Leasing financiar. Top 10 beneficii pentru companii

Pe piaţa românească, leasingul financiar a devenit un produs clasic de finanţare a vehiculelor, multiplele avantaje pe care le aduce firmelor transformându-l în „cheia” potrivită pentru dezvoltarea afacerilor.



Piaţa de leasing financiar a fost caracterizată anul trecut de o performanţă foarte bună, atât la nivel de volume finanţate, cât şi ca dinamică, atingând o valoare estimată de peste 2 miliarde de euro.

Deşi evoluţia acestei pieţe este corelată într-o mai mare măsură cu apetitul pentru investiţii decât cu acela pentru consum, care a fost de fapt motorul creşterii economiei cu 7% în 2017, finanţatorii spun că reînnoirea flotelor prin leasing financiar a continuat şi, ceea ce este mai important, continuă.

“Companiile deţinătoare de flote au început reînnoirea parcului auto încă de acum 2 -3 ani, lucru observat în creşterea pieţei auto. Acest lucru s-a datorat vechimii parcului auto ce necesita reînnoire, precum şi nevoii managerilor de a-şi gestiona judicios cheltuielile neprevăzute cum ar fi cele cu reparaţiile, consumul de combustibil, cheltuielile cu asigurările si altele”, arată Oana Stoenescu, directorul de vânzări al Garanti Leasing.

Ca noţiune, leasingul reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, iar plăţile acestuia sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing. Finanţarea poate include şi gestiunea unor servicii care, în cazul creditului bancar, rămân în sarcina utilizatorului, precum asigurările RCA şi CASCO, înmatricularea ori alte servicii – contract de întretinere, asistenţă rutieră sau monitorizarea flotei.

Leasingul financiar mai este caracterizat şi de o serie de beneficii nemonetare, cum ar fi, de exemplu, flexibilitatea contractelor prin faptul că oferă utilizatorului opţiunea de închidere anticipată, posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale sau alternativa de a achiziţiona vehiculul la terminarea contractului.

Lista avantajelor nu se opreşte însă aici, finanţatorii enumerând mult, mult mai multe, pentru a dovedi că leasingul financiar permite un management eficient al lichidităţilor companiilor şi este accesibil pentru segmente largi de utilizatori.

Cum pot câştiga companiile de 2 ori

Pentru a evidenţia concret avantajele leasingului financiar în ceea ce priveşte reflectarea în costurile unei companii, directorul de vânzări al Garanti Leasing spune că, în primul rând, ar trebui realizată o comparaţie cu alte soluţii de finanţare,

 oana_stoenescu“Ar trebui să comparăm finanţarea prin leasing cu achiziţiile prin cash. În cazul în care compania alege să achiziţioneze o flotă prin leasing, lichidităţile acesteia pot fi folosite în activitatea curentă, astfel încât compania câştigă de două ori: o dată prin gestionarea judicioasă a costurilor cu flota şi, a doua oară, prin creşterea activităţii curente. În cazul în care comparăm leasingul cu achiziţia printr-un credit bancar, beneficiul leasingului financiar vine din faptul că banii aferenţi TVA-ului nu reprezintă finanţare, iar în acest fel costurile cu dobânda sunt mai mici comparativ cu creditul bancar. De asemenea, dosarul de finanţare prin leasing este analizat mult mai rapid”, punctează Oana Stoenescu, directorul de vânzări al Garanti Leasing.

Din punctul său de vedere, creşterea dobânzilor ROBOR, cu efect direct asupra costurilor finanţărilor, nu a afectat piaţa de leasing financiar. ”Deşi, în ultimul timp, rata dobânzii de finanţare în lei a crescut, piaţa nu a fost afectată, datorită faptului că majoritatea contractelor de leasing sunt finanţate în euro. În momentul în care piaţa internaţională va fi afectată, iar Euriborul va creşte, probabil vor exista efecte şi pentru leasing”, punctează Oana Stoenescu. Oricum, aceasta consideră că firmele finanţatoare de profil şi-au învăţat de mult lecţia crizei, încă din primul an după declanşarea acesteia, când finanţările noi au scăzut de la 5 miliarde de euro la numai 1,3 – 1,5 miliarde de euro. „În prezent, această piaţă se ridică la aproximativ 2 miliarde de euro. Practic, nu au fost creşteri spectaculoase nesusţinute de economie, astfel încât piaţa finanţărilor de leasing este una stabilă”, arată reprezentantul Garanti Leasing.

În ceea ce priveşte tipul vehiculelor, portofoliul companiei este unul echilibrat, o parte importantă a finanţărilor de anul trecut fiind destinată atât autoturismelor, cât şi vehiculelor comerciale. Iar printre acestea, în contextul european de reducere a emisiilor de CO2 şi NOx, maşinile “verzi” încep să-şi facă loc. „În ultimul timp am observat o preocupare timidă pentru achiziţia de maşini electrice sau hibride. Credem că această tendinţă se va menţine şi în anul 2018, iar interesul nostru, al finanţatorilor, ar trebui aliniat cu aceste tendinţe”, conchide directorul de vânzări al Garanti Leasing, Oana Stoenescu.

