Piaţa de leasing financiar a crescut în 2015 cu 21% comparativ cu anul precedent, volumul nou finanţat urcând la 1,6 miliarde de euro. Din total, autoturismele şi vehiculele comerciale au însumat 76% din volumul împrumuturilor, echipamentele – 20%, iar imobiliarele, doar 2,7%.
La nivel de volume nou finanţate, vehiculele au înregistrat o creştere de 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Din punctul de vedere al finanţării pe categorii de vehicule, finanţarea autoturismelor menţine o pondere relativ constantă şi majoritară de 49% din totalul volumului nou finanţat în domeniul vehiculelor, urmată de finanţarea vehiculelor comerciale grele (38%) şi finanţarea vehiculelor comerciale uşoare (12%), precum şi a altor categorii de vehicule în proporţie de 1%.
Potrivit ALB, clienţii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finanţărilor, urmaţi de persoanele fizice (2%) şi de sectorul public (1%).
Majoritatea persoanelor juridice care apelează la leasing financiar ca sursă de finanţare a achiziţiilor necesare activităţii lor economice o reprezintă IMM-urile. Parteneriatul public-privat înscrie o pondere de doar 1%, indicând lipsa de apetit a autorităţilor publice pentru acest model de finanţare a proiectelor de investiţii la nivel naţional.
Durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (32%), urmată de 3-4 ani (24%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (12%), 1-2 ani (8%), 1 an (4%) şi 7-15 ani (3%). Perioada 7-15 ani este caracteristică finanţării sectorului imobiliar.
Cea mai mare cotă de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producătorilor cu 13% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 6%.
ALB reprezintă, conform statisticilor, 86% din piaţă de leasing financiar din România.
Comentați?