Advertisement

autoturisme
Home Piaţa auto Analize de piață Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 23,2% în primele șase luni

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 23,2% în primele șase luni

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 23,2% în primele șase luni din 2022 comparativ cu perioada similară de anul trecut, iar în cazul autoturismelor “electrificate” avansul a fost de 122,7%, acestea realizând o cotă de piață de 20,4%, a anunțat astăzi Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Pe piața din România, TOP 10 mărci, la finalul semestrului I, este condus de către Dacia (16.434 unități), urmată de Ford (6.139 unități), Toyota (5.050 unități), Hyundai (4.630 unități), Renault (4.550 unități), Volkswagen (4.220 unități), Skoda (3.962 unități), Mercedes Benz (3.556 unități), Peugeot (2.090 unități) și Kia (1.379 unități).

„APIA constată cu bucurie o evoluție pozitivă a pieții de mașini noi din România în prima jumătate a anului 2022, având o creștere seminificativă față de perioada similară a anului trecut. Organizația noastră a susținut activitatea operatorilor din business-ul auto – importatori, dealeri, agenți – în fața autorităților, pentru a oferi clienților de automobil din România condiții cât mai bune. În pofida multiplelor crize prin care trece industria auto la nivel global, APIA reușit să aibă un dialog constructiv cu ministerele și agențiile guvernamentale, care să ofere mai multă predictibilitate pentru consumator. Programele Rabla – la care APIA a fost un partener important al Ministerului Mediului si al AFM – Administrația Fondului de Mediu, sunt un bun exemplu în acest sens. APIA evoluează către o organizație a Mobiltății ce grupează actorii importanți din toate domeniile implicate în acest fenomen național și global. Încă de la lansarea de către Comisia Europeană a programului „Fit for 55”, Asociația noastră a militat pentru o analiză detaliată și o înțelegere profundă a schimbărilor majore cerute de acest program. Între timp, prin votul din Parlamentul Europei și al Consiliului European, programul CE a devenit lege și va fi aplicat pe întreg teritoriul UE. APIA își propune un dialog serios cu guvernul României pentru a stabili de urgență cele mai bune măsuri și etape necesare evoluțiilor implicate până în 2035, cand vom avea vânzarea de automobile noi cu emisii zero. În acest sens, APIA a avansat deja o serie de inițiative care să contribuie serios la evoluția spre electromobilitate a pieții românești. Noi credem ca realizarea unui program / calendar național care să facă trecerea la electromobilitate într-un mod transparent, etapizat, tinând cont de nevoile și posibilitățile consumatorului de automobil, este fundamental pentru ținta asumată pentru 2035”, a precizat Dan Vardie, președintele APIA.

În ceea ce privește luna iunie 2022, înmatriculările de autovehicule au scăzut cu 7,8% comparativ cu luna similară din anul precedent, scădere înregistrată după 5 luni de creștere de la începutul acestui an. Raportat la anii anteriori, luna iunie 2022 este în creștere cu 8,9% față de intervalul similar din anul 2020 şi cu 20% în scădere faţă de iunie 2019.

I. Autoturismele, care reprezintă aproximativ 83% din total, au înregistrat, în luna iunie 2022, un volum de 10.930 unități, cu 7% mai mic decât în luna similară din 2021.

autoturisme

Segmentarea pe clase. După primele șase luni ale anului 2022, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+218,8%), Clasa B (+0,2%), Clasa C (+19,3%), Clasa D (+13,4%), Clasa E (-16,4%), Clasa F (-3,0%), SUV (+25,3%), MPV (+168,2%) și Clasa Sport (+28,9%), raportat la perioada similară din anul anterior.

autoturisme

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,2%, în creștere cu 0,7% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,2%, în scădere cu 0,9% și Clasa B cu o cotă de 16,1%, în scădere cu 3,7% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele șase luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 24,5% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 26,4% față de primele șase luni din 2021 și dețin o cotă de 14,5% din total.

autoturisme

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să dețină, după șase luni din 2022, o cotă de piață de 20,4%, care depăşeşte cu 5,9% și 3.460 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

”Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie s-au dublat (+122,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+411,7%) şi a celor plug-in hybrid (+119,3%)”, arată APIA.

autoturisme

În primele șase luni din anul 2022, Top 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice este condus de Dacia Spring, cu 2.385 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 37 ori față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 279 unități, cu o creștere de 19 ori față de 2021, Hyundai Kona cu 233 unități, în creștere cu 356,9%, Volkswagen e-UP! cu 209 unități, în creștere cu 39,3% și Renault Zoe cu 135 unități, în creștere cu 84,9%.

În ceea ce privește Top 5 autoturisme plug-in, clasamentul este condus de Ford Kuga, cu 208 unități, +252,5%, urmată de Mercedes Benz GLE cu 143 unități, +138,3%, Hyundai Tucson cu 121 unități și o creștere de 611,8%, Renault Captur cu 119 unități, în creștere cu 11,2% și Mercedes Benz GLC cu 115 unități, în creștere cu 51,3%.

