelaşi timp vânzările spre Croaţia şi Ucraina aproape s-au dublat, iar livrările către Franţa şi Spania au crescut cu peste 30%.

Scandalul Volkswagen şi temerea consumatorilor privind posibilele interdicţii de circulatie cu vehicule poluante au contribuit la o creştere fără precedent a vânzărilor de maşini diesel second hand din Germania către celelalte ţări europene.

De altfel, într-un interviu acordat publicaţiei germane Tagesspiegel, comisarul european pentru piaţă internă, Elzbieta Bienkowska, a avertizat că problema germană va deveni una europeană.

 

 

Adaugati comentariu