Leasing financiar. Costurile de finanţare în lei ar putea creşte cu 1-2 p.p.

Interviu cu Melania Hăncilă, secretar general Asociaţiei Societăţilor Financiare - ALB România
melania-hancila-floteauto

Avansul ratelor ROBOR din ultimele luni infuenţează şi costul finanţărilor în leasing cu dobânzi variabile, care ar putea creşte pe parcursul acestui an cu 1-2 puncte procentuale. Cu toate acestea, Melania Hăncilă, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România, este de părere că proiectele de investiţii ale companiilor nu vor fi amânate, iar cererea pentru finanţări în leasing se va menţine ridicată.

Va influenţa creşterea ROBOR costul finanţărilor în leasing financiar pentru companii? Ce previziuni aveţi pentru evoluţia ratelor de dobânzi?

Evoluţia ascendentă a cotaţiilor la ROBOR are impact direct asupra finanţărilor în leasing, acestea fiind în principal legate de rata ROBOR, la care se adaugă o marjă. Există însă şi oferte de leasing la dobânzi fixe, care protejează clientul de riscul de dobândă. Având în vedere perspectivele de majorare a dobânzilor interbancare (ROBOR) pe fondul creşterii ratei inflaţiei, precum şi a incertitudinilor şi riscurilor la nivel macroeconomic, se prefigurează şi creşterea costurilor de finanţare, însă acestea vor rămâne în continuare la niveluri rezonabile, având în vedere concurenţa puternică de pe piaţa leasingului. O privire de ansamblu asupra economiei româneşti şi asupra dobânzilor practicate în ultimii ani relevă faptul că dobânzile interbancare extrem de joase, în jurul nivelului de 1% pe an, oricum nu erau sustenabile pe termen lung şi au fost determinate, în principal, de conjunctura extrem de favorabilă din ultimii doi ani. Economia românească mai are de implementat multe reforme structurale şi investiţii majore pentru ca asemenea dobânzi să fie sustenabile pe termen lung.

Având în vedere perspectivele de deteriorare a indicatorilor macroeconomici, precum şi creşterea aşteptărilor inflaţioniste şi a riscurilor pentru ţara noastră, mă aştept, până la sfârşitul anului, atât la creşterea dobânzii de politică monetară cu aproximativ un punct procentual, spre 3%, precum şi la avansul dobânzilor interbancare până la 3,5- 4% p.a.

Care ar putea fi segmentele de clienţi cele mai afectate?

În contextul creşterii dobânzilor la lei anul acesta faţa de nivelurile extrem de scăzute din 2017, ne aşteptăm la creşterea costului finanţărilor pentru clienţii care au încheiat contracte de leasing la dobânzi variabile în lei, în linie cu evoluţia cotaţiilor ROBOR, la care se adaugă marja fixă a finanţatorului.

Se poate vorbi despre o înăsprire a condiţiilor de finanţare în acest an?

Concurenţa rămâne puternică în rândul companiilor de leasing, care au planuri de creştere a finanţărilor noi comparativ cu anii precedenţi, precum şi de lansare de noi produse de finanţare inovative, în ton cu tendinţele tehnologice la nivel internaţional, cum ar fi stimularea finanţărilor de maşini hibride sau electrice, sisteme de car-sharing, facilizarea şi chiar digitalizarea finanţărilor în leasing financiar. Creşterea costurilor de finanţare este determinată strict de condiţiile de piaţă şi, anume, evoluţia cotaţiilor interbancare şi a costului riscului de piaţă şi al impredictibilităţii legislative. Marjele de dobânzi practicate de companiile de leasing s-au redus considerabili în ultimii ani, acestea mizând pe creşteri din volumul activelor finanţate şi diversificarea serviciilor oferite clienţilor şi partenerilor lor.

Credeţi că firmele îşi vor amâna proiectele de investiţii?

Mă aştept la menţinerea la nivel ridicat a cererii pentru finanţările în leasing, în pofida perspectivelor de creştere cu 1 – 2 puncte procentuale a costurilor de finanţare în moneda locală, datorită creşterii accelerate a economiei şi a cererii interne în ultimii ani, astfel că firmele ar putea avea planuri de extindere şi retehnologizare a capacităţilor productive. În aceste condiţii, este puţin probabil ca firmele care activează în România să-şi amâne investiţiile în 2018, mai ales că se prognozează menţinerea creşterii economice şi a cererii de consum, iar condiţiile de finanţare rămân accesibile şi la dobânzi convenabile.

Există cerere pentru finanţări în valută?​

Deşi cererea pentru finanţările în valută a scăzut considerabil în ultimii ani, este posibil să vedem anul acesta o revenire a cererii de finanţări în leasing în euro în condiţiile în care estimările indică o menţinere a ratei EURIBOR în zona negativă şi în anii următori, şi având în vedere diferenţialul de dobândă faţă de lei, acest tip de finanţări ar putea să câştige teren în perioada următoare, mai ales pentru companiile care înregistrează venituri în valută.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2018)

 

 

 

Adaugati comentariu