Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% în 2022, în comparaţie cu 2021, autoturismele „electrificate” înregistrând un avans de 49% şi o cotă de piaţă 21,7% din total, arată datele publicate, vineri, de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
”După evoluția importantă a lunilor anterioare, decembrie 2022 vine cu o creștere de 2,9% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent. Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna decembrie 2022 este în scădere cu 20,7% față de perioada similară din anul 2020 şi cu 6,0% faţă de decembrie 2019”, arată APIA.
Pe piaţa naţională, Topul primelor 10 mărci, autoturisme și autovehicule comerciale, este condus de Dacia – 40.253 de unităţi, urmată de Ford – 11.992 de unităţi, Renault (11.611), Toyota (10.717), Hyundai (9.551), Volkswagen (9.059), Skoda (8.669), Mercedes-Benz (7.317), Peugeot (4.103) şi BMW (2.985).
I. Autoturismele au reprezentat aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor şi au înregistrat, în luna decembrie 2022, un volum de 12.287 unităţi, cu 4,7% mai mult decât în luna similară din 2021.
Segmentarea pe clase. După cele 12 luni ale anului 2022, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+58,0%), Clasa B (-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV (-5,4%) și Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 42,7%, în creștere cu 0,8% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,1%, în scădere cu 1,3% și Clasa B cu o cotă de 18,8%, în scădere cu 1,8% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în 2022, motorizările pe benzină au scăzut cu 1,2%, faţă de 2021, până la o pondere de 64,5%. În ceea ce priveşte înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel, acestea s-au diminuat cu 5% şi deţin o cotă de 13,8% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină, în 2022, o cotă de piaţă de 21,7%, care depăşeşte cu 7,9% si 10.041 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+49,0%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%).
Cu atât mai mult, în primele 12 luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 6.830 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 122,6% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 759 unități, cu o creștere de 248,2% față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 514 unități, în creștere cu 18,2%, Hyundai Kona cu 365 unități, în scădere cu 4,9% și Renault Zoe cu 269 unități, cu o scădere de 22,5% față de cele 12 luni ale anului trecut.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, TOP 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 324 unități, +24,1%, urmată de Hyundai Tucson cu 271 unități, +18,3%, Renault Captur cu 247 unități și o scădere de 8,2%, Mercedes Benz GLE cu 246 unități, în creștere cu 36,7% și Mercedes Benz GLC cu 206 unități, în scădere cu 8,0%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din TOP 3 Toyota Corolla cu 2.397 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.978 unități și 5,5% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.697 unități, în creștere cu 5,4%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), se observă că, la finalul anului 2022, acestea dețineau o cotă de piață de 21,4%, corespunzătoare unui volum total de 27.321 unități, în creștere cu 11,2% față de anul 2021, când se înregistrau 24.565 unități.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna decembrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 57,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Raportat la cele 12 luni din 2022, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.
II. Autovehicule comerciale ușoare
Această categorie de autovehicule înregistrează, în decembrie 2022, o scădere de 8,6% față de luna decembrie 2021. Pe ansamblul celor 12 luni din acest an, se remarcă o scădere de 14,9%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+6,8%).
În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut.
CITEȘTE ȘI:
ANAF a publicat un scurt ghid online despre plata obligațiilor fiscale
Majoritatea directorilor generali se tem că recesiunea va fi mai gravă decât criza financiară
Comentați?