Soluţia optimă pentru dezvoltarea afacerilor

Fără doar şi poate, piaţa de leasing financiar se află, de câţiva ani, pe un trend de creştere, unul dintre motive,  explicat de directorul general Idea Leasing, Liviu Şerban, fiind şi contextul legislativ actual care favorizează această opţiune de finanţare prin intermediul deductibilităţii fiscale a costurilor.

liviu_serban“Idea Leasing deţine un portofoliu de clienţi – IMM/PFA –  axat în mare parte pe leasing financiar. Este deja bine cunoscut că leasingul financiar este unul din instrumentele de finanţare care susţine valoarea adăugată – în sensul că autovehiculele şi echipamentele achiziţionate au scopul de a creşte producţia şi valoarea companiei ce foloseşte acest instrument. Pe piaţa din România, în contextul legislaţiei existente, atunci când vine vorba de persoane juridice/IMM/PFA, opţiunea se îndreaptă clar către leasing datorită deductibilităţii fiscale a costurilor. Un alt punct forte în alegerea leasingului financiar de către client este că singura garanţie “cerută” de finanţarea prin leasing este chiar obiectul finanţat în sine, acest lucru simplificând foarte mult modul de analiză a unei solicitări de finanţare”, subliniază Liviu Şerban, directorul general Idea Leasing. .

Din punctul său de vedere, printre criteriile determinante în alegerea de către clienţi a ofertei de leasing nu se numără neapărat costul finanţării, ci beneficiile nefinanciare.

“Putem spune că piaţa s-a fracţionat în clienţi care caută în continuare cost redus al finanţării şi clienţi care caută servicii de calitate, adiacente finanţării. Totuşi, criteriile determinante în alegerea ofertei de leasing au fost rapiditatea şi usurinţa accesării, calitatea serviciului către client, precum şi prestigiul companiei. În 2018, credem că principala provocare va fi găsirea celor mai eficiente metode de echilibru între costul finanţării şi simplitatea serviciilor oferite către client”, explică directorul general al Idea Leasing.

Potrivit acestuia, autovehiculele reprezintă „motorul” leasingului în România, în contextul în care 75% din piaţa de leasing financiar înseamnă finanţare de autovehicule, iar cererea a crescut cu aproape 10% în 2017, cu accent pe finantarea maşinilor second hand.

Cota de piaţă în totalul finanţărilor pentru autoturisme a ajuns la 38% în perioada ianuarie-septembrie 2017, câştigând teren în defavoarea vehiculelor comerciale (34%), în timp ce finanţările de echipamente continuă să reprezinte un sfert din totalul finanţărilor noi.

“Domeniul cele mai vizat în 2017 pentru leasing financiar este agricultura, unde Idea Leasing a  înregistrat o creştere bună – peste 90%”, adaugă Liviu Şerban.

De altfel, pentru Idea Leasing, 2017 a fost un an de confirmare a faptului că leasingul financiar este cel mai potrivit produs de finanţare a companiilor româneşti, ceea ce a condus la o dinamică foarte bună a pieţei de leasing, pe fondul evoluţiei pozitive a economiei naţionale. “În toţi aceşti an, strategia de vânzare consultativă cu clientul, combinată cu dezvoltarea unor produse de finanţare adaptate cerinţelor pieţei, precum şi cu politici de risc actuale, au făcut să nu ne confruntăm cu o creştere a finanţărilor neperformante. Mai mult chiar, avem clienţi care, în urma analizei indicatorilor financiar-contabili, au înţeles şi ales leasingul financiar ca soluţia optimă pentru dezvoltarea afacerii lor”, precizează directorul general al companiei.

Concret, anul 2017 a fost un an de consolidare pentru Idea Leasing, creşterile de volume noi finanţate venind din segmentele de autoturisme şi comerciale uşoare. “Utilitarele reprezintă un segment repetitiv, dat fiind faptul că companiile îşi schimbă parcul auto cam odată la 2-3 ani. Într-o piaţă în care leasing = finanţări auto, Idea Leasing s-a înscris în trend”, arată Liviu Şerban. Acesta mai adaugă şi faptul că pentru clientii care au contracte de leasing cu o durată mai mare de doi ani se observă o preferinţă pentru achiziţia de vehicule pe benzină. În plus, într-o lume care a început să conştientizeze consecinţele poluării, compania pe care o conduce a demarat şi finanţarea, deşi timid comparativ cu alte pieţe europene, a maşinilor electice şi hibride, mai ales ca şi statul susţine o bună parte din preţul lor”, adaugă Liviu Şerban.

În 2018, Idea Leasing îşi va continua strategia de business, cu focus pe finanţarea IMM-urilor şi a vehiculelor, atât noi, cât şi second hand.

