Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 5,9% în luna ianuarie 2025, față de luna similară a anului trecut, a anunțat, luni, Asociația Importatorilor și Producătorilor de Automobile (APIA). Înmatriculările de autoturisme “electrificate” scăzut cu 1%, realizând o cotă de piață de 30,5%. Cea mai abruptă scădere au înregistrat înmatriculările de mașini pur electrice, cu 28,4%, cota de piață fiind de 9,8%.
”După evoluția lunilor anterioare, ianuarie 2025 vine cu o scădere cu 19,4% a înmatriculărilor de autovehicule noi față de luna decembrie a anului 2024 și cu o scădere de 10,4% față ianuarie 2024”, spun reprezentanții APIA.
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 88% din total piață) au înregistrat, în luna ianuarie 2025, un volum de 11.823 unități, cu 5,9% mai puțin față de luna similară din 2024.
Segmentarea pe clase: În luna ianuarie a anului 2025, față de aceeași lună a anului trecut, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A: +3,1%; Clasa B: +8,2%; Clasa C: -2,2%; Clasa D: -53,5%; Clasa E: +27,1%; Clasa F: +16,3%; SUV: -7,2%.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 46,6% în scădere cu 7.2%, urmat de Clasa C cu o cotă de 27.3%, în scădere cu 2,2% și Clasa B cu o cotă de 15%, în creștere cu 8,2% față de cota deținută în luna ianuarie a anului trecut.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna ianuarie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină înregistrează o creștere de 0,1% față de perioada similară din 2024, ajungând, astfel, la o pondere de 59,5%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild hybrid diesel, acestea înregistrează o scădere de 39% și dețin o cotă de 9,8% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) dețin în prima lună a anului 2025, o cotă de piață de 30,5%, care depășește cu 20,7 p.p. cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9.8% din piață, în luna ianuarie a anului 2025, față de ianuarie 2024, când reprezentau 12,9%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5%, față de ianuarie 2024, când reprezentau 4,6%.
În luna ianuarie 2025 primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu 625 unități și o creștere de 11,4% față de aceeași perioadă a anului precedent, Renault Megane cu 105 unități și o creștere de 114,3% și Tesla Model 3 cu 90 unități.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 3 modele din luna ianuarie 2025 este condus de: Volkswagen Golf cu 51 unități și o creștere de 1175%, urmat de Ford Kuga cu 43 unități și o scădere de 37,7% si Mercedes Benz GLC cu 42 unități.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 al lunii ianuarie 2025: Dacia Duster cu 394 unități, urmat de Toyota Yaris Cross cu 204 unități și o creștere de 78,9% față de aceeași perioadă a anului precedent și Toyota Corolla cu 204 unități
II. Vehiculele comerciale ușoare și minibus înregistrează, în ianuarie 2025, o scădere de 33,6% față de luna ianuarie 2024, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus înregistrează o scădere de 33,8%.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în prima luna a anului 2025, un volum de 231 unități față de 73 unități comparat cu luna ianuarie a anului trecut.
III. Vehiculele comerciale grele și bus înregistrează, în ianuarie 2025, o scădere de 32,7% față de luna ianuarie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de 26,7%.
CITEȘTE ȘI:
Renault: Noua eră a LCV-urilor electrice
Comentați?