Investiţii de aproape 600 mil. euro în parcurile auto, prin leasing financiar

Piaţa de leasing financiar a urcat cu 16% în primul semestru, la 769 mil. euro, susţinută în continuare de vehicule, care au înregistrat o creştere de 18% a volumelor nou finanţate, la 596 mil. euro. Ca şi până acum, companiile au atras cea mai mare pondere (98%) din totalul împrumuturilor.



leasing-financiar-parc-floteauto

Finanţările pentru autoturisme şi vehicule comerciale au totalizat 596 milioane euro la finalul semestrului I, reprezentând 77,5% din totalul pieţei, echipamentele au atras 154 milioane euro (20%), iar pe segmentul imobiliar s-au acordat împrumuturi de 19 milioane euro (2,5%).

„Rezultatele primului semestru ne confirmă aşteptările pentru o evoluţie pozitivă a pieţei de leasing în 2015, în cadrul unui climat favorabil creşterilor pe toate domeniile importante pentru economie. Piaţa auto a fost finanţată prin leasing financiar cu 600 de milioane de euro în primul semestru al acestui an, segmentul vehiculelor fiind în continuare principalul motor de creştere al industriei”, a punctat Felix Daniliuc, preşedintele Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB, ai cărei membri acoperă 86% din piaţă de leasing financiar din România.

Majoritatea persoanelor juridice care apelează la leasing financiar ca sursă de finanţare a achiziţiilor necesare activităţii lor economice o reprezintă IMM-urile. Potrivit preşedintelui ALB, numărul întreprinderilor mici şi mijlocii care au apelat la servicii de leasing financiar a fost în creştere în prima jumătate a anului faţă de 2014. Datele Asociaţiei arată că firmele au atras cea mai mare parte (98%) din totalul finanţărilor, persoanele fizice, doar 2%, în timp ce autorităţile publice au manifestat în continuare lipsă de apetit pentru acest model de finanţare a proiectelor de investiţii.

Autoturismele, preferatele finanţărilor

La nivel de volume nou finanţate, vehiculele au înregistrat o creştere de 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului precendent, iar pe categorii de vehicule, ponderile au rămas la un nivel constant comparativ cu intervalul similar din 2014.

investitii-de-aproape-600-mil-euro-in-parcurile-auto-prin-leasing-financiarAstfel, autoturismele acoperă 47% din totalul volumului nou finanţat pe acest segment, urmate de vehiculele comerciale grele, cu o pondere de 41%, vehiculele comerciale uşoare, cu 10%, şi alte categorii de vehicule în proporţie de 2%.

Comparativ, sectorul construcţiilor a consemnat o creştere a ponderii în totalul echipamentelor de la 14% la 22%, echipamentele medicale de la 5% la 10%, iar industria alimentară de la 5% la 7%. Finanţarea echipamentelor agricole se menţine la acelaşi nivel, cu o pondere majoritară de 27% din finanţarea echipamentelor în leasing financiar.

Echipamentele destinate industriei de prelucrare a lemnului au consemnat, pe de altă parte, o reducere a ponderii de la 6% la 3%, tehnologia în domeniul energiei de la 7% la 3% şi industria metalurgică de la 7% la 6%. Sectorul imobiliar menţine minimul istoric din 2013 şi 2014, cu o pondere de 2,5% din total împrumuturilor, fiind în concordanţă cu contextul general al pieţei imobiliare din România.

Durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (33%), urmată de 3-4 ani (23%) şi 2-3 ani (18%), Cea mai mare cota de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 81% din total, urmat de cele captive producătorilor cu 15% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 4%.

Posibilă creştere de 15% în 2015

Pe baza datelor de până acum, preşedintele ALB estimează o creştere a pieţei de leasing în acest an cu 15% faţă de anul trecut, când volumul finanţărilor a fost de 1,3 miliarde de euro. Reamintim că anul trecut, dintr-un volum de 1,324 miliarde de euro, finanţările de vehicule au depăşit 1 miliard de euro, asigurând, practic, creşterea cu 7% a pieţei totale de leasing. În acelaşi timp, avansul pe segmentul finanţărilor auto a fost de aproximativ 14%, iar ponderea vehiculelor în totalul finanţărilor a urcat la 76%, comparativ cu 71% în 2013.

“Anul a început bine şi este în aşteptările noastre. Aveam o tendinţă formată anul trecut, când în primul trimestru a fost o creştere foarte frumoasă, de 22%, care a surprins majoritatea jucătorilor din piaţă. Din păcate, trendul s-a aplatizat, în sensul că nu am mai reuşit să păstrăm aceeaşi dinamică la nivelul pieţei până la finalul anului. Diferit faţă de anul trecut este că am avut, de asemenea, în primul trimestru, o creştere bună care a fost confirmată ulterior. A fost uşor moderată comparativ cu acel 22% de anul trecut, dar tendinţa s-a păstrat şi în trimestrul doi”, explică Felix Daniliuc.

Acesta spune că pe segmentul vehiculelor, finanţările acoperă toate categoriile, de la vehicule grele şi maşini de transport persoane, până la utilitare de mici dimensiuni, însă “camioanele şi semiremorcile ţin piaţa”.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

Adaugati comentariu