Leasingul financiar a avut în 2014 cea mai bună dinamică din ultimii 3 ani

După o perioadă post-criză de stagnări şi scăderi, piaţa de leasing financiar a reintrat pe creştere încă din primul trimestru al anului 2014, consemnând în primele 9 luni un volum total nou finanţat de aproape 1 miliard de euro. Cele mai multe finanţări s-au îndreptat către zona transportatorilor.



leasing-financiar-finantare-auto-Daniliuc-floteauto

Piaţa de leasing financiar este pe cale să înregistreze în 2014 cea mai bună dinamică din ultimii patru ani, volumul total nou finanţat în primele trei trimestre urcând la 974 milioane euro. în creştere cu 17% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Felix DaniliucNe bucurăm să constatăm că dinamica de creştere a pieţei de leasing s-a menţinut şi în trimestrul trei, într-un context în care economia, de asemenea, dă semne de revigorare spre finalul de an, conform ultimelor date anunţate oficial. Activele finanţate prin leasing se regăsesc în economie, cu preponderenţă în domeniul serviciilor, cererile cele mai multe pentru finanţare venind din zona transportatorilor, trimestru de trimestru, camioanele şi semiremorcile sustinând creşterea pieţei de leasing în acest an. Pe fondul acestor evoluţii, perspectivele pentru finalul de an rămân pozitive”, arăta Felix Daniliuc, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB şi, în acelaşi timp, directorul general al Raifeissen Leasing.

Statistica arată că distribuţia finanţărilor pe tipuri de active este de 75% (734 milioane euro) pentru autoturisme şi vehicule comerciale, 22% (212 milioane euro) pentru echipamente şi doar 3% (28 milioane euro) pentru imobiliare.
Finanţarea mijloacelor de transport este în uşoară creştere, cu 5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precendent. Se remarcă astfel un avans de 9% în finanţarea vehiculelor comerciale grele, în detrimentul finanţării vehiculelor comerciale uşoare, în scădere cu 4% faţă de aceeaşi perioadă din 2013. La rândul lor, autoturismele au, încă, o pondere majoritară, de 50%, în totalul volumului nou finanţat.

Anul trecut, în 2013, am avut o scădere de aproximativ 9%, dar privim finalul lui 2014 cu optimism. Ca tendinţă dominantă în toate ţările europene, vehiculele reprezintă majoritatea finanţărilor în leasing şi acest lucru se reflectă şi în România, unde atât în 2008, cât și în 2013 vehiculele au rămas un fel de centură de siguranţă, în ideea în care acestea, în mod constant, asigură cel mai mare volum de finanţări atunci când vorbim de leasing”, a punctat Felix Daniliuc.

Durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (30%), urmată de 3-4 ani (24%) şi 2-3 ani (18%). De altfel, se constată o adecvare a perioadei de finanţare la cerinţele de prudenţialitate impuse prin Regulamentul 17 BNR, prin IMM-urilor către contracte pe o durată mai mare de 3 ani. Cea mai mare cotă de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 66% din total, urmat de cele captive producătorilor, cu 20% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 14%.

Profilul clientului

Companiile continuă să reprezinte principala bază de clienţi a societăţilor de leasing financiar, ponderea lor în totalul finanţărilor acordate fiind de 97%. Majoritatea persoanelor juridice care apelează la leasing financiar ca sursă de finanţare a achiziţiilor necesare activităţii lor economice o reprezintă IMM-urile.

leasing-financiar-finantare-auto-Daniliuc-floteauto
Volumul total nou finanţat în primele trei trimestre a urcat la 974 milioane euro

“În ceea ce priveşte profilul clienţilor, am remarcat şi în 2014 o tendinţă de maturizare în piaţă şi aş face referire aici la cea a transportatorilor. Pe acest segment, companiile au dat dovadă de gândire în perspectivă şi de planificare pentru afacerile lor şi au înţeles faptul că, pentru a-şi păstra competitivitatea în piaţă trebuie să investească în tehnologii mai noi”, punctează Felix Daniliuc. Potrivit acestuia, dacă în prima parte a anului au fost achiziţionate vehicule Euro 5, foarte mulţi transportatori au optat pentru mijloace de transport Euro 6, chiar dacă la un cost mai ridicat, dar care le asigură accesul pe pieţele europene. “O parte din costuri şi le reduc oricum, anumite ţări percepând taxe de drum mult mai mari pentru vehiculele cu motorizare Euro 5, faţă de cele cu motorizare Euro 6”, explică preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare.

Scăderi şi stagnări din 2008

Maximul pieţei de leasing financiar a fost atins în anul 2007, când valoarea contractelor încheiate a fost de aproximativ 5 miliarde de euro, înregistând o creştere de 51% faţă de anul precedent.