În Top 3 autoturismele hibride fără reîncărcare din surse externe se află Toyota Corolla cu 1.203 unități, în creștere cu 30,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 987 unități și 14,2% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 763 unități, în creștere cu 23,7%.

„În primul semestru al anului curent continuă creșterea livrărilor în ceea ce privește autovehiculele “ electrificate “ total sau parțial, în raport cu celelalte tipuri de mașini care folosesc încă motoarele termice. Este un fenomen la care ne așteptam, ținând cont de facilitățile oferite de către autoritățile române – cu care APIA a purtat și poarta, în continuare, un dialog permanent – alături de tendințele manifestate la nivel global. Pentru anul în curs, ca și pentru următorii ani, rămâne o provocare pentru industria de profil satisfacerea cerererii in creștere pentru autovehicule non poluante împreună cu realizarea, de către factorii responsabili, a unei infrastructuri eficiente de încărcare a bateriilor, atât din punctul de vedere al timpilor de încarcare cât și al localizării acestora”, a arătat Mihai Ivanescu, vicepreședinte APIA

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), se observă că, după primele 6 luni din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 20,6%, corespunzătoare unui volum total de 11.953 unități, în creştere cu 1,7% față de anul 2021, când se înregistrau 11.749 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna iunie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 56% din totalul achizițiilor de autoturisme.

Dacă ne raportăm la primul semestru din acest an, ponderea persoanelor juridice în totalul achizițiilor de autoturisme a fost de 60%.

II. Autovehicule comerciale ușoare

Această categorie de autovehicule a înregistrat, în luna iunie 2022, o scădere de 9,9% față de luna similară de anul trecut. Pe ansamblul celor șase luni din acest an, se remarcă o scădere de 14,2%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+23,3%).

„Piața totală de vehicule comerciale din România a înregistrat o ușoară creștere în comparație cu primul semestru al anului trecut (2021). Luate pe segmente, categoria 3,5- 6 tone este cea cu cele mai puține unități înregistrate, dar cu cea mai mare creștere procentuală. Segmentul de vehicule comerciale între 6 și 16 tone, cat si cel de vehicule comerciale grele, peste 16 tone, cel care are cea mai mare pondere in cota de piață a vehiculelor comerciale, au înregistrat creștere. Vehiculele comerciale ușoare, cele sub 3,5 tone au înregistrat o scădere de peste 16%, fiind singurul segment care înregistreaza o scădere a înmatriculărilor. Segmentul bus de peste 22 de locuri a înregistrat o creștere de 30,6%. Potențialul pe segmentul de autobuze în România este mare, având în vedere nevoia de înnoire a parcurilor auto de transport urban și interurban. Cererea de vehicule comerciale se menține la un nivel înalt, trend început înca din semestrul 2 al anului 2021, însă producătorii nu reușesc sa fabrice pe măsura cererii. Războiul început de Rusia împotriva Ucrainei a accentuat și mai mult lipsa componentelor necesare în fabricarea camioanelor. Dacă în timpul pandemiei componentele electronice au fost cele care lipseau, războiul a generat lipsa cablajelor, majoritatea producându-se în Ucraina. În acest context, majoritatea mărcilor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut”, a menționat Claudia Iordache, membru în Consiliu Director APIA.

autoturisme

Propuneri de inițiative APIA

  • Propunerea de construire a unei scheme de stat, cu scopul de a impulsiona achiziția de autoturisme electrice pentru taxiuri;
  • Program național pentru rețea de stații de încarcare electrice de tip fast charge, stații special dedicate pentru transportul în comun (taxi, car sharing, etc);
  • Aplicație / mapare la nivel de România pentru sincronizarea celor 3 fluxuri principale analizate în amplasarea rețelei de stații de încarcare -> Flux de turism, Flux rutier și Flux energetic;
  • Propunere pentru înființarea unui comitet interministerial cu rol de implementare a policitilor UE în domeniul transporturilor.
  • Stabilirea unui sistem de bonusare suplimentară pentru achiziția autoturismelor produse din materiale reciclabile, pentru autoturismele cu grad de reciclare mare și pentru autoturismele produse de fabrici cu nivel scăzut de emisii CO2.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Elveția va introduce o limită de viteză de 60 km/h pe autostrăzile aglomerate

Primăria Sectorului 3 din Capitală își cumpără 18 mașini electrice

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

China
Analize de piață

Ce efecte va avea suprataxarea importurilor de mașini electrice din China

Tarifele suplimentare impuse de UE la importul vehiculelor electrice chinezești, ca răspuns...

Germania
Analize de piațăFlotă verde

Germania ar putea reintroduce subvențiile la achiziția de mașini electrice

Industria auto germană se află în mijlocul unei crize profunde, determinată de...

vehicule electrice
Analize de piață

EY Global Mobility Consumer Index: Cererea globală pentru vehicule electrice încetinește

Cererea globală pentru vehicule electrice a încetinit, iar, pentru potențialii cumpărători, principala...

kilometri
Analize de piață

Arval Employee Mobility Survey 2024: Cererea pentru soluții de mobilitate este în creștere

În 2024, cererea de soluții flexibile de mobilitate este în creștere, în...