“Se anunţă un an interesant având în vedere o creştere pozitivă de PIB coroborată cu o estimată creştere a inflaţiei, o creştere a ROBOR-ului şi un curs al euro mai mare decât anul trecut. Creşterea PIB este estimată să vină din multe domenii unde finanţările sunt necesare şi nu numai pentru vehicule, ci şi pentru echipamente. La nivel de companie, ne propunem să ne menţinem focusul pe finanţarea de vehicule cu specializarea pe vehicule tinere, cu vechime între 1-3 ani şi să ne reînnoim modalităţile de a gândi serviciul către client”, precizează directorul general Idea Leasing.

Pe de altă parte, acesta consideră însă că şi autorităţile pot sprijini dezvoltarea pieţei, prin intermediul unor reglementări clare. “Un aspect ce ar susţine dezvoltarea leasingului ar fi reglementarea tratamentului în relaţia cu autorităţile, precum ANAF şi direcţiile generale de impozite şi taxe, astfel încât documentele solicitate de către finanţatori de la aceste autorităţi, să fie eliberate pe canale clare de lucru pentru a permite scăderea timpilor necesari acum”, conchide reprezentantul Idea Leasig.

Cum creşte cererea de finanţare

Pentru Helian Redai, directorului Diviziei Sales&Marketing din cadrul Porsche Finance Group (PFG) leasingul financiar a devenit deja un produs clasic de finanţare pentru piaţa românească, datorită multiplelor avantaje pe care le aduce companiilor,

Helian-Redai“Beneficiile sunt numeroase atunci când discutăm despre finanţarea prin leasing financiar: clientul poate deveni, la finalul contractului, proprietarul bunului şi nu îşi blochează lichidităţile într-o achiziţie, practic i se înlesneşte accesul la folosirea unui activ în baza plăţii unui avans şi apoi a unor rate lunare, pe măsură ce activul folosit generează la rândul său venituri pentru firma utilizatoare. Deductibilitatea anumitor cheltuieli este de asemenea un avantaj, iar leasingul financiar este un produs clasic de finanţare pentru piaţa din România, în special pentru clienţii companii. Prin produsele de leasing financiar cu valoare reziduală reală (cum este în cazul nostru Perfect Leasing) clienţii au rate lunare reduse, proporţionale cu gradul de utilizare a bunului, iar la finalul perioadei contractuale au opţiuni multiple: prelungirea contractului, achitarea valorii reziduale şi dobândirea proprietăţii activului utilizat sau predarea bunului şi înlocuirea cu unul nou tot în sistem leasing”, explică Helian Redai.

În aceste condiţii şi pe fondul avansului din ultima perioadă într-o serie de domenii economice, companiile arată un apetit sporit pentru investiţii pe care îl exprimă prin cererea de finanţare prin leasing financiar. “Vedem un interes din mai multe sectoare. Pe de-o parte companiile care deţin un parc auto îl reinnoiesc periodic, dar, în egală măsură, creşterea consumului implică un interes crescut din partea firmelor care activează în industria bunurilor de larg consum şi a transporturilor, aceştia extinzându-şi în general flotele. Am observat şi o creşterea în rândul clienţilor pesoane fizice interesaţi de achiziţia unui autovehicul prin finanţare”, arată directorul Diviziei Sales&Marketing PFG.

Concret, pentru Porsche Finance Group, finanţările au crescut anul trecut atât pentru autoturisme, cât şi pentru vehiculele comerciale uşoare şi grele. Pe acest ultim segment, zona de business MAN Finance, “parteneriatul companiei cu MHS Truck&Bus se dezvoltă sănătos, iar clienţii cunosc deja foarte bine oferta noastră”, adaugă Helian Redai. În plus, acesta este de părere că industria auto evoluează, iar consumatorii devin interesaţi şi de maşini electrice sau hibride. “La rândul nostru stimulăm acest interes prin intermediul unor promoţii dedicate finanţării de autovehicule electrice sau hibride. Vedem potenţial şi ne implicăm în finanţarea infrastructurii pentru încărcare a vehiculelor electrice, pe care considerăm că reprezintă o pre-condiţie în creşterea volumelor de vânzări pe acest segment de autovehicule”, subliniază directorul Diviziei Sales&Marketing PFG.

În ceea ce priveşte trendul pieţei în funcţie de motorizări, acesta sesizează o orientare a companiilor către maşini pe benzină. “În cazul multor companii cu flote auto vorbim despre politici de achiziţie a maşinilor de companie – cunoscutele car policies. Aici e de văzut cum se vor adapta sau modifica acestea. Piaţa tinde încet-încet către o orientare spre motorizări pe benzină, reversând astfel trendul ultimilor ani de orientare înspre motorizări diesel”, punctează Helian Redai.

 

(Articol publicat in revista flote Auto, Suplimentul „Soluţii de Finantare şi Administrare”, martie 2018)

 

Adaugati comentariu