Din cauza impredictibilităţii cadrului legislativ, coroborată cu maturitatea redusă a pieţei, acest ritm de creştere nu a putut fi susţinut pe termen lung. În plus, dezvoltarea leasingului financiar a fost influenţată, în semestrul al doilea din 2008, de modificările importante ale Codului Fiscal, când taxa de primă înmatriculare a fost înlocuită de taxa de poluare. Deşi economia României a înregistrat cea mai mare rată de creştere (7,3%) în 2008, valoarea contractelor noi de leasing a scăzut cu 3%, înregistrând prima contracţie.

Anul 2009, a reprezentat un moment de cotitură pentru piaţa de leasing, companiile de profil fiind puternic afectate de criza economică şI, astfel, valoarea totală a contractelor noi de leasing a scăzut la 1,3 miliarde de euro, nivel comparativ cu perioada anilor 2000. De atunci volumul finanţărilor noi nu a înregistrat variaţii semnificative, reflectând stabilizarea pieţei, deşi condiţiile economice au fost dificile.
Companiile de leasing şi-au consolidat treptat situaţiile financiare, dar reducerea facilităţilor fiscale şi contracţia cererii de creditare a companiilor pentru echipamente şi vehicule au temperat revenirea.

Valoarea scăzută a contractelor noi de leasing finanţate în ultimii ani poate fi atribuită cererii scăzute de investiţii a companiilor şi dificultăţilor de reposedare a activelor clienţilor aflaţi în capacitate de plată.

Un barometru al economiei

Fără doar şi poate, criza financiară a determinat o contracţie abruptă a pieţei, iar rata de penetrare în PIB a finanţărilor prin leasing s-a redus de la 4,8% în 2008, la 1,5% în 2013. În aceste condiţii, unul dintre obiectivele-ţintă de astăzi ale industriei este atingerea unei rate de penetrare în PIB de 2%.

“Este loc de creştere, astfel încât să ajungem la nişte cote mai bune, nu neapărat precum în 2008, dar măcar să ne aliniem la media europeană, aflată între 1% si 2%, în contextul actual. Cred că un obiectiv pentru noi ar putea fi să intrăm în zona supra-unitară a ceea ce înseamnă şi volume noi finanţate şi, poate, să trecem peste 2% la volume totale finaţate la nivelul pieţei”, a subliniat Felix Daniliuc.

Potrivit specialiştilor Deloitte România, există o corelaţie directă între creşterea PIB-ului şi evoluţia leasing-ului financiar, cu un decalaj de 1-2 ani. Atunci când avem o scădere a contractelor noi, de leasing pentru anul precedent se observă, în anul următor, o încetinire sau contracţie a PIB-lui, corelată cu descreşterea pieţei de leasing. În cazul în care scăderea pieţei de leasing este de două cifre, această dinamică poate semnala o posibilă recesiune anul următor. Astfel piaţa de leasing poate fi considerată un barometru al evoluţiei economiei pe termen mediu, transmiţând din timp avertizări, deoarece reflectă cererea de finanţare a companiilor, în special IMM-uri. Practic, evoluţia pieţei de leasing este corelată în mai mare măsură cu apetitul pentru investiţii decât cu apetitul pentru consum.

Având în vedere ca suma activelor, tot ceea ce finanţăm în leasing, se regăseşte în economie într-o formă sau alta, industria de leasing este un indicator foarte precis cu privire la tendinţele performanţei economiei. Şi, mai mult, acest lucru ne plasează componenta de barometru sau sistem timpuriu de avertizare despre cum va performa economia. Este firesc, pentru că PIB-ul se formează prin valoare adaugată, prin suma produselor şi serviciilor pe care industria le produce. Ca atare, el are un efect reactiv la ceea ce înseamnă performanţa actorilor din economie. Dacă ne uităm la 2008, în momentul în care noi am avut o scădere de 3% pe industria de leasing, chiar dacă PIB-ul a crescut, în anul următor am văzut ce s-a întâmplat (a scăzut – n.n.). Şi se observă acelaşi lucru şi anul trecut, confirmând acest raţionament. Am anticipat că economia va scădea în acest an”, a explicat Felix Daniliuc, preşedintele ALB.

De altfel, acesta a subliniat încă o dată că “leasingul trebuie să fie mult mai mult decât un produs, trebuie să fie o soluţie de finanţare care generează beneficii pentru clienţi. Cum spuneam noi într-o forma plastică, leasingul trebuie să fie o vitamina pentru creşterea afacerilor clienţilor noştri”, a conchis Felix Daniliuc.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, decembrie 2014 – ianuarie 2015)

Adaugati comentariu